چالش جمع آوری پسماندهای بیمارستانی، این بار نوبت تعرفه هاست

پنجشنبه 10 تیر 1395 ساعت 11:02
 چالش جمع آوری پسماندهای بیمارستانی، این بار نوبت تعرفه هاست
' جمع آوری پسماندهای بیمارستانی ' موضوعی است که هرازگاهی بحث روز میان شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می شود و این بار نوبت تعرفه هاست.


پسماند بیمارستانی ( پزشکی) به کلیه پسماندهای عفونی و زیان آور ناشی از بیمارستان ها گفته می شود.بر اساس ماده هفت قانون مدیریت پسماند، مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها و روستاها و حریم آنها به عهده شهرداری ها و دهیاری ها و در خارج از حوزه و وظایف شهرداری ها و دهیاری ها به عهده بخشداری هاست. مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه به عهده تولید کننده خواهد بود که در صورت تبدیل آن به پسماند عادی به عهده شهرداری ها، دهیاری ها و بخشداری ها خواهد بود.
براساس آمار اعلام شده روزانه حدود 40 تن پسماند پزشکی در سطح استان و حدود 20 تن در کلان شهراصفهان تولید که این پسماند پس از بی خطر شدن توسط شهرداری جمع آوری می شود.
از ابتدای امسال تعرفه های حمل و انتقال پسماند ویژه بیمارستانی افزایش وهمین امر باعث ایجاد مشکلاتی از جمله تاخیر در انتقال پسماندها و زباله ها در برخی بیمارستان ها شد.
یک عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت وگو با یکی از روزنامه های اصفهان، تعرفه های جدید برای انتقال پسماندهای بیمارستانی را منطقی خوانده است.
علیرضا نصر اصفهانی گفته است: استانداریو برخی دیگر به این قیمت اعتراض کردند اما پس از مشاهده آنالیز قیمت ها و نظر کارشناس، آنها نیز اذعان داشتند که این قیمت اصولی است.
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان نیز در این زمینه اظهار کرده است: عددی که پارسال شورای شهر برای امحای پسماند ویژه بیمارستانی در شش ماه نخست امسال مصوب کرده 40 درصد هزینه تمام شده بود و 60 درصد را شهرداری بصورت یارانه می پردازد.
امیرحسین کمیلی افزود: اگر بیمارستان ها و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعتقاد دارند که هزینه جمع آوری زیاد است، خودشان این وظیفه را بر عهده گرفته و انجام دهند.
یک عضو شورای سیاستگذاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این باره به ایرنا گفت: دانشگاه متولی سلامت جامعه است و بر اساس وظیفه و مسئولیت خود، امکانات لازم برای بی خطر کردن پسماندهای پزشکی در همه بیمارستان های کلانشهر اصفهان را فراهم کرده است.
کیانوش جهان پور افزود: همه بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی در کلانشهر اصفهان مجهز به دستگاه خنثی سازی زباله و پسماند پزشکی شده اند.
دستگاه خنثی سازی زباله بیمارستانی به روش های مختلف از جمله اتوکلاو (دمای بالای) یا اشعه، زباله های عفونی را بی خطر می کند.
وی اظهار کرد: زمانیکه پسماند پزشکی به پسماند عادی و بی خطر تبدیل شد، بر اساس ماده 68 ضوابط و روش های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی و پسماندهای وابسته، ‌ساز و کار مدیریت آن همانند پسماند عادی انجام می‌ شود.
وی با بیان اینکه مدیریت پسماند عادی در هر شهر به عهده شهرداری است، گفت: لازم است شهرداری به این موضوع به عنوان یک خدمت اجتماعی نگاه کند زیرا حفظ سلامت شهروندان، جزئی از فرایند توسعه اجتماعی است.
جهان پور با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، وظیفه خود را درباره پسماندهای بیمارستانی طبق قانون انجام داده است، افزود: انتظار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان این است که شهرداری این کلانشهر نیز در این موضوع همکاری بیشتری با این دانشگاه داشته باشد.
وی در ادامه به تعرفه های بالایی که امسال از سوی شهرداری اصفهان برای جمع آوری زباله های بیمارستان ها مصوب و اعلام شده است، اشاره کرد و گفت: تعیین این تعرفه های سنگین که چند برابر نرخ تورم است، به صلاح شهر و سلامت شهروندان نیست.
این عضو شورای سیاستگذاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: ما از شهرداری و نهادهای وابسته به آن انتظار داریم که نگاه اقتصادی و انتفاعی به موضوع پسماندهای بیمارستانی نداشته باشد.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا که آیا بالا رفتن تعرفه ها مشکل ساز شده است، توضیح داد: در مواردی در جمع آوری و انتقال زباله ها از بیمارستان تعلل شده که این موضوع پذیرفتنی نیست.
وی تاکید کرد: تاخیر و تعلل در انتقال زباله ها باعث به خطر افتادن سلامت شهروندان می شود.
وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در برابر تعرفه های معمول، مشکلی ندارد، افزود: افزایش بی رویه تعرفه ها برای بخش خصوصی نیز مشکل ساز خواهد شد زیرا به افزایش نرخ خدمات درمانی و بهداشتی منجرمی شود.
جهان پور درباره وضعیت سایر بیمارستان ها از جمله بیمارستان های خصوصی، مراکز درمانی خیریه یا وابسته به نهادها نیز گفت: این بیمارستان ها و مراکز نیز بر اساس قانون موظف به خنثی کردن پسماندهای پزشکی هستند و مرکز بهداشت استان بر روی آنها نظارت مستمر دارد.
جهان پور درباره سایر شهرستان های استان اصفهان خاطرنشان کرد: این موضوع در بیشتر شهرستان ها از طریق توافق سازمان نظام پزشکی با شهرداری ها حل شده است.
به گفته وی مشکل اصلی درباره پسماندهای پزشکی در استان اصفهان مربوط به کلانشهر اصفهان است. معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز به ایرنا گفت: پسماند های عفونی در بیمارستانها تبدیل به پسماند بی خطر می شود و از نظر بهداشت و محیط زیست، مشکلی ندارد.
علیرضا یوسفی با بیان اینکه زباله ها در بیمارستان ها به دو دسته عادی و عفونی تقسیم و تفکیک می شود، اظهار کرد: در سالهای دور، زباله های عفونی سوزانده می شد اما امروز آنها توسط دستگاه های مخصوص در بیمارستان ها به زباله بی خطر تبدیل می شود.
وی با تاکید بر اینکه زباله بی خطر شده در بیمارستان ها نسبت به زباله های جمع آوری شده از محله ها و خانه ها، آلودگی کمتری دارد، گفت: شهرداری موظف به جمع آوری این زباله های بی خطر شده، است. وی افزود: ما ادعا داریم زباله بی خطری که از بیمارستانها بیرون می آید از زباله خانه های مردم بی خطرتر است. حدود 30 بیمارستان در استان اصفهان زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.