هزینه 1.2 میلیارد تومانی برای انتقال پسماند ویژه به خارج از همدان

پنجشنبه 27 اسفند 1394 ساعت 11:05
هزینه 1.2 میلیارد تومانی برای انتقال پسماند ویژه به خارج از همدان
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: افزون بر 1.2 میلیارد تومان در یک سال گذشته در راستای انتقال پسماند ویژه به خارج از استان هزینه شده است.


به گزارش پسماند ایران، محمدرضا محمدی بعد از ظهر امروز در همایش شهرداران استان همدان به موضوع پسماند اشاره کرد و اظهار کرد: اشتراکات زیادی بین محیط زیست و مدیریت شهری وجود دارد که می‌طلبد تعاملات را افزایش دهیم و گسترده‎تر کنیم.
وی با بیان اینکه شهرداران کمک زیادی می‎توانند در حق محیط زیست اعمال کنند، ادامه داد: 70 درصد جمعیت در شهرها ساکن هستند پس با توجه به تراکم جمعیت در شهرها آلایندگی نیز بیشتر می‎شود که در این راستا شهرداران در خط مقدم مبارزه با آلودگی هوا قرار دارند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان پسماند را یکی از آلاینده‎ها دانست و بیان کرد: پسماند تبعات و پیامدهایی از جمله آلودگی هوا، آلودگی آب‎های سطحی و زیرزمینی و آلودگی سیما و منظر را ایجاد می‎کند.
وی با بیان اینکه در استان همدان مدت زیادی موضوع پسماند مغفول ماند، افزود: در چند ماه گذشته چهار جلسه کارگروه مدیریت پسماند در همدان برگزار شد و استان به دو ناحیه همدان و ملایر برای مدیریت پسماند مصوب شد.
محمدی با بیان اینکه ناحیه همدان قسمت مرکزی و شمال استان و ملایر جنوب استان را پوشش می‎دهد، تاکید کرد: شهرداران ملایر و همدان باید اهتمام داشته باشند که اعتبارات مربوط به انجام مطالعات تامین شود تا مطالعات انجام گیرد.
وی با تأکید بر اینکه مطالعات زمان‎بر است، اما باید سریع‎تر به پایان رسد تا بخش عملیاتی کار انجام شود، بیان کرد: شهرداران همدان و ملایر اقدامات شایسته‎ای از جمله تامین سرمایه‎گذار را انجام داده‎اند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در خصوص پسماند ویژه نیز بیان کرد: در روزهای اول سال آینده جلسه بررسی مطالعات پسماند ویژه برگزار می‎شود.
وی با بیان اینکه تاکنون بخش اول مطالعات آن انجام شده است، اظهار کرد: افزون بر 1.2 میلیارد تومان در یک سال گذشته در راستای انتقال پسماند ویژه به خارج از استان هزینه شده است ضمن اینکه خود انتقال نیز تبعاتی دارد.
محمدی با بیان اینکه در بخش پسماند عفونی نیز کارهای خوبی شده است، افزود: یک بیمارستان استان دستگاه بی‎خطرسازی زباله عفونی را دارد و NGO خاصی در دانشگاه علوم پزشکی شکل گرفته که علاقمندان به موضوع، در ارتباط با تفکیک پسماند عادی از عفونی فعالیت‎هایی انجام می‎دهند.
وی در ادامه گفت: در جلسه گذشته همایش شهرداران مقرر شد با توجه به جانمایی سه دستگاه پایش آلودگی هوا در سه شهر که جایگاه مناسبی ندارند پیشنهاداتی داده شود تا جانمایی بهتری انجام شود.
این مسئول افزود: در همین راستا هماهنگی برای جانمایی مناسب دستگاه پایش آلودگی هوا در همدان با شهرداری انجام شد. وی با بیان اینکه شهرداری اسدآباد برای تعیین محل جانمایی مجدد محیط زیست استان را به آموزش و پرورش ارجاع داد که تقاضا داریم خود شهرداری وارد کار شود، افزود: از شهردار کبودراهنگ نیز درخواست دارم زودتر پیشنهاد و گزینه‎های خود را اعلام کنند تا کار انجام شود.
محمدی در خصوص اجرای دستورالعمل سال 78 در ارتباط با حیوانات ناقل بیماری نیز بیان کرد: مشکل ازدیاد جمعیت سگ وجود دارد که طبق آمار رسمی 6 هزار سگ در استان زندگی می‎کنند. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه نمی‎توان برای کنترل جمعیت سگ‎ها از هر شیوه‎ای استفاده کرد، ادامه داد: کشتن سگ به شیوه گلوله‎زنی ممنوع است و باید از این شیوه اجتناب شود.

 

منبع: خبرگزاری فارس