تفکیک روزانه 12 تن پسماند خشک قابل بازیافت در قزوین

دوشنبه 03 خرداد 1395 ساعت 19:55
  تفکیک روزانه 12 تن پسماند خشک قابل بازیافت در قزوین
در شهر قزوین 55 درصد از پسماندها دارای مواد آلی هستند که ما می‌توانیم این مواد را به کود کمپوست تبدیل و از آن استفاده کنیم.
 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین گفت: در حال حاضر با مشارکت بخش خصوصی و آموزش به شهروندان، میزان تفکیک زباله به 3.5 تا 4 درصد در روز رسیده است که میزان آن حدود 12 تن زباله تفکیک‌شده در روز است که از در منازل تحویل گرفته می‌شود.
به گزارش پسماند ایران، مجتبی منتظری، اظهار کرد: بازیافت مواد در قزوین از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود و پیش از آن‌ که در سال 91 با پیمانکار خصوصی قرارداد، منعقد شود، میزان تفکیک زباله زیر یک درصد بود، یعنی میزان زباله تفکیک‌شده استان در سال 91 به میزان یک‌تن در روز بوده است. وی اضافه کرد: اکنون با کمک بخش خصوصی و آموزش به شهروندان، میزان تفکیک زباله به 3.5 تا 4 درصد در روز رسیده است که میزان آن حدود 12 تن زباله تفکیک‌شده در روز است که از درب منازل تحویل گرفته می‌شود.
منتظری افزود: تفکیک زباله از سوی 3 ناوگان انجام می‌گیرد، نخستین ناوگان مشغول تحویل زباله‌های تفکیک‌شده در منازل است که حدود 2 الی 2.5 درصد از پسماند شهر را پوشش می‌دهد و دومین ناوگان 2 درصد باقیمانده زباله‌های تفکیک‌شده را تحویل گرفته و یا از مخازن زباله جمع‌آوری می‌کند و ناوگان سوم از طریق تلفن گویا زباله‌ها را از مردم جمع‌آوری می‌کند. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین ادامه داد: یکی از برنامه‌هایی که در سال‌جاری اجرا می‌شود، اصلاح سیستم پیمانکاری و جمع‌آوری پسماندهای تفکیک‌شده با مشارکت بخش خصوصی است که از سوی معاون سرمایه‌گذاری معرفی می‌شود تا در 5 سال آینده تفکیک زباله از مبدأ را از 4.5 به 11 تا 12 درصد برسانیم، یعنی نزدیک به 40 تا 50 تن زباله تفکیک‌شده در روز باشد.
وی خاطرنشان کرد: شهر قزوین از نخستین شهرهایی است که این طرح در آن اجرا می‌شود و امیدواریم که به استانداردهای جهانی دست پیدا کنیم.
منتظری تاکید کرد: آموزش و فرهنگ‌سازی، ایجاد انگیزه برای شهروندان و اصلاح الگوی مصرف از کارهایی است که باید از سوی پیمانکار و با سرمایه‌گذاری شهرداری انجام شود تا میزان تفکیک زباله از در منازل افزایش یابد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین درخصوص تولید زباله در قزوین گفت: میزان تولید زباله در استان برای هر نفر 680 تا 700 گرم و در سایر شهرها این میزان به 750 گرم افزایش می‌یابد که قزوین از میانگین نسبی خوبی در تولید زباله و پسماند برخوردار است.
وی با تأکید بر اینکه با مدیریت صحیح بر پسماندها می‌توانیم بخش‌های قابل بهره‌برداری را در صنعت ایجاد کنیم، ادامه داد: در شهر قزوین 55 درصد از پسماندها دارای مواد آلی هستند که ما می‌توانیم این مواد را به کود کمپوست تبدیل و از آن استفاده کنیم.
منتظری یادآور شد: 30 تا 35 درصد این پسماندها موادی هستند که می‌توان از آن‌ها در صنایع استفاده کرد و در کارخانه‌ها باعث اشتغال‌زایی شد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین افزود:10 تا 15 درصد باقی‌مانده پسماند قابل‌تجزیه و بازیافت نیست و ارزش ریالی ندارد و می‌توان با امحای آن‌ها از سوی دستگاه‌های زباله‌سوز انرژی لازم برای چرخش توربین‌ها به‌منظور تولید برق را فراهم کرد.
وی تصریح کرد: شهرداری‌ها به علت بالا بودن قیمت دستگاه زباله‌سوز به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانند این دستگاه‌ها را تهیه کنند و دولت باید با تخصیص یارانه به شهرداری‌ها کمک کند تا این دستگاه خریداری شود و برق تولیدشده از این طریق را بخرند و در اختیار مردم قرار دهند. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین در پایان خاطرنشان کرد: برای کم کردن میزان زباله و پسماند در شهر باید الگوی مصرف را اصلاح، از سیستم طبقه‌بندی برای اقلامی مانند میوه و سبزی استفاده و این مواد را بسته‌بندی کرد و در اختیار مردم قرارداد تا با این کار بخشی از تولید زباله و پسماند را کاهش دهیم و دولت هم می‌تواند با ابزار و نظام‌بندی در سیستم سورتینگ یا همان طبقه‌بندی این کار را انجام دهد.