مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه شهرری:بنا بر استفتائات از مقام معظم رهبری، عدم تفکیک پسماند حرام است

شنبه 10 مهر 1395 ساعت 15:29
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه شهرری:بنا بر استفتائات از مقام معظم رهبری، عدم تفکیک پسماند حرام است

 

جعفری مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهرری از انجام اقدامات ویژه این سازمان به صورت پایلوت در منطقه20 خبر داد و گفت: با توجه به استفتائات از مقام معظم رهبری درخصوص حکم زباله ریختن در اماکن عمومی هم‌چنین همکاری شهروندان در تفکیک و بازیافت پسماند و پاسخ ایشان مبنی بر جایز نبودن آلودگی محیط زیست و حرام محسوب شدن عدم تفکیک پسماند با فرض اسراف بودن آن ، لذا امیدواریم تا با همکاری عموم مردم محیط پاکیزه‌ای را در ایام محرم در سطح شهرری شاهد باشیم.
به گزارش شهردار آنلاین و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان مدیریت پسماند، جعفری مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند روز جمعه مورخ 9/7/95 با حضور در مصلای شهرری، به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز عبادی-سیاسی جمعه ضمن گرامی‌داشت هفته نیروی انتظامی و عرض خداقوت به پرسنل زحمتکش ناجا، اظهار کرد: تنها راه برای حل معضلات زیست محیطی کشور، بسیج مردمی برای اجرای مدیریت بهینه پسماند است. ائمه جماعات، روحانیون و واعظان می‌توانند با اطلاع‌رسانی به مردم درخصوص اهمیت حفاظت از منابع طبیعی در سخنرانی‌ها و مراسم‌های سوگواری امام حسین(ع) سبب جلب مشارکت عمومی در جهت رعایت نکات زیست محیطی و برخورد صحیح با پسماند در ایام محرم بشوند.
ایشان در جمع نمازگزاران شهرستان ری با تاکید بر لزوم کاهش استفاده از ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی و پرهیز از ریختن زباله در کوچه، خیابان، معابر و پاکیزه نگه‌داشتن شهر، تصریح کرد: با توجه به فرا رسیدن ماه محرم، امید داریم تا با اجرای برنامه‌های ویژه در منطقه20 به صورت پایلوت، شهرری نسبت به سال‌های گذشته چهره متفاوت‌تری در این ایام داشته باشد.
وی با اشاره به استقرار مخازن در حسینیه‌ها و مراکز پخش نذری به منظور حفظ پاکیزگی محیط ادامه داد: متولیان برگزاری مراسم‌های سوگواری در ایام محرم می‌توانند با ارائه ظروف یک‌بار مصرف پلیمری، دو برابر ظروف یک‌بار مصرف پایه گیاهی تحویل بگیرند.
جعفری بر لزوم فرهنگ‌سازی کاهش تولید زباله، تفکیک پسماند خشک و تر، کاهش حجم زباله و حذف رطوبت پسماندها توسط ائمه جماعات، روحانیون و واعظان اشاره کرد و گفت: سازمان مدیریت پسماند و بنده به نمایندگی از تمام رفتگرانی که پاک کردن محیط زندگی شهروندان را عبادت می‌دانند؛ از همه مردم در راستای مدیریت پسماند و حفظ پاکیزگی شهر به ویژه در ایام عزاداری محرم طلب همراهی می‌نماییم.
وی با بیان این که تولید زباله بخش گریز ناپذیری از زندگی است اما می‌توان با مدیریت صحیح و به کارگیری شیوه‌های کاهش تولید پسماند از آلودگی آب‌های زیرزمینی و به خطر افتادن سلامتی افراد پیشگیری کرد، افزود: هر خانواده تهرانی در طول یک سال 1تن زباله تولید می‌کند؛ به طوری‌که 1میلیارد و 700میلیون تومان روزانه هزینه جمع‌اوری و مدیریت پسماند شهر تهران است. تجسم کنید؛ با زباله‌های پایتخت در طول یک روز، می‌توان یک جاده 100کیلومتری به عرض10متر را تا ارتفاع 1متر، با پسماند پوشش داد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در همین خصوص یادآور شد: رطوبت‌گیری پسماند به اندازه یک پنجم یک لیوان که در حدود 50سی‌سی آب می‌شود؛ تولید شیرابه در تهران را تا 120هزار لیتر در روز کاهش خواهد داد که علاوه بر کاستن از هزینه‌های تصفیه شیرابه، موجب عدم آلودگی آب‌های زیرزمینی و سلامت محصولات کشاورزی می‌شود.
وی به افزایش استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و سفره‌های یک‌بار مصرف در ماه محرم اشاره کرد و گفت: تهرانی‌ها 450میلیون نایلکس در طول یک‌ سال مصرف می‌کنند. هم‌چنین 120میلیون متر مربع سفره یک‌بار مصرف توسط پایتخت‌نشینان مورد استفاده قرار می‌گیرد که از همه مردم خواهشمندیم این میزان را تا حد امکان کاهش دهند چرا که گاهی تجزیه این مواد در طبیعت تا 300سال طول می‌کشد.
جعفری در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به استفتائات از مقام معظم رهبری درخصوص حکم زباله ریختن در اماکن عمومی هم‌چنین همکاری شهروندان در تفکیک و بازیافت پسماند و پاسخ ایشان مبنی بر جایز نبودن آلودگی محیط زیست و حرام محسوب شدن عدم تفکیک پسماند با فرض اسراف بودن آن ، لذا امیدواریم تا با همکاری عموم مردم و انجام اقدامات ویژه در منطقه20، محیط پاکیزه‌ای را در ایام محرم در سطح شهرری شاهد باشیم.