جشن 10سالگی اجرای طرح تفکیک زباله ازمبداء آمل

پنجشنبه 14 بهمن 1395 ساعت 12:35
جشن 10سالگی اجرای طرح تفکیک زباله ازمبداء آمل
10درصد جمعیت شهری آمل زیرپوشش طرح تفکیک زباله ازمبداء

 

سازمان مدیریت پسماند شهرداری آمل به عنوان یکی از سازمان های پیشرو، فعال وبرنامه محور در امر ساماندهی و تلاش های مستقیم وتاثیرگذار درامر همگانی کردن تفکیک زباله ازمبدا در سالهای اخیرقدم های مثبت و رو به جلویی داشته است. این سازمان درمدیریت فعلی "احمد امیرسلیمانی "شهردار آمل ودوره چهارم شورای اسلامی شهر و بهره گیری از توان مجموعه فرمانداری ودستگاه های اجرایی مرتبط و با درایت وپیگیریهای" محمد للهی "مدیرعامل سخت کوش سازمان مدیریت پسماند توانسته بارقه امید را در میان شهروندان در موضوع مهم وحیاتی پسماند شهری به خوبی مدیریت کند به طوری که سهم مشارکت شهروندان نیز دراین طرح در این مدت رو به افزایش رفته است. با همین هدف سازمان مدیریت پسماند شهرداری آمل نخستین جشن بازیافت تفکیک زباله از مبداء را در 10سالگی اجرای این طرح با حضور معاون استاندار وفرماندر ویژه شهرستان آمل، اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار، شهردارمنطقه دو، خانواده پاکبانان ومدیران مهدکودک ومدرسه های همکار با این سازمان باشکوه وبه یادماندنی برگزار شد.


10درصد جمعیت شهری آمل زیرپوشش طرح تفکیک زباله ازمبداء

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری آمل دراین مراسم گفت: طرح تفکیک زباله خشک و تر از حدود 10سال قبل تاکنون در این شهر با نگاه تیزبین وهدفمندی که شهردار محترم در راستای اهداف عالی سازمان ترسیم کردند، آغاز شده و اکنون حدود 10درصد جمعیت شهری زیر پوشش این طرح قرار گرفتند.
" محمد للهی " افزود: دراین مدت تعدادایستگاه های جمع آوری وتفکیک اولیه زباله خشک وتر به بیش از 20ایستگاه افزایش یافته ودو ایستگاه دیگرنیز تا هفته آینده افتتاح خواهد شد.
وی، با بیان اینکه روزانه به طورمیانگین بیش ازیک تن زباله خشک وتر توسط شهروندان به ایستگاه های زباله تحویل داده می شود، به استقبال خوب وروند روزافزون شهروندان در اجرای این طرح اشاره کرد و ادامه داد: هم اکنون روزانه بیش از 200تن زباله در شهر آمل تولید که بیش از 70تا 80 درصد زباله های این شهر خانگی است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری آمل با بیان اینکه این سازمان با اجرای طرح های تفکیک وجداسازی زباله تر ازخشک به عنوان پایلوت در میان شهرداری استان وحتی شمال کشورمطرح است، اضافه کرد: اکنون بسیاری از شهرداری های مازندران وبرخی شهرهای استانهای کشور برای استفاده از تجربیات، دستاوردها وموفقیت هایی که سازمان مدیریت پسماند شهرداری آمل داشته، به این سازمان می آیند و از آموزش هایی که همکاران ما در سازمان داشتند، الگوگیری می کنند.
للهی، با بیان اینکه یکی از بزرگترین چالش های استانهای شمالی وکلان شهرهای کشور موضوع جمع آوری، ساماندهی و بازیافت زباله است، گفت: دربرنامه پنجم توسعه ، تفکیک زباله از مبدا به عنوان رسالت واساس کار سازمان های مدیریت پسماند وشهرداری ها مورد توجه جدی قرار گرفته است.
امیدواری به ساخت کارخانه زباله سوز آمل وخداحافظی با معضل دفن زباله درعمارت معاون استاندارمازندران و فرماندار ویژه شهرستان آمل هم دراین همایش با قدردانی از عوامل برگزاری این مراسم گفت: جشن بازیافت زباله یک جشن فرهنگی وبنیادی است، بازیافت در دنیا یک بحث جا افتاده ای است که درکشور ما هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است.
احمد منفرد افزود: در شهر آمل وخوشبختانه از زمانی که مهندس امیرسلیمانی به عنوان شهردارآمل انتخاب شدند وبا گزینشی که او در سازمان مدیریت پسماند شهرداری داشتند، تحولات رو به رشدی توسط این سازمان درایجاد ساماندهی پسماند به خصوص افزایش ایستگاه های تفکیک زباله وهمگانی کردن این طرح مهم درمیان شهروندان صورت گرفته است.
وی ادامه داد: باید فرهنگ سازی دراین بخش جا بیفتد تا سازمان بازیافت وپسماند توفیقات بیشتری داشته باشند در راه تحقق این هدف مهم وکلان امیرسلیمانی شهردار باتدبیر آمل وللهی مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری با جدیت پیگیر این مسایل هستند، بزودی مسئله اجرای طرح بازیافت زباله ومکان آن در شهرستان برطرف خواهد شد.
فرماندار آمل گفت:30هکتار زمین مورد نظر در مسیرجاده هراز برای ساخت کارخانه زباله سوز با توافق های صورت گرفته بزودی دراختیار شهرداری آمل قرارخواهد گرفت تا شهرداری آن را برای ساخت نیروگاه زباله سوز دراختیار شرکت ژاپنی " جی جی سی" قرار دهد.
منفرد افزود: اکنون با عزم عمومی خوبی که درمجموعه دستگاه های اجرایی شهرستان ایجاد شده، زیرساخت ها ازجمله زمین مورد نظر برای شرکت سازنده کارخانه زباله سوز در آمل فراهم هست و منتظریم پس از امضای تفاهم نامه با شرکت ژاپنی حداقل تا پایان امسال، این طرح مهم دراین شهرستان اجرایی شود.
وی اضافه کرد: شرکت ژاپنی پس از بازدیدهای متعدد، انجام مطالعات فراوان و امکان سنجی از شهر آمل ودیگرمناطق ایران، درنهایت اجرای این طرح را با توجه به ساختار اجرا شده آن در ژاپن ، برای اجرا در شهرستان آمل مستعدتر از دیگر مناطق مازندران تشخیص داد.
فرماندار آمل با بیان اینکه ظرفیت دپوی محل دفن زباله عمارت در30کیلومتری جاده هراز در این شهرستان بعد ازگذشت سه دهه دیگرجوابگوی حجم انتقال زباله های شهر آمل و هشت شهرمرکزی مازندران نیست، اضافه کرد: مدیریت پسماندها نقش زیادی در ارتقای سلامت شهروندان دارد، و تا زمانی که جدا سازی زباله از مبدا ونیز کاهش تولید زباله درمیان شهروندان فرهنگ سازی نشود، نمی توان دربحث مدیریت وبازیافت زباله توفیقاتی داشت.
جشن کامل باریافت با حضور همه شهروندان برگزار کنیم
نماینده شورای اسلامی شهر در سازمان مدیریت پسماند شهرداری آمل هم در این مراسم با قدردانی از عوامل برگزاری این همایش باشکوه گفت: امروز شاهد حرکتی عظیم و خودجوش در بحث تفکیک زباله از مبدا هستیم که از همه عزیزان قدردانی می شود.
مهندس فردوس قربانی، افزود: فعالان حوزه پسماند و پاکبانان شب و روز در سطح شهر مشغول فعالیت هستند که با عشق به همنوع کارهای ارزنده ای انجام می دهند و کاری سختی و باارزش است.
وی ادامه داد: امیدواریم با همت همه شهروندان جشن کامل تفکیک زباله از مبدا را در شهر آمل برگزار کنیم که از حمایت های شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر و دیگر عزیزان به پاس حمایت های ارزنده از پاکبانان عزیز کمال قدردانی را داریم. دراین همایش از سه عنوان کتاب به نام های " ماب " یعنی مصرف ناب، دفتری که با بازیافت عمردوباره ای یافت و فریاد سطل زباله از " فاطمه هادیزاده" و آقای کرمانیان ویژه کودکان ونوجوانان با حضور مسئولان شهرستان آمل رونمایی شد.
همچنین دراین همایش از تعدادی پاکبان نمونه و نیز شهروندانی که در امر تفکیک وجداسازی زباله های خشک وتر مشارکت خوبی با سازمان مدیریت پسماند شهرداری داشتند، پرسنل نمونه ایستگاه های بازیافت، طلایه داران حوزه بازیافت، و دانش آموزان برتر در مسابقات اریگامی قدردانی شد.