کرج در بعد مطالعاتی مدیریت پسماند ضعیف است

چهارشنبه 07 مهر 1395 ساعت 11:24
کرج در بعد مطالعاتی مدیریت پسماند ضعیف است
دفنِ مهندسی و بهداشتی زباله در کرج در قالبِ پروژه ی «لندفیل»

 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج با اشاره به فقدان مطالعات، پژوهش و تحقیق در حوزه ی پسماند، بیان کرد: رویکرد مطالعاتی در این حوزه می تواند ما را به روش های روز دنیا نزدیک کند که در واقع تاکنون از آن محروم بوده ایم.
به گزارش پسماند ایران، مجتبی اسکندری در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه طی سه سال گذشته پس از مدت ها، مجموعه مدیریت شهری، نگاهی علمی به مقوله ی پسماند داشته است، گفت: تلاش ما بر این امر استوار بوده است که بتوانیم بودجه ی قابلِ توجهی را به طرح های مطالعاتی اختصاص دهیم و در واقع آنالیزی از نوع و میزان پسماند در کرج به دست بیاوریم چرا که هرگونه سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه، نیازمندِ مطالعاتِ همه جانبه است که متاسفانه یا صورت نگرفته است یا اگر انجام شده بسیار ناقص بوده است.
وی ادامه داد: بودجه ای نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان از سوی شورای اسلامی شهر کرج مصوب شده است که مقدمات عقد قرارداد با دانشگاه محیط زیست را فراهم آورده است تا دریابیم از چه روش هایی می توانیم برای امحا و پردازشِ پسماند بهره برد که خوشبختانه طی هفته ی آینده این قرارداد به سرانجام می رسد. این موضوع، اتفاقِ نادری است که در صورت انجام، خروجی آن، تعیین تکلیف در خصوص روش های مدرن تبدیل زباله و پسماند به انرژی خواهد بود.
شیرابه های کرج به آب مصارف کشاورزی و کود تبدیل خواهد شد
اسکندری با اشاره به اتفاق دیگری که سال گذشته در شهر کرج آغاز شد، گفت: کرج دومین کلانشهر در کشور است که با معضل اساسی شیرابه های ناشی از دپو و دفن زباله مواجه است. اما با محاسبات مهندسی و تصویربرداری هوایی از مجموعه حلقه دره، بیش از چهار هکتار از اراضی این محل به حوضچه هایی با عمق حدود هشت متر به صورت خاکی اختصاص یافته است تا بتوانیم معضل نفوذِ این شیرابه ها را به خاک به یک فرصت تبدیل کنیم.
وی با بیان اینکه بازدیدهای سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج از کلانشهرهای کشور به ویژه تهران در حوزه ی شیرابه، مطلوب بوده است، گفت: بحث احداث حوضچه های بتنی شیرابه با مشخصات فنی خاص به منظور تعدیل و تصفیه با تجهیزات مکانیکال در دستور کار قرار گرفت. چرا که تکنولوژی های متعددی در دنیای امروزی وجود دارد که می توان به واسطه ی آن شیرابه های ناشی از زباله را به آب های قابل استفاده در مصارف کشاورزی یا کود و مواد آلی تبدیل و به این ترتیب شیرابه ها را مدیریت کرد که امیدواریم این اقدام سازمان مدیریت پسماند کرج نیز تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.
دفنِ مهندسی و بهداشتی زباله در کرج در قالبِ پروژه ی «لندفیل»
اسکندری به پروژه ی لندفیل اشاره کرد و گفت: این پروژه که در اغلب کشورهای توسعه یافته ی دنیا یکی از روش های مورد استفاده است، یکی از پرمشقت ترین پروژه های کرج است که برای اولین بار در کشور صورت می گیرد و شامل دفن بهداشتی و مهندسی شده زباله در مخازنی با ابعاد وسیع ۲۶۵ متر در ۳۰۰ متر مساحت و عمق ۱۳ تا ۱۶ متر با تکنولوژی خاص است.
وی با اشاره به اینکه یک شرکت ایتالیایی به نام مونتانا با هزینه ی بالا بنا بود احداث این مخازن را انجام بدهد، افزود: اکنون این وظیفه به عهده متخصصان داخلی است که با توجه به کسب دانش روز در این خصوص و مشاوره و بهره برداری از تجارب کلانشهر تهران، توانستیم این پروژه را آغاز کنیم که هفته آینده نیز استارت می خورد و امیدواریم طی هشت ماه آینده به بهره برداری برسد.
کرج به روش های مدرن تبدیل پسماند به انرژی دست می یابد
مدیر سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج با تاکید بر اینکه هدف نهایی و غایی مجموعه ی پسماند، تبدیل زباله به انرژی است، گفت: با ۱۵۰ شرکت داخلی و خارجی نشست های تخصصی برگزار کرده ایم تا بهترین تکنولوژی برای امحای زباله انتخاب شود. البته گفتنی است بدنه ی کارشناسی سازمان مدیریت پسماند به این نتیجه رسیده است که روش های مختلف دفن زباله به صورت آکادمیک بررسی و بهترین روش انتخاب شود اما به واسطه ی اطمینانِ بیشتر، این قرار داد با دانشگاه محیط زیست کشور منعقد شده است تا این روش ها مورد مطالعه قرار گیرد و به روشی واحد در بحث تولید انرژی برسیم. اکنون هفت روش در دنیا مورد استفاده است که کشورهای توسعه یافته در این میان از روش زباله سوزی و توده سوزی که ابتدایی ترین روشی است که از سال ۱۹۴۷ باب شده، بهره می برند. اما روش های دیگری نیز وجود دارد که استانداردهای زیست محیطی کشور را رعایت می کند و امیدواریم طی شش ماه آینده، این مطلاعات به سرانجام برسد و روشی متناسب با شرایط کلانشهر کرج انتخاب شود و طی فراخوانی بین المللی برای سرمایه گذاری، اقدامات لازم را انجام دهیم.
وی با اشاره به تبدیل ۲۵۰ تن زباله در روز به برق توسط کارخانه ای در تهران گفت: تهران روزانه ۷۵۰۰ تن زباله تولید می کند که این میزان برای تبدیل به برق توناژ بسیار ناچیزی است چرا که مشخصات فنی و کارآیی لازم در این کارخانه وجود ندارد و هنوز آنالیز تولید و ارزش حرارتی زباله تولیدی بحثی ناقص است که امیدواریم طی همان قرارداد یادشده با دانشگاه محیط زیست، بهترین روش تبدیل پسماند به انرژی برق برای زباله های کرج انتخاب شود.
اسکندری در ادامه به اختصاصِ ۱۰۰ هکتار زمین از مجموعه ی استان برای ایجاد سایت جدید دفن، پردازش و امحای زباله در محدوده ی حلقه دره اشاره کرد و گفت: مراحل نقشه برداری این زمین در حال انجام است و فرایند مطالعه، مکان یابی و امکان سنجی این سایت به یکی از دانشگاه های معتبر کشور واگذار شده است.
فروش کود تولیدی کرج برای اولین بار در کشور
وی به توافق سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج با اداره کل راه و شهرسازی البرز در خصوص واگذاری قطعه زمینی ۵ هکتاری در منطقه حصار خبر داد و گفت: در این زمین، کارخانه ی تبدیل پسماندهای ساختمانی به مصالح ساختمانی احداث خواهد شد.
اسکندری به مجوز بهره برداری و فروش کود تولیدی(کمپوست) برای اولین بار در کشور اشاره کرد و گفت: حتی تهران هم هنوز نتوانسته است این مجوز را بگیرد. پیش از این کمپوست تولید می شد ولی به فروش نمی رسید چون مجوز بهره برداری نداشتیم.
وی یکی دیگر از اقدامات سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج را بهسازی ایستگاه های انتقال پسماند جهت بهسازی اعلام کرد و گفت: روزانه در کرج هزار و ۲۰۰ تن زباله تولید می شود اما مطلقا دپوی زباله در حلقه دره نداریم. چرا که به این نقطه رسیده ایم که امحا، پردازش و دفن زباله را به صورت روزانه و ۲۴ ساعته ۴۰۰ تن انجام دهیم و سال گذشته نیز موفق شدیم به این هدف نائل آییم.
برخورد قضایی با مراکز درمانی تحویل دهنده پسماند عفونی در قالب پسماند عادی
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج در ادامه ی جلسه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوصِ دفن پسماندهای عفونی، گفت: زباله های عفونی جزء پسماندهای ویژه محسوب می شوند و در قانون مدیریت پسماند تولیدکننده ی زباله های عفونی باید این زباله ها را به پسماند عادی تبدیل کرده و به شهرداری تحویل دهد اما متاسفانه تولیدکننده های پسماندهای عفونی در کرج این کار را انجام نمی دهند. با این حال ۱۳ بیمارستان در کرج دستگاه تبدیل پسماند ویژه به عمومی را دارند و کارشناسانِ سازمان مدیریت پسماند نیز به صورتِ دوره ای از روند کار این دستگاه ها بازدید می کنند.
اسکندری ادامه داد: با مراکز درمانی که اقدام به تحویل پسماندهای عفونی در قالب پسماندهای عادی می کنند برخورد قضایی انجام می شود به همین منظور با دانشگاه علوم پزشکی البرز مکاتباتی داشته ایم. مراکز درمانی، کلینک ها، بیمارستان های خصوصی و عمومی و همچنین مطب های دندان پزشکی در سطح شهر شناسایی شده است و با یک پیمانکار قراردادی منعقد کرده ایم که زباله های عفونی این مراکز را با مخازن و ماشین آلات ویژه ای جمع آوری و به حلقه دره منتقل می کند.
تامینِ زیرساخت؛ لازمه ی تحقق فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ
وی در پایان در پاسخ به پرسشی در خصوص فرهنگ سازی سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج، گفت: ما متاسفانه در فرهنگ سازی در حوزه ی پسماند خوب عمل نکرده ایم و توجهی به زیرساخت های لازم نداشته ایم. چرا که نمی توان مدام از طریق تمام رسانه ها مردم را به تفکیک زباله از مبدأ ترغیب و تشویق کرد اما در منازل، مخازنی در اختیارِ آنان قرار نداد تا زباله های تر و خشک را از هم جدا کنند. تفکیک از مبدأ به کرات در قالب شعار گفته شده است اما به دلیل عدم وجود زیرساخت، هیچ خروجی ای نداشته است.