جمع آوري پسماندهاي الکترونيکي در اروميه براي نخستين بار

پنجشنبه 28 مرداد 1395 ساعت 10:56
جمع آوري پسماندهاي الکترونيکي در اروميه براي نخستين بار
هدف از طرح جمع آوري زباله هاي خشک فرهنگ سازي روش هاي صحيح دفع زباله و دفع اصولي و سازگار با محيط زيست است

عزيز قال با بيان اينکه اين جشنواره در محل خانه تشکل هاي زيست محيطي با همکاري سازمان پسماند شهري،ناجيان نبض زمين و انجمن تالاسمي برگزار مي شود گفت: شهروندان زباله هاي خشک بازيافتي از جمله آهن ،پلاستيک و دفاتر و کتب کهنه خود را به اين محل تحويل داده و به کاردستي هاي برتر تهيه شده از مواد بازيافتي جايزه اهدا مي شود.
وي با اشاره به اينکه اين طرح در راستاي فرهنگ سازي بازيافت و تفکيک زباله ها انجام شد افزود: معمولاً در هرخانه کتاب و دفتر کهنه وجود داردو معمولاً قبل از بازگشائي مدارس شهروندان کتابها و دفاتر سال قبل خود را دور مي ريزند و به همين دليل سازمان تصميم گرفت به منظور جمع آوري اينگونه کتابها و دفاتر و جلوگيري از هدر رفتن سرمايه ملي نسبت به اجراي اين طرح اقدام کند که اميدواريم با استقبال خوب شهروندان همراه شود.
قال با بيان اينکه براي اولين بار پسماندهاي الکترونيکي نيز در اين جشنواره جمع آوري مي شود گفت: از آنجايي که ضايعات الکترونيکي داراي مقادير بسيار زيادي مواد خطرناک و سمي (کادميوم، نيکل، سرب و جيوه) براي سلامتي بشر و محيط ‌زيست هستند، دفع اين نوع زباله‌ها نيازمند تدابير ويژه‌اي است تا از نشت و ورود مواد سمي به محيط‌ زيست جلوگيري شود اين فلزات مي‌توانند پس از بازيافت به چرخه توليد بازگردند.
مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري اروميه هدف از طرح جمع آوري زباله هاي خشک را فرهنگ سازي روش هاي صحيح دفع زباله و دفع اصولي و سازگار با محيط زيست دانست و افزود: سالانه براي توليد هر تن کاغذ 17 اصله درخت بريده مي شود که اميدواريم جدا سازي زباله هاي خشک و تر در جامعه نهادينه شود تا زباله هاي خشک بازيافتي به چرخه توليد باز گردد.
وي با بيان اينکه در سال 93 در روز پاکبان بيش از 22 تن مواد خشک بازيافتي بفروش رفت گفت: عوايد جمع آوري شده به مبلغ 15 ميليون تومان در اختيار بيماران سرطاني قرار گرفت.
مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري اروميه با اشاره به اينکه سال گذشته در روز پاکبان 10 ميليون تومان از فروش مواد بازيافتي خشک به بيماران خاص،سرطاني،ام اس و هموفيلي تعلق گرفت افزود: امسال نيز در جشنواره کاردستي و خلاقيت مواد بازيافتي خشک اعم از کاغذ،آهن و پلاستيک جمع آوري شده فروخته و عوايد حاصل از فروش مواد بازيافتي در اختيار بيماران تالاسمي قرار خواهد گرفت.