استحصال گاز متان در مرکز پردازش و دفع آرادکوه

سه شنبه 04 آبان 1395 ساعت 13:50
 استحصال گاز متان در مرکز پردازش و دفع آرادکوه
نمايندگاني از کنسرسيوم کره‌اي با حضور در سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران گزارش اوليه مطالعات امکان‌سنجي استحصال گاز متان از مرکز دفن پسماند مجتمع پردازش و دفع آرادکوه را ارائه دادند.


به گزارش پسماند ایران به نقل از روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان مديريت پسماند، پيرو عقد تفاهم نامه همکاري ميان کنسرسيوم كره‌اي و سازمان، جلسه‌اي با حضور نمايندگاني از شرکت‌هاي کره‌اي،‌ هلندي و گنجينه آتيه کيش اين کنسرسيوم در تاريخ 1/8/95 در محل سازمان مديريت پسماند برگزار و گزارش اوليه اقدامات صورت پذيرفته توسط اين هيات به سازمان مديريت پسماند ارائه شد.
"لي" سرپرست تيم کره‌اي، در اين جلسه که دکتر جعفري مديرعامل و جمعي از معاونان سازمان هم‌چنين مهندس انصاري نماينده سازمان حفاظت از محيط زيست نيز در آن حضور داشتند؛ از نتايج مثبت مطالعات و موفقيت‌آميز بودن طرح مذکور خبر داد و آمادگي اين کنسرسيوم براي ارائه گزارش نهائي در پايان مهلت تفاهم نامه و عقد قرارداد نهايي طي دو ماه آينده را اعلام نمود.
در همين راستا، لي پيش بيني کرد: از لندفيل سايت B، مقدار 20 مگاوات برق تا سال 2018 توليد و 20 مگاوات برق نيز طي دوسال پس از آن افزوده شود؛ به طوري که در مجموع تا سال 2020، مقدار 40 مگا وات برق حاصل گردد. هم‌چنين با استقرار سيستم‌هاي سولار، 30 مگا وات برق به مجموعه اضافه خواهد شد.
شايان ذکر است؛ در سال 1384 طرح استحصال گاز متان در اراضي آرادكوه با مطالعات امكان‌سنجي، فني و اقتصادي و پيش‌بيني ميزان توليد برق و كاهش ميزان انتشارCO2 و بيوگاز در دستور كار سازمان قرار گرفت و پس از به روز رساني در سال 89، روش انجام كار و نحوه مشاركت با شركت‌هاي مربوطه تعيين شد.
به همين منظور شركت KET كره جنوبي پس از بازديد از مجتمع پردازش و دفع آرادكوه براي توليد 1مگاوات برق به ازاي هر يك ميليون تن زباله دفن شده در اين مرکز اعلام آمادگي نمود و تفاهم‌نامه‌اي با موضوع تبديل LFG به انرژي ميان سازمان و كنسرسيوم KET/RTS و شركت گنجينه آتيه كيش منعقد شد.
براساس اين تفاهم نامه شركت كره‌اي متعهد شد تا با هزينه خود نسبت به اجراي طرح امكان سنجي از جمله نمونه برداري، انجام آناليزهاي مرتبط، تهيه عكس‌هاي ماهواره‌اي و جغرافيايي و توجيه اقتصادي انجام پروژه اقدام نمايد.
به دنبال آن، تيم کره‌اي آزمايشات و نمونه‌برداري‌هاي لازم را توسط كارشناسان خود انجام و اطلاعات پايه جهت جمع‌بندي مطالعات را گردآوري کرد و طي جلسه مذکور به سازمان مديريت پسماند ارائه داد.
در پايان گفتني است؛ انجام پروژه بهبود شرايط لندفيل و تبديل آن به اكو پارك مجتمع پردازش و دفع آرادكوه، سيستم تصفيه شيرابه، سيستم بازچرخاني شيرابه، احداث چاه‌هاي استحصال، خريد و انتقال تجهيزات، انجام عمليات استحصال، توليد برق و نصب تجهيزات توليد برق از انرژي خورشيدي از جمله مفاد قرارداد نهايي ميان سازمان و اين کنسرسيوم عنوان شده است.