تبديل زباله‌ به انرژي الكتريكي

شنبه 30 مرداد 1395 ساعت 13:48
تبديل زباله‌ به انرژي الكتريكي
سيدعبدالله ميرابراهيمي سرپرست سازمان مديريت پسماند شهرداري قم گفت: در حال حاضر روزانه بالغ بر 700 تن زباله در سطح شهر توليد مي‌شود

 

 سرپرست سازمان مديريت پسماند شهرداري قم گفت: ساز و كاري براي زباله‌هاي داراي ارزش حرارتي زياد تعريف شده مبني بر اينكه با احداث مجموعه زباله‌سوز بتوانيم اين زباله‌ها را به انرژي حرارتي تبديل كنيم و سپس با تبديل به انرژي الكتريكي به شبكه برق وزارت نيرو منتقل شود.


به گزارش پسماند ایران به نقل از شهر نيوز، سيدعبدالله ميرابراهيمي با بيان اينكه در حال حاضر روزانه بالغ بر 700 تن زباله در سطح شهر توليد مي‌شود، اظهار كرد: در واقع اين زباله مخلوطي از زباله‌هاي خشك و تر است كه سعي داريم بخشي از زباله‌هاي خشك را با مشاركت شهروندان در سطح منازل از مبدأ جداسازي كنيم ولي اكثر زباله‌هاي خشك و تر مخلوط به سايت البرز انتقال پيدا مي‌كند.
وي خاطرنشان كرد: در اين مجموعه كارخانه‌اي وجود دارد كه نقش پردازش و جدا كردن زباله‌ها را ايفا مي‌كند و بخشي از خروجي‌هاي كارخانه، زباله‌هاي خشك بوده كه از نظر استفاده ارزشمند است و به عنوان مواد اوليه به صنايع و كارخانجات سطح شهر و خارج شهر انتقال پيدا مي‌كنند.
سرپرست سازمان مديريت پسماند شهرداري قم با اشاره به تقسيمات ديگر مربوط به زباله‌ها گفت: 40 درصد زباله‌ها، خشك و بدون ارزش اقتصادي بوده ولي داراي ارزش حرارتي مناسب هستند و حدود 45 درصد زباله‌ها، آلي و ارگانيك در واقع پسماندهاي تر مواد غذايي است.
وي عنوان كرد: ضرورت دارد اگر بخواهيم مديريت جامعي در بحث دفع پسماند داشته باشيم نياز است در اين قسمت براي خروجي‌هاي كارخانه برنامه‌ريزي شود تا بتوانيم با كمترين مشكل زيست محيطي مديريت داشته باشيم.
ميرابراهيمي عنوان كرد: پنج درصد از زباله‌ها، زباله‌هاي خشك ارزشمند است كه به عنوان مواد اوليه به صنايع استان و خارج از استان انتقال پيدا مي‌كند، زباله‌هاي ارگانيك در دراز مدت با سيستم بي‌هوازي به گاز متان، انرژي و در كنار آن كود كمپوست تبديل مي‌شود.
وي با بيان اينكه در حال تهيه اسناد سرمايه‌گذاري و مشاركت سرمايه‌گذار هستيم، گفت: 40 درصد زباله‌ها، زباله‌هاي خشك داراي ارزش حرارتي زباله‌اي هستند كه اگر بخواهيم دفن كنيم مشكل زيست محيطي ايجاد مي‌كند و دير به چرخه طبييت باز مي‌گردد.
سرپرست سازمان مديريت پسماند شهرداري قم خاطرنشان كرد: ساز و كاري براي اين زباله‌ها تعريف شده مبني بر اينكه با احداث مجموعه زباله‌سوز بتوانيم اين زباله‌ها را به انرژي حرارتي تبديل كنيم و سپس با تبديل به انرژي الكتريكي به شبكه برق وزارت نيرو منتقل شود.