سرانه توليد پسماند در اردبيل بيشتر از ميانگين كشوري است

یکشنبه 05 اردیبهشت 1395 ساعت 11:07
 سرانه توليد پسماند در اردبيل بيشتر از ميانگين كشوري است
مديركل حفاظت محيط زيست استان اردبيل گفت: سرانه توليد پسماند در اين استان بيشتر از ميانگين كشوري است كه بايد اين امر با فرهنگ سازي كاهش يابد.


به گزارش پسماند ایران، سيدرضا موسوي روز يكشنبه در آئين تجليل از فعالان و همياران محيط زيست در استان اردبيل افزود: سرانه توليد پسماند در كشور حدود 256 كيلو گرم براي هر نفر در سال مي باشد در حالي كه اين رقم در استان اردبيل براي هرنفر در سال 275 كيلوگرم مي باشد.
وي با بيان اين كه فقط در شهر اردبيل روزانه 300 تن زباله توليد، جمع آوري و دفع مي شود، افزود: جمع آوري و دفع هر كيلو زباله براي شهرداري 300 ريال هزينه دارد.
وي پسماندها را بزرگ ترين تهديد و آسيب براي محيط زيست عنوان كرد و گفت: اگر به جمع آوري زباله ها و دفع اصولي آنها توجه جدي نشود در آينده نه چندان دور با مخاطرات جدي رو به رو مي شويم.
موسوي با اشاره به اين كه حال زمين خوب نيست اظهار كرد: استفاده بي رويه و بيش از ظرفيت از زمين و بهره كشي بي حد و اندازه از آن توسط انسان باعث شده كه امروز در جنوب كشور شاهد سيل بوده و اين همه خسارت به مردم و كشور تحميل شود.
مديركل حفاظت محيط زيست استان بيان كرد: متاسفانه بيشتر شهرداري ها در استان اقدام به دفع و جمع آوري استاندارد زباله نمي كنند و داراي محل مناسبي براي دفن زباله نيستند.
وي با اشاره به اين كه در حوزه مطالعات پسماند پزشكي هيچ آماري تاكنون در استان وجود نداشت،اضافه كرد: در سال گذشته براي اولين بار مطالعات خيلي خوبي در اين زمينه انجام گرفت و اولين مركز خصوصي بازيافت پسماند پزشكي در استان افتتاح شد.
وي از مطالعه و برنامه ريزي در مديريت پسماندهاي صنعتي و مكان يابي براي پسماندها در استان خبر داد و تصريح كرد: با تاييد نهايي، اين مطالعات به مرحله اجرا در خواهد آمد.
وي با اشاره به بحران آب در كشور و منطقه گفت: امروز متاسفانه بسياري از تالاب ها و رودخانه هاي ما با مشكل روبروست و بايد از فاضلاب توليدي به عنوان يك جايگزين استفاده كرد چون در همه جاي دنيا از فاضلاب به عنوان يك فرصت استفاده مي شود كه متاسفانه در استان ما فاضلاب تبديل به يك تهديد شده است.
موسوي افزود: امروز حفظ محيط زيست تبديل به يك مطالبه عمومي شده و بايد قدر اين مطالبه به حق مردم را دانست و تفكر و نگاه به محيط زيست تغيير يافته و از ظرفيت هاي سازمانهاي مردم نهاد و سمن ها در حفظ و نگهداري محيط زيستاستفاده بهينه شود.
وي با اشاره به تجليل ازمحيط بانان و فعالان محيط زيست به همراه حضور اعضاي دوستدار طبيعت و فعالان سمن ها در مناطق نمونه گردشكري براي پاكسازي اين مكان ها گفت: محيط زيست موضوعي فرابخشي است كه همه بايد در آن مشاركت كنند چرا كه براساس قانون اساسي ايران حفاظت محيط زيست وظيفه همگاني است و همه مراجعه كنندگان به طبيعت بايد رفتار و كردارشان را با مواهب خدادادي تنظيم كنند.
مديركل محيط زيست استان با بيان اينكه زمين، هوا و حيوانات مختلف از مواهب خدادادي براي بهره برداري انسان به شكل صحيح است، افزود: نبايد به گونه اي از اين مواهب و منابع استفاده كنيم كه قهر خداوند شامل حال ما باشد. در پايان اين مراسم از فعالان و همياران محيط زيست استان با اهداي لوح سپاس تقدير بعمل آمد.

 

منبع :ایرنا