دانشكده شريعتی نخستين دانشكده سبز خاورميانه/ تهرانی ها يک ششم زباله كشور را توليد می‌كند

چهارشنبه 28 مهر 1395 ساعت 12:10
 دانشكده شريعتی نخستين دانشكده سبز خاورميانه/ تهرانی ها يک ششم زباله كشور را توليد می‌كند
مديرعامل سازمان مديريت شهرداری تهران گفت : دانشكده شريعتي با مديريت پسماند به كمك دانشجويان و سازمان مديريت بسماند نخستين دانشكده سبز كشور و خارميانه است.

 

جعفری مديرعامل سازمان مديريت شهرداري تهران در مراسم امضاي تفاهم نامه بين دانشكده فني و حرفه اي شريعتي و اين سازمان كه در اين دانشكده برگزار شد، گفت: اين دانشكده با امضاي اين تفاهم نامه قرار است به نخستين دانشكده سبز كشور و خاورميانه تبديل شود و امروز رسما اين رويداد كليد مي خورد.
دانشكده سبز تححق اقتصاد مقاومتي وي ادامه داد:اين موسسه آموزش عالي به عنوان پايلوت طرح دانشكده سبز در كشور انتخاب شده و بعد از پيشرفت آن و بررسي ها و نتايج مشاهده شده و رفع نواقص آن در ساير دانشگاه هاي كشور اجرايي مي شود.
جعفري افزود: طرح دانشكده سبز، كمك گيري از دانشجويان كشور در جهت حفظ محيط زيست و كاهش هزينه با كم شدن پسامندهاي توليدي در تحقق اقتصادي مقاومتي تاثير به سزايي دارد.
تهران توليدكننده يك ششم زباله كشور
وي با اشاه به ١٢٠ هزار تن زباله توليدي روزانه ايرانيان در كشور گفت: تهران يك ششم زباله كشور را توليد مي كند براي انباشت زباله روزانه بايتخت به محيطي حدود سه ورزشگاه صد هزار نفري نياز است.
سفر مشهد به دانشجو با طرح برتر مديريت پسماند
مديرعامل سازمان مديريت شهرداري تهران اظهار كرد: تامين مخازن پسماند، جداسازي زباله هاي تر و خشك و برگزاري تورهاي تهران گردي با هدف توجه به محيط زيست از موضوعاتي است كه در اين تفاهم نامه درج شده است.
جعفري با اشاره به اينكه در جهت تشويق دانشجويان دو طرح ويژه را در نظر گرفتيم، افزود: در هر فصل يك دانشجو به همراه خانواده خود كه ايده برتر در زمينه مديريت برتر ارائه كند با ميزباني سازمان مديريت پسماند به مشهد اعزام شده و هر ماه به سه طرح برتر جوايزي اهدا مي شود.
وي ادامه داد: دانشجويان با عنوان نذر مهرباني جزوه هاي ترم هاي قبلي خود را تحويل دانشكده داده تا به طور رايگان در اختيار ساير دانشجويان قرار دهند حتي مي توانند آن را با هزينه اندكي با قيمت اندكي به فروش برسانند در اين صورت اين جزوات به جاي زباله شدن از آن ها استفاده بهينه شده و به دانشجويان، اقتصاد كشور و كم شدن پسماند كمك كنند.
جمع آوري درب بطري كودكان كار را راهي مدرسه مي كند
جعفري گفت:علاوه بر اين موارد طرح هاي ديگري مانند ايجاد كانون محيط زيست و جمع آوري درب قوطي هاي يك بار مصرف از ديگر اقدامات صورت گرفته است كه با جمع آوري پنج بطري نوشابه يا آب بزرگ كه پر از درب بطري است و دانشجويان در دانشكده جمع آوري كنند يك وعده غذاي فرد نيازمندي تامين مي شود .
وي ادامه داد: ما با همين درب هاي بطري هاي آب و نوشابه امسال هزينه تحصيل شمار زيادي از دانش آموزان كار و لوازم تحريرشان را تامين كرديم همچنين مي توان دانشجويان اين دانشكده كه با مشكل مالي مواجه هستند به آنها در جهت حل مشكلاتشان كمك كنيم.
مديرعامل سازمان مديريت شهرداري تهران با بيان اينكه چطور درب بطري ها به حفظ محيط زيست كمك مي كند، گفت: در ايران برخلاف ساير كشورها بطري ها ٥٠٠ سي سي و بيش از اندازه مورد نياز يك فرد است و اغلب مقداري آب يا نوشيدني در آن ها باقي مي ماند .
وي ادامه داد: اين مايعات با زباله هاي ديگر تركيب شده و شيراه به وجود مي آمده و وارد آب هاي زيرزميني شده و به محيط زيست آسيب مي رساند و در اين صورت هزينه هاي بسياري به كشور تحميل مي شود.
مديرعامل سازمان مديريت شهرداري تهران گفت: درصورتي كه درب بطري برداشته شود اغلب افراد آب آن را يا دور مي ريزند يا براي يك گياه استفاده مي كنند با اين وجود از ايجاد شيرابه و آسيب ديدن محيط زيست و هزينه ها زيادي جلوگيري كرده ايم .
با نيم ليوان آب كمتر در زباله ٣ ميليون ليتر شيرابه كم مي شود
وي افزود: اگر هر خانواده تهراني روزانه ٥٠ سي سي( كمتر از نيم ليوان) آبي را كه وارد زباله مي كنند كم كنند روزانه ١٢٠ هزار ليتر و ماهانه ٣ ميليون و٦٠٠ هزار ليتر شيرابه كمتر وارد محيط زيست مي شود.
در ادامه مهاجرانی رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای شریعتی دانشکده ما بزرگترین دانشکده خاورمیانه بوده و 6 هزار دانشجو دارد موضوع محیط زیست یکی از مسائل مهم در کشور است آمار دورریخت در ایران بسیار بالا بوده و این میزان آلودگی و دورریخت در سایر نقاط دنیا وجود ندارد این موضوع با ایران اسلامی منافات دارد.
وی با اشاره به اینکه دانشجویان باید به خاک کشورمان حرمت بگذارند و در جهت حفظ منابع آن تلاش کنند گفت: اگر بخواهیم رشد کنیم و آینده روشنی را برای خود و کشورمان رقم بزنیم همه باید تلاش کنیم مسئولیت بزرگی به عهده جوانان و دانشجویان است.
وی ادامه داد: جامعه ما به انسان‌های مدرک به دست نیاز ندارد بلکه به انسان‌های قوی و مسئولیت پذیری که آرمان‌های بزرگی داشته باشد نیاز دارد.
وی خطاب به دانشجویان اظهار داشت: همه شما دانشجویان مسئولین برای ساختن جامعه قدم بردارید همه ما باید در برابر تغییرات جامعه واکنش نشان دهیم دانشجویان و مسئولان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی نه با شعار بلکه باعمل قدم بردارند باید در جهت حفظ منابع مهمی چون آب با بحران در آن‌ها مواجه هستیم تلاش کرده و از هدر رفت قطره‌ای آب جلوگیری کنیم. وی با اشاره به تفاهم‌نامه که بین دانشکده شریعتی و سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران منعقد شده گفت: اقدامات مهمی در راستای ایجاد نخستین دانشکده سبز کشور و خاورمیانه انجام داده‌ایم البته موضوع اصلی این طرح دانشجویان هستند و بدون همکاری آن‌ها این طرح تحقق نمی‌یابد.
رییس دانشکده شریعتی افزود: در حال حاضر ما 800 تا هزار و 200 دانشجوی خوابگاهی ساکن در دانشکده داریم که ظرفیت بالایی برای کمک به حفظ محیط زیست و جداسازی زباله‌های تر و خشک مثل کاغذ، کاهش پسماند و فعالیت دانشجویان در کانون ایجاد شده در این جهت به موفق شدن در طرح دانشکده سبز عمل کنیم.