امحاء روزانه 5 تن پسماند عفونی در بیمارستانهای زنجان

جمعه 21 فروردین 1394 ساعت 13:31
رئیس بهداشت محیط استان زنجان گفت: روزانه 5 تن پسماند عفونی در بیمارستانهای زنجان امحاء میشود.

 


رئیس بهداشت محیط استان زنجان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛با اعلام اینکه در استان زنجان 13 بیمارستان موجود است که اغلب آنها تحت پوشش سازمان علوم پزشکی می باشد گفت:ازاین تعداد 6 بیمارستان مختص شهر زنجان می باشد که 5 تا بیمارستان دولتی و یکی از آنها مربوط به بخش خصوصی می باشد.
ناصحی ادامه داد:در طی بازدیدها و بازرسی هایی که از بیمارستان ها صورت گرفته تاکید خاصی بر یکی از آیتم های مربوط به نظارت بیمارستان ها تحت عنوان مدیریت پسماندهای عفونی انجام گرفته است. وی همچنین افزود: در این زمینه از سال 1387قانون مدیریت پسماندها پیرو دستورالعمل مدیریت ضوابط و روش های مدیریتی بهینه در استان اجرا شده است.
رئیس بهداشت محیط استان زنجان با بیان اینکه بر اساس قوانین ایجاد شده سوزاندن زباله های بیمارستانی در داخل شهر ممنوع می باشد افزود: بر همین اساس ما بیمارستان ها را ملزم به خرید دستگاه های امحاء برای نابودی این پسماندها کرده ایم،که در این راستا بیمارستان های آیت الله موسوی و ولیعصر مجهز به 4 دستگاه اکوداس خریداری شده از فرانسه شده اند.
ناصحی ادامه داد:در پیرو همین قضیه در سال 90 کلیه ی بیمارستان های استان مجهز به سیستم امحای دستگاه های اتوکلاو و هیدروکلاو شدند که در شهرستان ابهر نیزهم اکنون بیمارستان امید ابهر با سیستم هیدرو کلاو بازیافت پسماند را انجام می دهد.
وی با اعلام اینکه در استان زنجان روزانه کمتر از 5 تن زباله ی عفونی تولید می شود افزود:از لحاظ قانونی هر زباله ی عفونی بعد از تایید مراکز بهداشت توسط دستگاه های امحاء تبدیل به زباله ی عادی می شود و آماده ی تحویل به شهرداری می گردد، و شهرداری نیز بر اساس قراردادی که با بیمارستان ها دارد آنها را جمع آوری کرده و در جایگاه های دفن زباله های شهری تدفین می کند.
رئیس بهداشت محیط استان زنجان در ادامه افزود:در شهرستان زنجان بیمارستان شهید بهشتی مختص پذیرش زباله های عفونی و زباله های نوک تیز مراکز بهداشتی و درمانی ومطب های خصوصی استان می باشد که در طی آن با دستگاه های خاص کار امحای زباله ها و بی خطر سازی آنها صورت می گیرد و تحویل شهرداری می گردد.
ناصحی خاطر نشان کرد:برای هر کیلو گرم زباله در سطح کشور 3 الی 5 هزار تومان هزینه می شود، در حالی که برای زباله های عادی درصدی از این مبلغ به شهرداری پرداخت می شود ، در این راستا ما برای جلوگیری از این هزینه ها بخش خصوصی را وارد کار کرده ایم که امسال با یک شرکت خصوصی در آذربایجان غربی قرارداد بسته ایم تادر بازیافت زباله های عفونی کاهش هزینه داشته باشیم.