معاون استاندار مرکزی ضرب الاجل یک ماهه برای ساماندهی پسماندهای عفونی تعیین کرد

یکشنبه 11 مهر 1395 ساعت 12:00
 معاون استاندار مرکزی ضرب الاجل یک ماهه برای ساماندهی پسماندهای عفونی تعیین کرد
دستگاه ها و موسسه های دولتی و خصوصی در صورت نداشتن همکاری لازم برای دفن این زباله ها به دستگاه قضایی معرفی می شوند.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: مراکز درمانی خصوصی و دولتی تا یک دهم آبان ماه باید نسبت به ساماندهی و دفن بهداشتی زباله های عفونی تولیدی خود اقدام کنند.
به گزارش پسماند ایران، عزیز فیلی روز یکشنبه در نشست کارگروه پسماند استان مرکزی افزود: بیمارستان های دولتی و خصوصی به علت گستردگی، زمان بر بودن خرید و استقرار دستگاه ها باید تا دوماه آینده نسبت به جابه جایی و دفن بهداشتی این زباله ها اقدام کرده و ضرر و زیان این مواد را به حداقل برسانند.
وی ادامه داد: دستگاه ها و موسسه های دولتی و خصوصی در صورت نداشتن همکاری لازم برای دفن این زباله ها به دستگاه قضایی معرفی می شوند.
به گزارش ایرنا، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی اراک با توجه به جایگاه حاکمیتی و کثرت واحدهای تحت پوشش باید نظارت دقیق و صحیح بر دفن اصولی و بهداشتی زباله های تولیدی این موسسه ها اعمال کند تا از بروز مشکلات احتمالی برای مردم شهرستان جلوگیری شود.
فیلی، جمع آوری و دفن بهداشتی زباله های بهداشتی را از دغدغه های استانداری استان مرکزی عنوان کرد و ادامه داد: گزارش های ارایه شده نشان از آن دارد که برخی از دستگاه های متولی اراده جدی برای ساماندهی پسماندهای عفونی ندارند.
وی، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای جلوگیری از آلودگی رودخانه قره چای ، پسماندهای شهرستان های شازند و مهاجران باید به سایت دفن پسماند شهرستان اراک منتقل شود که نیاز است منابع اعتباری مورد نیاز برای توسعه و تفکیک بهداشتی زباله ها به این سایت اختصاص یابد.
به گزارش ایرنا، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری استان مرکزی در این نشست گفت: با توجه به سیاست های کلان کشوری برای کاهش سایت های پسماند از 70 هزار به سه هزار محل دفن و نظارت هرچه بیشتر به آن ها، 6 سایت دفن پسماند برای استان مرکزی برنامه ریزی و در نظر گرفته شده است.
حسن قربانی افزود: ساخت سه مرکز پسماند در شهرستان های اراک، ساوه، آشتیان و کمیجان در سال جاری در دستور کار این استانداری قرار دارد.
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اراک در این نشست گفت: محل دفن پسماند این شهرستان در زمینی به مساحت 125 هکتار واقع شده است که روزانه حدود 300 تن پسماند از کلانشهر اراک و 150 تن زباله از روستاهای مرکزی، معصومیه و ساروق این شهرستان وارد آن می شود.
مراد علی عباسی افزود: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده برای انتقال سایت پسماند شهرستان شازند به این سایت روزانه حدود 10 تن پسماند برحجم مواد زاید موجود افزوده شده است که این مهم نیازمند توسعه و تخصیص اعتبار برای انجام زیرسازی های مورد نیاز این سایت دارد.
وی ادامه داد: 90 درصد عملیات اجرایی استخر شیرابه و 30 درصد عملیات دفن بهداشتی سایت پسماند و فعالیت کارخانه پردازش این سایت کلید خورده است. روزانه حدود 300 تن پسماند در کلانشهر اراک تولیدی می شود.