مراکز درمانی همدان پسماندهای شیمیایی و دارویی را برابر مقررات جمع آوری نمی کنند

سه شنبه 31 فروردین 1395 ساعت 10:59
مراکز درمانی همدان پسماندهای شیمیایی و دارویی را برابر مقررات جمع آوری نمی کنند
پسماندهای عفونی در 60 درصد از مراکز در کیسه های مقاوم زرد رنگ جمع آوری می شود و در 44 درصد مراکز از مخازن زرد رنگ

 

مشاور طرح مدیریت پسماندهای پزشکی در همدان گفت: در هیچیک از مراکز بهداشتی و درمانی و خانه های بهداشت این استان پسماندهای شیمیایی - دارویی برابر مقررات جمع آوری نمی شود.
مهدی ریحانی مقدم روز سه شنبه در کارگروه مدیریت پسماند استان همدان اظهار کرد: حفظ سلامت محیط زیست و ایجاد رویه ای مناسب و ضابطه مند برای تولید، حمل، نگهداری، تصفیه، امحا و دفع پسماند های پزشکی از جمله ضوابطی است که باید به آن توجه داشت.
وی افزود: تمامی مراکز تولید کننده پسماند پزشکی موظف هستند در مبدا تولید پسماندهای عادی و پزشکی ویژه را با رعایت اصول بهداشتی جمع آوری، تفکیک و بسته بندی نمایند.
وی گفت: با وجود اینکه در برخی از بیمارستانهای همدان کاستیهایی در مدیریت پسماند های پزشکی وجود دارد ولی در شرایط فعلی برنامه عملیاتی مدیریت پسماند پزشکی در 21 بیمارستان این استان اجرایی شده است.
مشاور طرح مدیریت پسماندهای پزشکی در همدان گفت: 199 مرکز بهداشتی درمانی و کلینیکی در همدان فعال هستند که تنها در یک درصد این مراکز برای جمع آوری پسماندهای تیز و برنده از جعبه های ایمنی استفاده نمی شود.
ریحانی مقدم اظهار کرد: پسماندهای عفونی در 60 درصد از مراکز در کیسه های مقاوم زرد رنگ جمع آوری می شود و در 44 درصد مراکز از مخازن زرد رنگ برای نگهداری کیسه های حاوی پسماندهای عفونی استفاده شده است.
وی افزود: این نوع پسماندها در کیسه های مقاوم سفید یا قهوه ای جمع آوری نشده و در ظروف و سطل های سفید نگهداری نمی شوند.
وی تاکید کرد: طبق بررسی های صورت گرفته تنها در 14 درصد مراکز بهداشتی درمانی و کلینیکی تمامی اقسام پسماندهای پزشکی برچسب گذاری می شوند
مشاور طرح مدیریت پسماندهای پزشکی در همدان افزود: 88 درصد مراکز بهداشتی و درمانی دارای سطل زباله به اندازه کافی هستند. ریحانی مقدم بیان کرد: تنها در 36 درصد ازمراکز بهداشتی درمانی شستشو و ضدعفونی سازی سطل زباله و وسایل حمل پسماند انجام می شود.
وی تصریح کرد: در تمامی این مراکز به جای استفاده از خودروی خاص جمع آوری پسماند از خودروهای معمولی شامل آژانس و وانت نیسان استفاده می شود.
وی اضافه کرد: هیچکدام از مراکز بهداشتی، درمانی و کلینیکی استان همدان مجهز به سیستمهای بی خطر سازی پسماند عفونی و تیز و برنده نیستند.
مشاور طرح مدیریت پسماندهای پزشکی در همدان تصریح کرد: همچنین در همه مراکز، پسماندهای جمع آوری شده در محل دپو شده و به همراه سایر پسماندهای معمولی به محل دفن زباله منتقل می شود.
ریحانی مقدم اظهار کرد: در 16 درصد از مراکز بهداشت و درمانی این استان، کارگران مرتبط با پسماندهای مختلف از لباس کار مناسب شامل دستکش، ماسک، سربند مناسب و لباس کار یکسره، استفاده می کنند.
وی همچنین با ذکر اینکه بطور متوسط به هر یک از خانه بهداشتهای موجود در استان روزانه 18 نفر مراجعه می کنند گفت: در هیچیک از خانه های بهداشت همدان پسماندهای شیمیایی و دارویی برابر مقررات جمع آوری نمی شوند.
وی اضافه کرد: همچنین در 59 درصد از 501 مطب پزشکی موجود در استان از جعبه های ایمنی برای جمع آوری پسماندهای تیز و برنده استفاده می شود.
مشاور طرح مدیریت پسماندهای پزشکی در همدان توضیح داد: میزان تولید پسماندهای پزشکی شامل پسماند عفونی، عادی، تیز و برنده و شیمیایی در واحدهای بهداشتی و درمانی روزانه 13 تن و 651 کیلوگرم است که حدود هفت تن از آن پسماند عادی است.
استان همدان دارای 21 بیمارستان ، 199 مرکز بهداشتی درمانی، 567 خانه بهداشت، 157 مطب دندانپزشکی، 230 مطب پزشک عمومی، 271 پزشک متخصص و 36 آزمایشگاه تشخیص طبی است. تمامی 21 بیمارستان همدان به دستگاه بی خطر ساز مجهز هستند.