جمع آوری مواد خشک قابل بازیافت در قزوین ۲۸ درصد رشد یافت

شنبه 30 مرداد 1395 ساعت 14:50
 جمع آوری مواد خشک قابل بازیافت در قزوین ۲۸ درصد رشد یافت
وجید جباری  کارشناس سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین از رشد ۲۸ درصدی جمع آوری مواد خشک قابل بازیافت در طرح تفکیک از مبدأ شهر قزوین خبر داد.


به گزارش پسماند ایران، وحید جباری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: آلودگی محیط زیست در زندگی بشر امروز یکی از مهمترین چالشهایی است که جهان با آن مواجه است و آگاهی نسبت به اهمیت محیط زیست سالم و پاک برای زندگی بهتر و سالم‌تر رو به افزایش است.
وی افزود: تفکیک زباله از مبدأ در استراتژی مدیریت پسماند بالاترین جایگاه را داشته و علاوه بر مزایای زیست محیطی و ارتقای سلامت عمومی، انتفاع اجتماعی و اقتصادی را نیز در پی دارد. این فاز از مدیریت پسماند بی واسطه و مستقیم با مردم ارتباط داشته بنابراین لازم است موضوع تفکیک از مبدأ با نهایت دقت توسط سازمانهای مدیریت پسماند و یا نظارت آنها انجام شود.
جباری تصریح کرد: بر اساس آنالیزهای صورت گرفته حدود ۲۲ درصد زباله های شهر قزوین قابل بازیافت است که می توان آنها را در طرح تفکیک از مبدأ با کمترین میزان آلودگی از جریان زباله جدا کرد.
وی بیان کرد: از بدو تأسیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین، موضوع تفکیک زباله در مبدأ و مباحث مرتبط با آن در سرلوحه فعالیتهای این سازمان قرار گرفته و موضوعاتی نظیر آموزش شهروندی و ایجاد زیر ساختهای مرتبط مانند تهیه مخازن تفکیک و ارائه کد اشتراک به شهروندان پیگیری شده است.
جباری افزود: طی دو سال گذشته، موضوع تفکیک در مبدأ به صورت جدی در رأس امور سازمان مدیریت پسماند قرار گرفت که نتیجه آن پیشرفتهای قابل قبول در جدا سازی مواد قابل بازیافت بوده است به طوری که در سال ۹۳ مقدار ۳۷۳۵ تن و در سال ۹۴ مقدار ۴۷۸۳ تن مواد بازیافتی در طرح تفکیک از مبدأ در شهر قزوین جمع آوری شده است که ۲۸ درصد رشد نشان می دهد.
وی یادآور شد: این در حالی است که با آموزشهای مداوم و مستمر و نیز توزیع مخازن مخصوص جداسازی زباله های خشک بین خانوارها، علاوه بر افزایش همکاری و ترغیب شهروندان، باعث افزایش تعداد خانوارهای تحت پوشش طرح تفکیک از مبدأ نیز شده است به طوری که مخازن توزیع شده در سطح شهر در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳، مقدار ۴ درصد رشد نشان می دهد که بیانگر ارتباط مؤثر بین سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین با شهروندان است.
جباری گفت: کاغذ، یکی از اقلام بازیافتی است که در مراکز اداری، سازمانها، مدارس و واحدهای تجاری به مقدار زیادی تبدیل به پسماند می شود و یکی از اهداف سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین، جمع آوری مواد قابل بازیافت است بر این اساس تعداد کل مراکز تحت پوشش طرح " کاغذ زباله نیست" با تلاش سازمان و برگزاری جلسات مستمر همراه با آموزشهای لازم، در سال ۹۳ که تعداد آنها ۱۳۶۵ مرکز بود، در سال ۹۴ به تعداد ۱۶۱۱ مرکز افزایش یافت که نشان دهنده ۱۸ درصد رشد است.
کارشناس سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین بیان کرد: در موفقیت طرح تفکیک از مبدأ، شهروندان پررنگ ترین نقش را دارند و با توجه به اینکه مخاطبین اصلی طرح تفکیک، زنان و کودکان هستند، سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین برای آموزش این گروه و جلب مشارکت آنان، در سال جاری برنامه های ویژه ای در نظر گرفته است. یکی از شاخص ترین برنامه های این سازمان در زمینه ارتقاء عملکرد در حوزه تفکیک در مبدأ از طریق مشارکت و سرمایه گذاری شهرداری با بخش خصوصی است.