وجود 48 دستگاه بی‌خطرساز زباله در بیمارستان‌های مشهد

دوشنبه 11 خرداد 1394 ساعت 13:27
وجود 48 دستگاه بی‌خطرساز زباله در بیمارستان‌های مشهد
مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر در 46 بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 48 دستگاه بی‌خطرساز زباله وجود دارد.


علی‌اصغر حسنی ظهار کرد: در حال حاضر در 46 بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 48 دستگاه بی‌خطرساز زباله وجود دارد البته تعدادی از بیمارستان‌ها در حال راه‌اندازی این دستگاه هستند و تعدادی ‌دیگر نیز فضای کافی برای استفاده از این دستگاه را ندارند، به همین دلیل با سازمان پسماند شهرداری قرارداد برای دفن ویژه زباله‌‎های این بیمارستان‌ها با نظارت محیط زیست صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در مجموع بیشتر بیمارستان‌ها از دستگاه بی‌خطرساز زباله یا اتوکلاو استفاده می‌کنند، اظهار کرد: 97 درصد بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارای دستگاه بی‌خطرساز زباله هستند.
حسنی با بیان اینکه بسیاری از زباله‌های بیمارستانی زباله‌های عفونی نیستند، عنوان کرد: ابتدا زباله‌های بیمارستانی تفکیک و پس از آن با قرار گرفتن در دستگاه اتوکلاو که در واقع دما و رطوبت حاصل از این دستگاه‌ها موجب می‌شود آلودگی میکروبی زباله از بین رفته و حالت بی‌خطر پیدا کند.
مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: زباله‌ها پس از جمع‌آوری و تفکیک با هماهنگی سازمان مدیریت پسماند شهرداری و محیط زیست مورد تایید قرار گرفته و دفن می‌شود.
وی تصریح کرد: جلسات مشترکی تحت عنوان کمیته‌های پسماند بیمارستانی تشکیل می‌شود تا کنون مشکل خاصی در حوزه جمع‌آوری زباله‌ها وجود نداشته که در جلسات مطرح شود.
حسنی خاطرنشان کرد: شهرداری زباله‌های تفکیک شده در بیمارستان را برای انتقال به مکان موردنظر مخلوط نمی‌کند و اینکه زباله‌ها در چه مکانی دفن شود نیز برعهده محیط زیست است؛ ممکن است گاهی در اجرای فعالیت‌ها نواقصی پیش بیاید.
وی با اشاره به اینکه بیمارستان موظف است زباله‌ای که تولید می‌کند را بی‌خطر کند، به همین دلیل سطل‌های مخصوصی برای زباله‌‎های معمولی و عفونی در بیمارستان‌ها وجود دارد، اضافه کرد: نکته با اهمیت در دفن زباله‌ها، دفن اصولی آن‌هاست که موجب آلودگی و انتشار بیماری‌ها نشود.
حسنی در خصوص علت ممنوعیت استفاده از دستگاه‌های زباله‌سوز در بیمارستان‌ها، افزود: این دستگاه‌‎ها آلودگی محیطی در بیمارستان‌ها ایجاد می‌کند و در حال حاضر دستورالعمل کشوری این است که از دستگاه‌های بی‌‎خطرساز زباله استفاده شود.

 

 

 

منبع : ایسنا