کاهش یک سومی حجم شیرابه های تولیدی در پایتخت

یکشنبه 24 آبان 1394 ساعت 21:05
کاهش یک سومی حجم شیرابه های تولیدی در پایتخت
با احداث کارخانه تصفیه شیرابه در منطقه کهریزک، این روزها شاهد کاهش حجم شیرابه های ناشی از پسماند شهر تهران هستیم.

اقدامی که شهرداری تهران به منظور افزایش کیفیت محیطی در طول سال های گذشته توجه وی‍ژه ای به آن داشته است. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند درخصوص کاهش 4 هکتاری سطح حوضچه شیرابه کهریزک تا ابتدای سال94 گفت: با به کار گیری امکانات و برنامه دقیق در کاهش شیرابه های پایتخت، موفق به کاهش تولید شیرابه جدید شده ایم به نحوی که سطح حوضچه شیرابه از 18هکتار به 14هکتار کاهش یافته است.
حسین جعفری با اشاره به کاهش یک سومی شیرابه کهریزک تا یک سال آینده نیز گفت: خشک کردن پسماند به عنوان روش جدیدی برای از بین بردن پسماندها در دنیا محسوب می شود.
مراحل امحای شیرابه؛ بازچرخانی، تبخیر و تصفیه است. در روش های جدیدتر زباله را خشک می کنند که این طرح در دست اجراست.
طرح تفکیک زباله از مبدا و همچنین توجه به کاهش شیرابه های تولیدی شهروندان تهرانی و کاهش آن و همچنین استفاده از ظرفیت کارخانه تصفیه شیرابه ها به تدریج پایتخت کشور را در زمره پایتخت های پاک دنیا قرار خواهد داد.از سال 1338که نخستین حوضچه شیرابه در اطراف کهریزک شکل گرفت، پایتخت همواره با مشکلات زیست محیطی گسترده ای در جنوب شهر روبه رو بود. تلاش مدیریت شهری طی یک دهه گذشته علاوه بر افزایش ظرفیت خطوط پردازش و تولید انرژی از پسماند، باعث تصفیه شیرابه های جنوب شهر شده است.
آلودگی های زیست محیطی از سال ها قبل نه تنها در کهریزک که در مناطق انتهای اتوبان شهیدبابایی و گودآبعلی به دلیل تخلیه پسماند به وجود آمده بود که به تدریج با حذف دفع زباله در مناطق شرقی و شمال شرق تهران، عمده مشکلات ناشی از شیرابه ها در مناطق جنوبی تهران به وجود آمد.


*روند کاهش شیرابه های جنوب تهران


در سال68به علت نشت شیرابه های گودآبعلی به رودخانه جاجرود و از بین رفتن ماهی های رودخانه، این گود تعطیل شد و تنها محل تخلیه نخاله های ساختمانی شد.
در سطح شهر و مناطق نیز گودهای زباله تعطیل شد و تنها جایی که برای زباله های شهری درنظرگرفته شد، کهریزک بود که در آن زمان به گود کهریزک معروف شد اما در حال حاضر به مجتمع پردازش آرادکوه تغییر نام داده است. مدیرعامل سازمان پسماند شهر تهران در ادامه با تأکید بر عدم ورود شیرابه به حوضچه واقع در مجتمع پردازش و دفع آرادکوه گفت: در حال حاضر حوضچه شیرابه حدود 4هکتار در سطح و عمق کاهش داشته و براساس آمار شیرابه حوضچه واقع در کهریزک 40سانتی متر از سال92تاکنون نشست کرده است.
تا یک سال آینده حجم حوضچه شیرابه به یک سوم خواهد رسید. به گفته جعفری در این رابطه آبگیری پسماند در مبدا تولید و آشنا کردن شهروندان با ضرورت انجام آن نیز تأثیر بسیاری در کاهش شیرابه در مقصد نهایی پسماند دارد.


*روش کاهش روند تولید شیرابه ها


هم اکنون براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان مدیریت پسماند، بیشترین نوع پسماندی که منجر به تولید شیرابه ها می شود، پسماند به جا مانده از زباله های خانگی است.
کاهش شیرابه های تولیدی توسط شهروندان و خشک سازی زباله ها و سپس دفع آنها، به تدریج باعث کاهش روند تولید شیرابه ها می شود.
به طوری که به گفته مدیرعامل سازمان پسماند از سال 90ورودی حوضچه شیرابه ها کاملا بسته شده است. جعفری با اشاره به اینکه کاهش شیرابه کهریزک با آخرین عکس های ماهواره ای که در سال 94گرفته شده، مشهود است، گفت: دلیل کم شدن شیرابه دفن غیرمستقیم است.
اگر هم شیرابه ای وجود دارد، در مراکز به صورت بازچرخانی تبخیر شده همانطور که در تمام دنیا انجام می شود. ورودی های شیرابه به دریاچه غربی و جنوبی کهریزک به طور کلی گرفته شده است و با عملیات های انجام شده شیرابه ای وجود نداشته که وارد دریاچه شود و از سال 90ورودی ها بسته شده است.
وی با اشاره به اینکه در زمان هایی حتی یک میلیون لیتر شیرابه به حوضچه ها وارد می شد، اذعان می کند: براساس آخرین آمار 100تا 200هزار لیتر شیرابه در کهریزک وجود دارد.
شیرابه حاصل از سال های قبل به مراکز دفن پمپاژ شده که باعث می شود بخش زیادی تبخیر شود که به شیرابه پیر و جوان معروف است. وی با بیان اینکه ما کار پیشگیری انجام داده و در چند سال گذشته پردازش، بازچرخانی و تصفیه شیرابه را در دستور کار قرار داده ایم، افزود: پیشگیری به سینک منازل، رستوران ها و ادارات بازمی گردد که زباله تر را آبگیری کنند. باید پسماند تر و خشک را جداگانه در مخازن شیشه، پلاستیک و کاغذ ریخت.
به عبارت دیگر باید همه شهروندان برای کاهش شیرابه ها مدیریت شهری را یاری دهند و به سمت تفکیک زباله از مبدا گام جدی تری برداریم ،گرچه این کار زمان بر است.