بهینه سازی و مدیریت مصرف در رأس هرم مدیریت پسماند قرار دارد

شنبه 02 بهمن 1395 ساعت 12:13
بهینه سازی و مدیریت مصرف در رأس هرم مدیریت پسماند قرار دارد
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: با بهینه سازی مصرف علاوه بر مدیریت پسماند می توان اقتصادی قوی و با پشتوانه داشت.


به گزارش پسماند ایران، امیر حسین کمیلی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته اصفهان ضمن عرض تسلیت شهادت جمعی از آتش نشانان در حادثه پلاسکو تهران اظهار کرد: هوای پاک از جمله نعمت هایی است که همچون آب برای ماهی به آن نیاز داریم و باید تلاش کنیم قدر آن را دانسته و برای حفظ آن تلاش کنیم.
به گفته وی متاسفانه در سال های اخیر به تعداد انگشتان دست هوای پاک داشته ایم.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه محافظت از فضای سبز یکی از اقدامات مهم برای داشتن هوای پاک است، گفت: روزانه 50 تن کاغذ و مقوا به وسیله ناوگان پسماند خشک این سازمان از سطح شهر جمع آوری می شود که معادل جلوگیری از قطع 800 اصله درخت است.
وی معتقد است: جمع آوری هر یک تن پسماند کاغذی از قطع16 اصله درخت پیشگیری کرده و بر همین اساس با افزایش این آمار می توانیم گام بزرگ و موثری برای آسیب رسانی کمتر به محیط زیست برداریم.
کمیلی بهینه سازی و صرفه جویی را رأس هرم مدیریت پسماند دانست و تاکید کرد: در همین راستا باید در خرید های خود به کیفیت و میزان مصرف آنها بیشتر توجه کنیم.
وی با بیان اینکه گام بعدی مدیریت مصرف، استفاده مجدد اقلام مصرفی در منازل است، عنوان کرد: نباید در تعمیر وسایلی که هنوز قابل استفاده هستند تنبلی کنیم و به راحتی آن ها را دور بیندازیم.
این مقام مسئول شهری اذعان کرد: قبل از اقدامات اقتصاددانان، رعایت همین موارد ساده و فرهنگ سازی بین عموم مردم، به کشور هایی همچون کره و چین کمک کرده تا اقتصادی قوی و با پشتوانه داشته باشند.
وی از خطرناک بودن پسماندهای شهری در صورت ماندگاری بالا در منازل خبرداد و گفت: این پسماندها به 3 دسته تر، خشک و خطرناک دسته بندی می شوند که اگر در ابتدا جمع آوری مناسبی در منازل صورت نگیرد چرخه و کیفیت بازیافت را دچار مشکل می کند.
وی در ادامه تاکید کرد: از شهروندان انتظار می رود پسماند تر یا آلی که شامل مواد طبیعی مثل باقی مانده میوه و سبزیجات است را یک شب در میان به صورت منظم رأس ساعت 23 به ماموران شهرداری تحویل دهند تا با انتقال به کارخانه کودآلی به مرغوبترین کود آلی تبدیل شود.
کمیلی با تاکید بر اینکه میزان کودهای شیمیایی در سال های اخیر بین کشاورزان افزایش یافته است گفت: با استفاده از کود آلی تولید شده در کارخانه مدیریت پسماند می توان بهترین محصولات کشاورزی را پرورش داد.
وی در ادامه با اشاره به حجیم بودن پسماندهای خشک،گفت: پسماندهای خشک منشاء طبیعی ندارند و شامل بطری های فلزی،آب معدنی و شیشه های سالم می شوند که بهتر است فشرده سازی شده تا بتوان میزان بیشتری از آن ها را جمع‌آوری کرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان یادآور شد: این پسماند ها به صورت هفتگی یا دو هفته یک بار به وسیله ناوگان پسماند خشک جمع آوری می شوند البته 80 ایستگاه بازیافت در سطح شهر نیز با دریافت این مواد هدایایی را تقدیم حضور شهروندان می کنند.
وی از آمادگی سازمان مدیریت پسماند برای جمع آوری پسماند خطرناک خبرداد و خاطر نشان کرد: امیدواریم با رعایت اصول و روش های مدیریت پسماند محیط زیستی زیبا، سالم و سرشار از سرزندگی را شاهد باشیم.