هشت هزار خانوار بوشهری آموزش طرح تفکیک پسماند از مبدا را فرا گرفتند

دوشنبه 21 تیر 1395 ساعت 16:39
 هشت هزار خانوار بوشهری آموزش طرح تفکیک پسماند از مبدا را فرا گرفتند
سالانه نزدیک به 20 میلیون تن پسماند در کشور تولید می شود که از این میزان 150 تا 170 تن سهم بوشهر است.

 

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری بوشهر گفت: از اواسط سال گذشته تاکنون هشت هزار خانوار بوشهری بصورت چهره به چهره و از طریق توزیع بروشور آموزش تفکیک پسماند از مبدا را فرا گرفتند. مسعود غلامزاده روز دوشنبه درگفت و گو با ایرنا افزود: آموزش این شمار خانوار در محلات منطقه یک شهر بوشهر انجام گرفته و انتظار می رود تا پایان سال جاری همه خانوارهای شهری بوشهر از آموزش تفکیک پسماند از مبدا برخوردار شوند. وی بیان کرد: حدود 3 تا 5 درصد پسماند شهری بوشهر بازیافت می شود که با آموزش هشت هزار خانوار ساکن این شهر میزان بازیافتی پسماند در بوشهر افزایش پیدا خواهد کرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بوشهر گفت: سالانه نزدیک به 20 میلیون تن پسماند در کشور تولید می شود که از این میزان 150 تا 170 تن سهم بوشهر است. غلامزاده افزود: سرانه تولید پسماند از سوی بوشهری ها روزانه 700 تا 800 گرم است که نسبت به استاندارد جهانی آن دوبرابر است. وی با اشاره به اینکه پسماند خشک از قابلیت برگشت به چرخه زندگی و طبیعت برخوردار است گفت: در این ارتباط 30 هزار کیسه زباله خودرویی در سطح شهر توزیع شده و هماهنگی هایی با آموزش و پرورش استان برای آموزش تفکیک صحیح پسماند به دانش آموزان را در دستور کار داریم.
غلامزاده بیان کرد: برای جمع آوری کاغذهای باطله ادارات نیز تاکنون شش هزار کارتن پلاست برای آنان توزیع شده است که این یک گام موثر برای بازیافت پسماند خشک بویژه کاغذهای باطله است. وی یادآور شد: چهار غرفه بازیافت نیز در شهر بوشهر فعالیت دارند که شهروندان می توانند به ازای میزان پسماند تحویلی خود هدایایی را از غرفه ها دریافت کنند. غلامزده ادامه داد: درسطح شهر بوشهر 320 نیروی پاکبان در قالب سه شیفت کاری جمع آوری پسماندها را عهده دار هستند که انتظار داریم شهروندان و ادارات با بیرون گذاشتن پسماند خود پس از ساعت 21:00 با آنان همکاری لازم را داشته باشند.
وی گفت: هم اکنون سایت دفن و بازیافت پسماندهای شهری بوشهر در انتهای محلات جنوبی است که با توسعه محله های تنگک باعث ایجاد مشکلاتی برای ساکنان آن محلات شده است. غلامزاده یادآور شد: دفتر امور شهری استانداری بوشهر ایجاد یک سایت مشترک برای پسماند شهرهای بوشهر، چغادک، عالی شهر، اهرم و دلوار پیش بینی کرده که سازمان مدیریت پسماند شهرداری بوشهر در این زمینه آماده هر نوع همکاری است. وی در ارتباط با بوی متعفن برخی از کانال های دفع آبهای سطحی شهر بوشهر گفت: با وجود هزینه هنگفتی که برای راه اندازی شبکه فاضلاب در برخی از محله های بوشهر صورت گرفته ولی به دلیل نبود نظارت، برخی از شهروندان از اتصال فاضلاب خود به شبکه پرهیز می کنند که امید واریم با نظارت کافی این مشکل برطرف شود.