اجراي موفق طرح تفکيک، جمع‌آوري و بازيافت پسماندهاي الکتريکي و الکترونيکي در تهران

چهارشنبه 14 مهر 1395 ساعت 11:55
 اجراي موفق طرح تفکيک، جمع‌آوري و بازيافت پسماندهاي الکتريکي و الکترونيکي در تهران
پسماندهاي الکتريکي و الکترونيکي از طريق 430غرفه بازيافت در سطح مناطق 22گانه شهر تهران از شهروندان دريافت مي‌گردد.

 

سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران از سال 94 عزم خود براي جمع‌آوري و بازيافت پسماندهاي الکتريکي و الکترونيکي را جزم کرده و با تلاش براي ادامه موفق اين طرح، گزارش جامعي از اجراي عمليات تفکيک در مبدا و بازيافت اين ضايعات ارائه مي‌دهد.
به گزارش پسماند ایران، رشد بسيار سريع ساخت و کاربرد تجهيزات الکترونيکي و الکتريکي، تنوع بسيار زياد عناصر و مواد به کار رفته در ساخت اين وسايل و آثار نامطلوب ناشي از دفع اين پسماند‌ها بر محيط زيست پايتخت و شهروندان، باعث شد تا سازمان مديريت پسماند بيش از پيش نسبت به تفکيک و بازيافت اين دسته ضايعات اهتمام بورزد. از اين رو تفاهم‌نامه‌اي ميان سازمان و يک شرکت بازيافت منعقد و به دنبال آن طرح جمع‌آوري پسماندهاي الکتريکي و الکترونيکي از شهريور سال 94 آغاز شد که براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته تا سال‌هاي آتي نيز ادامه خواهد داشت.
در راستاي مديريت صحيح پسماندهاي الکتريکي و کنترل مخاطرات آن‌ها از قبيل سمي بودن و بيماري زايي، قابليت انفجار و با توجه به تمايل زياد پيمانکاران براي بازيافت فلزات و مواد گران‌بهاي به کار رفته در اين ضايعات، يک شرکت برگزيده با کسب مجوزهاي لازم از مراجع ذيصلاح به عنوان متولي بازيافت اين دسته از پسماندها عمليات دريافت، انتقال و بازيافت پسماندهاي الکتريکي و الکترونيکي را بر عهده گرفت و هم اکنون نيز در حال فعاليت است.
خوشبختانه اجراي طرح جمع‌آوري و بازيافت پسماندهاي الکتريکي و الکترونيکي در سطح شهر تهران موفقيت‌آميز بوده و سطح همکاري شهروندان در جهت تفکيک در مبدا اين دسته از پسماندها روز به روز افزايش داشته؛ هم‌چنين عملکرد پيمانکار بازيافت اين ضايعات مطلوب ارزيابي شده است. برطبق آمارهاي سازمان مديريت پسماند، مناطق 9، 10 و 17 از سال گذشته تا کنون بيشترين مشارکت را در اين زمينه داشته‌اند و به طور ميانگين طي اين يک سال روزانه 461کيلوگرم پسماند الکترونيکي و الکتريکي از مجموع تمام مناطق 22گانه شهر تهران جمع‌آوري و بازيافت شده‌است.
گفتني است؛ براساس اطلاع‌رساني‌هاي انجام شده، پسماندهاي الکتريکي و الکترونيکي از طريق 430غرفه بازيافت در سطح مناطق 22گانه شهر تهران از شهروندان دريافت مي‌گردد. در حال حاضر دو غرفه مخصوص جمع‌آوري پسماندهاي الکترونيک و الکتريک در خيابان وليعصر، بالاتر از طالقاني، روبه روي مرکز تجاري تلفن همراه و رايانه و خيابان حافظ، تقاطع جمهوري مقابل مرکز خريد و فروش تلفن همراه و رايانه با اهداف ويژه مستقر شده است و با پيمانکاران جمع‌آوري پسماند خشک مناطق تعامل مناسبي دارند.
پسماندهاي الکتريکي و الکترونيکي از کوچکترين وسايل هم‌چون باطري ساعت مچي گرفته تا لوازم خانگي بزرگ مانند يخچال و ماشين لباسشويي نرخ ويژه‌اي دارند و به صورت وزني از شهروندان دريافت و براي بازيافت به کارخانه‌هاي شرکت پيمانکار واقع در شهر صنعتي ايوانکي منتقل مي‌شوند.
شهروندان تهراني مي‌توانند نسبت به تفکيک قطعات تجهيزات الکترونيکي و الکتريکي اقدام و با قيمت بالاتري در غرفه هاي بازيافت به فروش برسانند. اين امر ضمن افزايش سوددهي براي افراد، موجب اصولي‌تر شدن روند تفکيک و بازيافت اين‌گونه از پسماندها خواهد شد.
براساس قانون مديريت پسماند دستگاه‌هاي مرتبط با توليد و واردات تجهيزات الکتريکي و الکترونيکي مکلفند تا با نظارت و کنترل ويژه، هزينه‌ها و مخاطرات زيست محيطي کالاها را پيش‌بيني و در رفع آن‌ها مشارکت نمايند لذا همکاري ساير دستگاه‌ها براي اجراي هرچه بهتر و بيشتر عمليات تفکيک در مبدا و بازيافت اين دسته از پسماندها ضروري است.
با توجه به هماهنگي‌هاي صورت گرفته با غرفه‌داران مناطق 22گانه، در آينده‌اي نزديک، شهروندان تهراني مي‌توانند براي فروش تجهيزات الکتريکي و الکترونيکي دور ريختني خود با غرفه‌هاي بازيافت محلات تماس بگيرند تا ماموران بازيافت پس از مراجعه به درب منازل، آن‌ها را خريداري و به غرف مذکور منتقل نمايند.
در ادامه گفتني است؛ توزيع بروشور و اطلاع‌رساني به شهروندان، برگزاري جلسات آموزشي براي غرفه‌داران و عوامل جمع‌آوري پسماند با موضوع آشنايي با مخاطرات پسماندهاي الکترونيکي و الکتريکي و مزاياي بازيافت آن‌ها هم‌چنين برگزاري همايش‌، نمايشگاه، جشنواره‌ و سيمنارهاي تخصصي براي تشکل‌هاي مردم نهاد به منظور فرهنگ‌سازي در اين زمينه و اجراي طرح تشويقي اهداي ويلچر به معلولان نيازمند از مهم‌ترين اقدامات آموزشي و تبليغاتي سازمان مديريت پسماند و شرکت ذيصلاح بازيافت پسماندهاي الکترونيکي و الکتريکي مي‌باشد.
نصب مخازن شيشه‌اي ويژه جمع‌آوري پسماندهاي الکتريکي و الکترونيکي که به تازگي به صورت پايلوت در مساجد منطقه20 تهران انجام شد؛ يکي ديگر از اقدامات اساسي سازمان مديريت پسماند در اين حوزه است که به منظور افزايش مشارکت عمومي و با هدف حفظ محيط زيست و کسب درآمد براي افراد نيازمند صورت مي‌گيرد. چنان‌چه اين طرح با اقبال عمومي و بازخورد خوب مواجه شود، با کمک بخش خصوصي در سراسر شهر تهران به اجرا درخواهد آمد.
در پايان سازمان مديريت پسماند از تمامي شهروندان مي‌خواهد تا با همکاري با اين سازمان و تفکيک و فروش پسماندهاي الکتريکي و الکترونيکي به غرفه‌هاي ويژه مستقر در تمامي مناطق پايتخت به بازيافت اصولي و بهداشتي اين دسته از ضايعات کمک کرده و از تحويل اين پسماندها به افرادي که به صورت سنتي و غير بهداشتي به جمع‌آوري و بازيافت غيراصولي اين محصولات مي‌پردازند؛ خودداري نمايند. چرا که اين کار با خطرات جاني و آلودگي‌هاي فراوان براي محيط زيست همراه خواهد بود.