مهندس منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين:دفن بهداشتي زباله در مجتمع محمد آباد قزوين به روش بيو راکتور

یکشنبه 06 تیر 1395 ساعت 11:24
مهندس منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين:دفن بهداشتي زباله در مجتمع محمد آباد قزوين به روش بيو راکتور
روزانه حدود 500 تن زباله شهر قزوين و چند شهر ديگر استان به مجتمع پردازش پسماند محمد آباد منتقل مي گردد

 

مجتبي منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت: در مجتمع بازيافت،پردازش و دفن مهندسي –بهداشتي محمد آباد زباله بدون هيچ گونه تاثير زيست محيطي و به شيوه کاملا بهداشتي دفن مي گردد.
به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛ منتظري افزود: روزانه حدود 500 تن زباله شهر قزوين و چند شهر ديگر استان به مجتمع پردازش پسماند محمد آباد منتقل مي گردد،بعد از پردازش زباله و جدا سازي مواد قابل بازيافت و همچنين مواد آلي داراي قابليت توليد کود کمپوست ،مواد انتهاي خطوط پردازش که اصطلاحا مواد ريجکت يا دفني خوانده ميشوند به محل دفن يا لندفيل منتقل ميشوند .
وي تاکييد کرد: در اين محل که يکي از مدرن ترين محل هاي دفن زباله در کشور است تدابير ويژه و مهندسي جهت جلوگيري از آلودگيهاي زيست محيطي به ويژه آلودگي آب هاي زير زميني انديشيده شده است که از آن جمله ميتوان به وجود شبکه عايق جي سي ال و ژئو تکستايل و شبکه جمع آوري شيرابه در کف اين لندفيل اشاره کرد که مانع حرکت عمودي و افقي شيرابه ميگردد. شبکه جمع آوري شيرابه که با شيب بندي مناسب کارگذاري شده است نيز شيرابه حاصل را به استخرهاي تبخير شيرابه هدايت مي کند.
منتظري ادامه داد: در اين استخرها پس از انجام واکنش هاي فيزيکي و شيميايي و کاهش بار ميکروبي و بار آلودگي شيرابه بر اساس طراحي خاص به محل دفن برگردانده مي شود اين روش که اصطلاخا روش دفن بيو راکتور خوانده مي شود يکي از بهترين روشهاي شناخته شده دفن زباله در جهان است.
وي تصريح کرد:در انتهاي هر روز کاري جهت جلوگيري از پراکنده شدن زباله و همچنين ممانعت از زاد و ولد ناقلين بيماريزا ، زباله دفن شده با خاک پوششي مناسب پوشانده مي شود بدين ترتيب زباله بدون هيچ گونه تاثير زيست محيطي و به شيوه کاملا بهداشتي دفن مي گردد.