توزیع پسماندها در بازار کتاب

شنبه 15 فروردین 1394 ساعت 20:00
توزیع پسماندها در بازار کتاب
انتشارات فنی ایران با کتاب «پسماندها» نوشته ژان فرانسوا نوبله با ترجمه نیلوفر مهدوی به نوجوانان می‌آموزد که برای بازمصرف، بازسازی، بازکاهی و بازیافت زباله‌ها چه کارهایی انجام دهند.

به گزارش پسماند ایران ؛ بازیافت یکی از مهمترین راه‌های عملی حفظ محیط زیست است. با به‌کار بستن راهنمایی‌های موجود در کتاب «پسماندها» می‌توان برنامه‌های بازیافت را در مدارس آغاز کرد. با گسترش این برنامه‌ها و آموزش حفظ محیط زیست می‌توانیم ایرانی سرسبز و سربلند را به فرزندانمان بسپاریم.
سیاره خودمان را پاکسازی کنیم، هر روز پسماندها و زباله‌‌ها بیشتر می‌شوند، زباله‌دان خطرناک، چرخه پسماندها، آیا خودت هم فاسد می‌شوی؟، تخلیه کنترل شده پسماندها و بازیافت کردن از جمله موضوعاتی است که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.
شاید موضوع حفظ محیط زیست در دوره‌ای که ما به مدرسه می‌رفتیم حتی به گوشمان هم نخورده بود. کسی نگران طبیعت و محیط زیست نبود. احساس می‌کردیم آزادیم هرطور که می‌خواهیم و می‌توانیم از طبیعت بهره‌برداری کنیم. در آن زمان مصرف بیشتر به معنی رفاه بیشتر بود.
اما ما سرانجام دریافته‌ایم که بهره‌برداری از طبیعت حد و مرز دارد و با برهم زدن تعادل دیرپای آن با آلودگی محیط زیست و کمبود منابع طبیعی روبه‌رو خواهیم شد. برای ما تغییر عادت دشوار است اما فرزندان ما می‌توانند و باید از کودکی با موضوع‌های زیست محیطی آشنا شوند.
در این کتاب نوجوانان با زباله و بازیافت آن آشنا می‌شوند و می‌آموزند که بازیافت یکی از مهمترین راه‌های عملی حفظ محیط زیست است.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «انسان‌های اولیه پسماندهای کمی تولید می‌کردند. پسماندهایی مانند مدفوع، بقایای استخوان، پوست، سنگ، آتش زنه شکسته و خاکستر چوب که به آسانی بازیابی می‌شوند. در قرون وسطی مردم زباله‌ها را با خیابان‌ها می‌ریختند که همیشه بوی تعفن از آنها پخش می‌شد و خطر بیماری‌های همه گیر(مانند طاعون) را چند برابر می‌کرد...» امروزه حجم زباله‌های ما با جمع شدن روزنامه‌ها، پسماندهای خوراکی، بسته بندی کالاها، رایانه‌های از کار افتاده و بسیاری چیزهای دیگر چند برابر شده است اما گنجایش زمین برای جذب این پسماندها محدود است. در این کتاب برای بازمصرف، بازسازی، بازکاهی و بازیافت زباله‌ها راه حل‌های بسیاری پیشنهاد شده که از آن طریق خواهیم دانست معنی تجزیه مواد چیست و نیز هنر بازیافت کردن آن را تمرین می‌کنیم.
انتشارات فنی ایران، کتاب «پسماندها» را در قالب 32 صفحه مصور رنگی با شمارگان سه هزار نسخه و بهای 25 هزار ریال منتشر کرده است.