سالانه بیش از ۶۳۷ هزار تن پسماند صنعتی در همدان تولید می شود

پنجشنبه 03 اسفند 1402 ساعت 09:21

 رئیس اداره مدیریت زیست محیطی آب و خاک و پسماند حفاظت محیط زیست همدان با اشاره به لزوم مدیریت پسماندها و تأثیراتی که این امر در سلامت جامعه دارد گفت: میزان تولید پسماند صنعتی سالانه در این استان به ۶۳۷ هزار و ۷۸۰ تن می رسد.

پسماند ایران : پیمان زرین روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست همدان در راستای رسالت سازمانی خود نسبت به پایش مراکز صنعتی و خدماتی اقدام کرده است اضافه کرد: در این راستا موارد ضعف یا سوء مدیریت پسماند به مدیران واحدها تذکر داده شد که در صورت تکرار تخلف و رعایت نکردن قانون نسبت به معرفی آنها به مراجع قضایی اقدام می شود.

رئیس اداره مدیریت زیست محیطی آب و خاک و پسماند حفاظت محیط زیست همدان اظهار کرد: بر اساس ماده هفت قانون مدیریت پسماند مدیریت پسماندهای صنعتی بر عهده تولید کننده پسماند است و حفاظت محیط زیست نیز به عنوان ناظر عالی بر اجرای این قانون نظارت می کند.

زرین بیان کرد: همه مراحل چگونگی مدیریت پسماند صنعتی در بستر سامانه جامع محیط زیست صورت می پذیرد.

وی اظهار کرد: با توجه به آمار مأخوذه از سامانه جامع محیط زیست سه هزار و ۳۵۷ تن پسماند صنعتی و ویژه طی سال جاری به مراکز مجاز دفع پسماند منتقل شده و ۷۵۹ تن پسماند به عنوان مواد اولیه به چرخه تولید وارد شده است.

رئیس اداره مدیریت زیست محیطی آب و خاک و پسماند حفاظت محیط زیست همدان افزود: سیاست کلی متولیان مدیریت پسماندها باید ابتدا به سمت کاهش تولید پسماند سپس بازیافت آن البته در صورت اجتناب ناپذیر بودن تولید پسماند، اقدام شود.

زرین تاکید کرد: برخی از تولید کنندگان پسماند سعی در اجرا نکردن قانون و نادیده گرفتن سلامت عمومی دارند و اقدام به پنهان کردن یا دفن غیرمجاز پسماند می کنند.

وی ادامه داد: ضابطان قضایی حفاظت محیط زیست، بهمن امسال موفق به کشف مقادیر زیادی از ۲ محموله بزرگ پسماند صنعتی، شناسایی خاطیان و معرفی آنها به مرجع قضایی شدند.