وضعیت نامناسب پساب و پسماندهای بیمارستانی در بروجرد

دوشنبه 30 آذر 1394 ساعت 12:02
وضعیت نامناسب پساب و پسماندهای بیمارستانی در بروجرد
رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد از وضعیت نامناسب پساب و پسماندهای بیمارستانی این شهرستان انتقاد کرد.

مصطفی مصطفی وند روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: وضعیت پسماندهای بیمارستانی شهرستان بروجرد از نظر زیست محیطی استاندارد نیست و در حال حاضر دو بیمارستان دولتی امام خمینی(ره) و شهید چمران فاقد سیستم تصفیه فاضلاب هستند. وی اظهار کرد: هم اکنون پسماندهای ویژه و عفونی بیمارستان ها پس از بی خطرسازی در دستگاه اتوکلاو مانند زباله های عادی از طریق سیستم شهرداری جمع آوری و در محل دفن زباله های شهری دفن می شوند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد افزود: وضعیت پساب هر دو بیمارستان بروجرد مشکل دارد و فاضلاب اینگونه مراکز به دلیل استفاده از داروها و مواد خاص، فعالیت در عمل جراحی و سوختگی و کار با مواد عفونی نیازمند سیستم تصفیه فاضلاب است ولی متاسفانه این بیمارستان ها از چاه های جذبی قدیمی استفاده می کنند که حتی استانداردهای اولیه زیست محیطی را ندارند.
وی گفت: مدیران بیمارستان های بروجرد از ایجاد سیستم تصفیه فاضلاب و رعایت استانداردهای زیست محیطی در مدیریت پساب و پسماندها استقبال کردند ولی اقدام عملی در این زمینه به دلیل نبود اعتبار انجام نشده است.
مصطفی وند از دانشگاه علوم پزشکی خواست هرچه سریعتر نسبت به تامین اعتبار لازم برای ایجاد سیستم تصفیه فاضلاب بیمارستان های بروجرد اقدام کند.
وی سرانه تولید زباله در بیمارستان ها را با توجه به میزان پذیرش و بیماری ها متفاوت خواند و اظهار کرد: روزانه افزون بر 180 تن زباله در شهرستان بروجرد تولید می شود که بخشی از آنها مربوط به زباله های بیمارستانی است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد در خصوص وضعیت پساب و پسماند بیمارستان تامین اجتماعی بروجرد گفت: خوشبختانه این مرکز سیستم تصفیه فاضلاب دارد و برنامه مدیریتی خوبی برای پسماندهای عادی و ویژه خود داشته است لذا این واحد امسال به عنوان نامزد واحد سبز به اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان معرفی شده است.
وی افزود: بازرسان اداره حفاظت محیط زیست بروجرد از امروز به دلیل حساسیت و اهمیت زباله های بیمارستانی و ویژه وضعیت زباله های تولیدی درمانگاه ها، کلینیک ها، داروخانه ها و آزمایشگاه های تشخیص طبی را رصد و با عواملی که به سلامت و بهداشت عمومی لطمه می زنند، برخورد می کنند.