زباله‌های عفونی مراکز درمانی بروجرد امحاء اصولی شود

یکشنبه 07 تیر 1394 ساعت 02:07
زباله‌های عفونی مراکز درمانی بروجرد امحاء اصولی شود
زباله‌های عفونی مراکز درمانی بروجرد نیازمند بی‌خطرسازی و امحاء اصولی است.


به گزارش پسماند ایران، ذبیح الله بختیاری در جلسه بررسی راهکارهای حفظ و پاک‌سازی بهداشت محیط در این شهرستان اظهار داشت: جمع‌آوری زباله‌های عفونی در یک محیط بهداشتی و درمانی نظیر بیمارستان شهید چمران بروجرد از نظر بهداشتی خطرات و تبعات سوئی را به دنبال دارد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشتر مطب‌های سطح شهر زباله‌های خود را به بیمارستان چمران برای امحاء منتقل می‌کنند، افزود: این مطب‌ها در قالب قراردادی با این بیمارستان زباله‌های خود را به این مرکز درمانی انتقال داده که در آنجا نسبت به بی خطرسازی آن‌ها اقدام می‌شود.
مسئول بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان بروجرد بیان کرد: مطب‌های پزشکان در شهرستان بروجرد به سیستم های لازم در زمینه بی خطرسازی و امحاء ایمن زباله‌های عفونی مجهز نیست که این خود دلیلی برای انتقال زباله‌های آن‌ها به بیمارستان چمران است.
بختیاری به بی خطر سازی بیش از 60 درصد زباله‌های عفونی مطب‌ها در این بیمارستان اشاره کرد و افزود: از مجموع 300 مطب پزشکی، دندان‌پزشکی، آزمایشگاه و درمانگاه این شهرستان حدود 70 درصد زباله‌های آن‌ها به بیمارستان چمران منتقل می‌شوند.
وی از امکان مخلوط شدن زباله‌های عفونی برخی مطب‌ها با مراکز مجاور و انتقال به بیمارستان چمران خبر داد گفت: حجم باقیمانده از زباله‌های مطب‌های سطح شهر با زباله‌های شهری مخلوط و به سایت زباله بروجرد منتقل می‌شوند. مسئول بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان بروجرد با اشاره به تجهیز بیمارستان‌های بروجرد به دستگاه بی خطرسازی زباله‌ها، اظهار داشت: مادامی که برنامه‌ای در خصوص سازماندهی و زیرساخت‌های آن آماده نشود و از سویی پزشکان به منظور خرید دستگاه بی خطرسازی کمک نکنند و یا سازمان نظام پزشکی هماهنگی‌های لازم را انجام ندهد، امکان وقوع هر اتفاقی برای زباله‌های سرگردان محتمل بوده و یا ممکن است بازیافت شوند.
بختیاری به برخورد با متخلفان برابر ماده 688 اشاره و بیان کرد: پخش زباله‌های عفونی در سطح شهر تهدیدی علیه بهداشت عمومی به شمار می‌رود بنابراین در صورت احراز مخلوط شدن زباله‌های عفونی با زباله‌های شهری، بر اساس ماده 688 متخلفان به مراجع قضایی معرفی و برابر قانون با آن‌ها رفتار می‌شود.
وی از راه‌اندازی دستگاه بی خطرسازی در فاصله زمانی حدود به یک ماه گذشته در کلینیک امیرالمومنین (ع) خبر داده و عنوان کرد: این اقدام پس از معرفی این مرکز به دستگاه قضایی محقق شده و از سویی به واسطه تکرار همین رویه، مرکز درمانی بهبود نیز در حال خرید و نصب دستگاه بی خطرسازی است.

 

منبع: خبرگزاری تسنیم