کمپین ملی "نه به پرتاب زباله از خودرو" در ساری شکل گرفت

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری گفت: کمپین ملی نه به پرتاب زباله از خودرو در ساری شکل گرفت.


به گزارش پسماند ایران:یاسر بهارفر از برگزاری ‌نشست مشترک سازمان مدیریت پسماند با پلیس راهنمایی و رانندگی و سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی با هدف فرایند تعامل و برنامه ریزی برای جلوگیری از پرتاب زباله از خودرو خبر داد و گفت: به منظور فرهنگ سازی بهینه در این راستا و پاک نگه داشتن محیط این طرح قابلیت اجرایی مناسبی خواهد داشت.
بهارفر همچنین با اشاره به استفاده بهینه از پتانسیل تاکسی ها برای فرهنگ سازی و آموزش گفت: آموزش، فرهنگ‌سازی و ارتقای سطح فرهنگ شهروندان در زمینه مدیریت مطلوب پسماند و تبدیل آن به یک عادت و باور همیشگی سبب افزایش بازدهی فعالیت‌های اجرایی و زیست‌محیطی سازمان مدیریت پسماند خواهد شد. بر همین اساس و به منظور اثرگذاری بیشتر بر قشر گسترده ای از شهروندان، برچسب های آموزشی با هدف آموزش شهروندان در تاکسی ها تهیه و توزیع شد که با همکاری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر ساری بر روی این خودروها نصب می شود.
وی نظافت و پاکیزگی شهر را وظیفه شهرداری دانست و گفت: اما عمل کردن به وظایف زیست محیطی توسط هر شخص و عدم پرتاب زباله و ریختن آن به معابر نهادینه شود.
بهارفر از توزیع کیسه زباله مخصوص خودرو در بین شهروندان با هدف تقویت احساس مسئولیت اجتماعی شهروندان خبر داد و عنوان کرد: وجود احساس مسئولیت در شهروندان موجب می شود که هر شهروندی خود را نسبت به حفظ و نگهداری از محیط زیست پیرامون مسئول بداند.
این مسئول خاطر نشان کرد: از آنجا که توسعه اجتماعی باید با فرهنگ سازی و از بطن جامعه آغاز شود، برنامه های گسترده ای در این زمینه تدارک دیده شده است .
وی بیان کرد: همراهی شهروندان در حفظ نظافت معابر منجر به کاهش هزینه‌های شهرداری می‌شود. بهارفر یادآور شد: کیسه های زباله برای جمع آوری زباله درون خودرو به کار گرفته می شود و برای شروع و کیفیت اجرایی طرح کیسه های زباله را این سازمان در اختیار مردم قرار می دهد.
این مسئول با بیان اینکه 3500 تاکسی در سطح شهر ساری وجود دارد که کیسه های زباله برای آنها در نطر گرفته و بر روی برخی خودروها تعبیه شده است ،افزود: همچنین 4500 لیبل چاپ شده تا با این سازوکار خودرو با داشتن این لیبل ها اعلام انزجار خود را از ریختن زباله اعلام می کند.
وی گفت: پایلوت این کمپین در کشور در شهرستان ساری تعیین شده و بازخوردهای خوبی از این کمپین به دست آمده است، تعدادی از هنرمندان و ورزشکاران حمایت خود را از این پویش اعلام کرده که نشانگر اعلام نیاز آموزشی به این حوزه را نشان می دهد.
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری ساری خاطرنشان کرد: از بیلبوردها، رسانه ها و تلویزیون شهری پلیس راهور سازمان خدمات شهری و محیط زیست و مردم نهاد در راستای فرهنگ سازی این مهم استفاده کردیم تا موفقیت بیشتری در اطلاع رسانی، آموزش و اجرای درست طرح انجام شود.
بهارفر مردم را به عنوان حلقه اصلی مدیریت پسماند دانست و افزود: این ناهنجاری رو به گسترش است و با پرداختن به مقوله آموزش با توجه به اینکه قانون گذار برای این تخلف جرایمی در نظر گرفته است می توان روند آن را کاهش داد.