فرماندار خمام: بخشی از زباله سایت «خواچکین» خمام به شرکت کودآلی رشت منتقل می‌شود 

دوشنبه 29 آبان 1402 ساعت 13:46
فرماندار خمام: بخشی از زباله سایت «خواچکین» خمام به شرکت کودآلی رشت منتقل می‌شود 

فرماندار شهرستان خمام اعلام کرد: اقدامات فوری برای انتقال زباله از سایت خواچکین (به تلفظ خاچِکین) شهرستان به شرکت کود عالی گیلان درحال انجام است تا مسائل زیست محیطی منطقه و مردم کاهش یابد.

پسماند ایران : حسن آدمیت روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به حواشی ایجاد شده پس از انتشار فیلمی از سایت موقت زباله خواچکین شهرستان در فضای مجازی گفت : تصاویر منتشر شده قدیمی است و هم‌اکنون اقداماتی برای ساماندهی پسماند شهر خمام از سوی شهرداری های شهرهای خمام و چوکام در حال انجام است ضمن آنکه با پیمانکار برای اجرای عملیات تفکیک زباله از مبدا قرارداد منعقد می‌کنند.

وی ادامه داد: شهرداری خمام همچنین باید نسبت به کاهش حجم ورودی زباله و کنترل شیرابه ایستگاه موقت انتقال زباله خواچکین اقدامات لازم را انجام دهد؛ زیر ساخت لازم در این بخش فراهم شده و نیازمند اختصاص بودجه اولیه برای اجرای کار هستیم.

وی عنوان کرد: روز گذشته شهرداری طی نامه‌ای به معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان این‌موضوع را مطرح کرد و از فرمانداری خمام خواست پنج کامیون برای انتقال زباله به شرکت کود آلی گیلان اختصاص دهد.

فرماندار خمام، موضوع ساماندهی پسماند شهرستان را از دغدغه ها و معضلات اصلی مدیریت شهری عنوان کرد و از تولید روزانه ۲۹ تن زباله در شهرستان خمام خبر داد و افزود :در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۲ پنج هزار و ۵۰۰ تن زباله در این شهرستان تولید شد درحالی‌که این مقدار در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ هفت هزار و ۳۰۰ تن بوده است.

وی تصریح کرد: جدول مقایسه‌ای فعالیت شهرداران طی سال‌های ۹۹ تا ۱۴۰۲ در زمینه کاهش زباله و پروژه های مدیریت پسماند نشان می‌دهد، روند ورودی زباله به سایت خواچکین کاهشی بوده است.

آدمیت گفت: شهرداری خمام اخطاریه هایی از محیط زیست برای اجرا نکردن تعهدات خود در کاهش میزان حجم ورودی پسماند، تفکیک زباله از مبداء، دیوار چینی محل تجمیع زباله خواچکین، نصب دوربین مدار بسته و تعبیه اتاقک نگهبانی دریافت کرد که این اخطارها به طور کامل به شهرداری وارد است. فرمانداری خمام نیز مصوبات کارگروه مدیریت پسماند را با نظارت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تا حصول نتیجه مطلوب پیگیری می کند.

وی اضافه کرد: همچین با توجه به جلسات مستمر کارگروه فرعی پسماند دهیاران و روسای شوراها باید با همکاری خانه‌های بهداشت روستایی و سازمان‌های مردم نهاد، آموزش تفکیک زباله از مبدا را به صورت خانه به خانه آغاز کنند.

فرماندار خمام اظهار کرد: آموزش و پرورش هم با همکاری محیط زیست و شرکت پیمانکار مربوطه باید تولید محتوای آموزشی با موضوع تفکیک زباله از مبداء را در دستور کار خود قرار دهد.

وی عنوان کرد: پس از برگزاری جلسه‌ ای با دهیاران و بخشداران نیز مقرر شد دهیاران با همکاری دستگاه های متولی نسبت به پاکسازی مسیرها و مبادی ورودی و خروجی اقدام کنند. همچنین دهیاران پس از شناسایی رستوران های متخلفی که در مدیریت پسماند واحد خود کوتاهی می کنند آنها را به محیط زیست معرفی کرده تا برخورد قانونی لازم با آنها انجام شود.

سایت موقت خواچکین خمام ۶ هزار متر مربع مساحت دارد و روزانه ۲۹ تن زباله وارد این سایت می شود که طی هفته اخیر در شبکه های مجازی اجتماعی تصاویر و مطالبی مبنی بر وضعیت نه چندان مناسب این دفنگاه زباله منتشر شده بود.