دفع زباله های بیمارستانی با کمک تکنولوژی های روز

یکشنبه 25 مهر 1395 ساعت 11:46
دفع زباله های بیمارستانی با کمک تکنولوژی های روز
در حال حاضر ۷۵ تا ۸۰ درصد بیمارستان های شهر تهران به این دستگاههای اتوکلاو (کم خطر سازی آلودگی زباله های بیمارستانی) مجهز هستند

 

دبیر کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: شورای شهر برای جمع آوری و دفع پسماند های بیمارستانی، طرح های متعددی دارد و قرار است در این طرح ها از تکنولوژی های روز در این حوزه استفاده شود.
زهرا ریاضی درباره برنامه جدید شورای شهر و شهرداری برای دفع بی خطر زباله های بیمارستانی افزود: در این زمینه کمیته سلامت شورای شهر در حوزه مدیریت پسماند بیمارستانی، چندین جلسه با شهرداری و سازمان های ذیربط مثل وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست داشت که در این جلسات وضعیت موجود را تبیین و درباره رفتار مناسب که متناسب با آخرین استاندارد باشد به تعاملاتی رسیده است.
وی اظهارداشت: همچنین کارگروهی در این باره تدوین شده است که ریاست آن را فرمانداری تهران و دبیری آن را سازمان حفاظت محیط زیست شهر بر عهده دارد که کمیته سلامت نیز در آن عضو است و در آن به پیگیری ساماندهی دفع بی خطر زباله های بیمارستانی می پردازد.
دبیر کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: برنامه ما مثل برنامه زباله های شهری به این شکل است که حتما مدیریت پسماند بیمارستانی از شرایطی که در حال حاضر وجود دارد تغییر داده شود و روش های نوین جمع آوری و تکنولوژی های روز را در این حوزه استفاده کنیم و خیلی از کشورها از جمله فرانسه ، هلند ، آلمان نیز در این زمینه به ما پیشنهاد داده اند.
ریاضی درباره اینکه آیا همه بیمارستان ها به دستگاه امحای زباله مجهز شده اند گفت: دستگاه امحا به مفهوم امحا زباله عمل نمی کند، بلکه آن را (اتوکلاو) کم خطر کرده و آلودگی آن را می گیرد تا بتوان مانند زباله عادی با آن رفتار کرد و شهرداری آن را به عنوان یک زباله عادی دفن کند . این چالشی است که اکنون بین دانشگاه های علوم پزشکی و شهرداری و سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد، چرا که ناظر این قضیه، یعنی سازمان حفاظت از محیط زیست مدعی است که گاهی طبق قوانین عمل نمی شود، یعنی زباله بیمارستانی بجای آنکه بی خطر شود، کم خطر می شود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۵ تا ۸۰ درصد بیمارستان های شهر تهران به این دستگاههای اتوکلاو (کم خطر سازی آلودگی زباله های بیمارستانی) مجهز هستند یادآور شد: البته شورای شهر در این زمینه مجری نیست. ما مشکلات را مشخص و کمک به حل آن می کنیم و دستور اکید ما بر این است که وضعیت زباله های بیمارستانی باید سرو سامان پیدا کند و از این حالت بیرون بیاید. یعنی مشابه سایر کشورهای دنیا آن را انجام دهیم، اما این کار سنگینی است و نیاز به زمان و بحث های اجرایی دارد که ما در کش و قوس این موضوع هستیم.
دبیر کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران، اظهار داشت: ما فقط بحث زباله های بیمارستانی را نداریم، بلکه زباله های کلینیک ها و دی کلینیک ها و مطب ها هم هستند که گاهی نظارت درستی روی آن انجام نمی شود، طوری که گویی سازمان نظام پزشکی نتوانسته است این مکان ها را به بی خطرسازی زباله هایشان مجاب کند، زیرا این امر برای کلینیک ها هزینه بر است و به همین دلیل، در مبدا، اینگونه مشکلات را داریم. همچنین نقل و انتقال زباله های بیمارستانی از بیمارستان تا محل امحای آن متفاوت با حمل سایر زباله ها است که در این زمینه هم مشکل وجود دارد.
ریاضی با اشاره به اینکه حمل و نقل زباله های بیمارستانی نسبت به گذشته تغییر پیدا کرده، اما همچنان به وضعیت مطلوب نرسیده است، افزود : سازمان مدیریت پسماند شهرداری یک سلول دفع بهداشتی را در کهریزک درست کرده است و با این وجود، امیدواریم که امحای زباله های بیمارستانی، به وضعیت بهتری برسد. البته نباید فراموش کرد که دفع زباله بیمارستانی نسبت به قبل تفاوت کرده، اما هنوز هم آلودگی زیست محیطی این زباله ها زیاد است و به همین خاطر، نباید ما از تکنولوژی ها روز در این باره دور باشیم.