شیوه فعلی دفن سنتی زباله در دزفول جوابگو نخواهد بود

سه شنبه 03 بهمن 1402 ساعت 22:37
شیوه فعلی دفن سنتی زباله در دزفول جوابگو نخواهد بود

رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول گفت: تا پنج سال آینده فضای کافی برای دفن سنتی زباله نخواهیم داشت، پردازش و بازیافت زباله می‌تواند راهگشا باشد.

پسماند ایران : مسعود نوری پور رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول به تولید روزانه بیش از ۲۵۰ تن زباله در این شهرستان اشاره کرد و گفت: محل مصوب دفن پسماند در سایت ماهور برنجی این شهرستان حدود ۴۲ هکتار بوده که باتوجه به حجم انبوه ورود زباله به این سایت و شیوه فعلی دفن زباله در آن تا پنج سال آینده دیگر جای خالی برای دفن پسماند باقی نخواهند ماند.

او اولین قدم در مدیریت پسماند را عدم تولید زباله دانست و صنعت بازیافت را عاملی برای پیشگیری از هدر رفت منابع تجدید پذیر و حفاظت از محیط زیست نامید و همچنین یکی از راه‌های ایجاد بهره وری و ارزش افزوده در جامعه را حرکت در مسیر اقتصاد چرخشی عنوان کرد.

نوری پور ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته و اقدامات سازمان مدیریت پسماند شهرستان، پس از اخذ مجوز‌های لازم قطعه زمین محصوری با وسعت ۸ هکتار در سایت ماهور برنجی به منظور احداث شهرک بازیافت در نظر گرفته شده که در صورت راه اندزی سیستم پردازش زباله در مقصد بخش قابل توجهی از پسماند‌تر تبدیل به کمپوست شده و ضایعات خشک از جمله فلز، پلاستیک و شیشه نیز برای سایر مصارف تبدیلی استفاده خواهد شد.

کشور ایران بیش از دو نیم برابر استاندارد جهانی تولید زباله داشته و دست کم ۸۰ در صد از زباله‌های خانگی بدون بازیافت در محیط پراکنش یا دفن می‌گردند.