تفکیک زباله از مبدا در 2 شهر مازندران انجام می شود

دوشنبه 10 آبان 1395 ساعت 13:36
 تفکیک زباله از مبدا در 2 شهر مازندران انجام می شود
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران با اشاره به وجود حدود 58 شهر در این استان گفت : هم اکنون کار جداسازی زباله از مبدا در 2 شهر مازندران یکی درساری و دیگری در آمل انجام می گیرد

 

به گزارش پسماند ایران ، فرهاد عسگری روز دوشنبه در نشست کمیته پسماند شهرستان چالوس افزود : درحالی که طبق قانون مدیریت پسماند، شهرداریها موظفند تا به طور جدی کار جداسازی زباله از مبدا را دنبال کنند ، اکنون جداسازی حدود 8 درصد زباله از مقدار سه هزار تن در روز نشان از کم کاری در این حوزه است که با استانداردها خیلی فاصله دارد .
وی با بیان آنکه برای ساماندهی زباله حدود 27 مرکز و 9 شهر به عنوان شهرهای هدف این استان انتخاب شده است ، ادامه داد : اما مهم ترین مشکلی که برخی از شهرها دراین حوزه با آن مواجه هستند درزمینه تهیه زمین و دریافت مجوزهای زیست محیطی است .
عسکری اضافه کرد : به عنوان نمونه نیروگاه زباله سوز نوشهر و ساری با اینکه حدود 50 درصد عملیات اجرایی آن ها انجام گرفته است اما هنوز برای دریافت مجوز های زیست محیطی با مشکلات فراوانی روبه رو هستند.
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران گفت : سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اعتبارات خوبی برای حل معضل زباله در این استان در نظرگرفته است و یکی از شیوه های موفقیت دراین بخش راه اندازی سیستم های نوین از جمله سیستم بیوگاز است که باید فرآیند قانونی اجرای آن طی شود.
عسگری از شهرداران این استان خواست تا برای حل معضل زباله و ساماندهی آن ها سعی کنند با سرمایه گذاران بخش خصوصی هم افزایی و همکاری بیشتری داشته باشند.
معاون مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران نیز گفت : به علت رعایت نکردن مسائل زیست محیطی و بهداشتی برای دفع زباله در چالوس متاسفانه حدود 500 هکتار از بهترین رویشگاه های عرصه جنگلی این منطقه خسارت دید. عبدالرضا سنگاری افزود : آمادگی داریم به زودی درسایه همکاری با سایر مسئولان ذیربط مشکل زباله چالوس و حتی غرب مازندران را حل کنیم .
فرماندار کلاردشت نیز گفت : ساخت کارخانه کمپوست جزو مصوبات سفرپرخیر و برکت رهبری فرزانه به مازندران بوده است اما متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم در این حوزه به موفقیت های لازم دست یابیم .
ایوب صالحی افزود : برابر قانون مدیریت پسماند ،وزارت کشور ، جهادکشاورزی و حفاظت محیط زیست باید در زمینه تامین مکان و ارائه مجوزهای زیست محیطی همکاری های لازم را داشته باشند اما به نظر می رسد این موضوع به طورجدی پی گیری نشده است.
وی اظهار داشت : این دولت خوشبختانه حمایت های خوبی برای حل معضل زباله در کشور به ویژه این استان را دارد و باید مسئولان نهادهای ذیربط در راستای سیاست ها دراین بخش همکاری لازم را داشته باشند.