10 درصد از پسماندهای عادی در مبداء تفکیک می شود

یکشنبه 28 آذر 1395 ساعت 11:51
10 درصد از پسماندهای عادی در مبداء تفکیک می شود
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: 10 درصد از پسماندها از مبدا تفکیک و به ایستگاه های ثابت و یا به ناوگان بازیافت تحویل داده می شود.


به گزارش پسماند ایران، امیرحسین کمیلی در مصاحبه تلفنی با برنامه "اینجا اصفهان" با اشاره به اینکه پسماندها در 3 بخش َتر، خشک و ویژه تقسیم بندی می شود، اظهار کرد: پسماندهای ویژه شامل پسماندهای عفونی، خرده شیشه، لامپ های کم مصرف، بطری های اسپری، باتری موبایل ها و ... است که باید در نایلون های قرمز رنگ جمع آوری شود و به ناوگان پسماند خشک و یا به ایستگاه های ثابت بازیافت تحویل داده شود.
وی با اشاره به اینکه 80 ایستگاه ثابت بازیافت در شهر برای جمع آوری پسماند خشک وجود دارد، افزود: برخی از ایستگاه های ثابت بازیافت به صورت ساختمانی و برخی کانکس احداث شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان بیان کرد: همچنین ناوگان جمع آوری پسماند در هر محله ای به صورت هفته ای یا یک هفته در میان برای جمع آوری پسماند در محله ها حضور پیدا می کنند.
کمیلی با بیان اینکه وضعیت بازیافت از مبداء در شهر اصفهان نسبت به سایر شهرهای دیگر کشور مناسب است، اظهارکرد: 10 درصد از پسماندها از مبدا تفکیک و به ایستگاه های ثابت و یا به ناوگان بازیافت تحویل داده می شود.
کمیلی با اشاره به اینکه تفکیک پسماند از مبداء باید به بیش از 10 درصد افزایش پیدا کنند چرا که شهروندان اصفهانی از فرهنگ بالایی برخوردار هستند، خاطر نشان کرد: روزانه حدود 1000 تن پسماند در کارخانه پردازش و کود عالی بازیافت می شود.
وی اعلام کرد: 35درصد از پسماندهای تولید شده در شهر اصفهان پسماندهای خشک است که قابلیت بازیافت و تبدیل به ماده و انرژی را دارد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه ورود مواد بازیافتی به پسماند تر خطرناک است، اضافه کرد: باید توجه داشت که ورود مواد بازیافتی به پسماند تر، هزینه های سنگینی را بر شهر تحمیل می‌کند و اگر این هزینه با تفکیک مواد کاهش یابد، در پروژه‌های عمران شهری مصرف می‎شود.
کمیلی خاطرنشان کرد: تفکیک زباله از مبدا در کنار صرفه‌جویی و بهداشت شهر، میزان قابل توجهی سوددهی اقتصادی را در بردارد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه باید فرهنگ پسماند بین شهروندان نهادینه شود، عنوان کرد: تفکیک پسماندهای تر، خشک و ویژه در منازل از سوی شهروندان ضروری است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه یکی از اصلی ترین مؤلفه های مدیریت پسماند کاهش تولید پسماند است و شهروندان باید تولید پسماند تر را کاهش دهند، اضافه کرد: از این رو بهتر است مواد غذایی را به اندازه مصرف کنند تا بخش عمده آن از بین نرود و وارد پسماند نشود.
کمیلی در بخش دیگر سخنان خود خاطرنشان کرد: این حُسن در اصفهان وجود دارد که مواد آلی وارد چرخه ی طبیعت و تبدیل به کود می شود و از اسرافی بزرگ جلوگیری می کنیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه 70 درصد پسماند به چرخه طبیعت باز می گردد، ادامه داد: مواد بازیافتی از هم جداسازی و مابقی به عنوان ضایعات در کارخانه کود آلی دفع می شود. وی در ادامه اضافه کرد: مواد آلی برای تبدیل شدن به کود کمپوست باید در معرض هوا قرار گیرد، 2 ماه طول می کشد که مواد آلی به کود کمپوست تبدیل شود.
کمیلی اضافه کرد: اگر این ماده به کود تبدیل نشود برای طبیعت و خاک زمین بسیار خطرناک خواهد بود و با این فرایند مواد آلی ماده ای مفید برای خاک می شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان افزود: در طرح های توسعه سازمان مدیریت پسماند، مشغول برنامه ریزی و طراحی هستیم تا پسماند آلی را در هاضم های بی هوازی تبدیل به کود کنیم و در این فرایند گازی تولید می شود که می توان آن را به برق تبدیل کرد.