مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم مطرح کرد اجرای طرح احسان ماندگار از 22 بهمن تا 22 اسفند

یکشنبه 24 بهمن 1395 ساعت 14:32
 مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم مطرح کرد اجرای طرح احسان ماندگار از 22 بهمن تا 22 اسفند
جلب مشارکت‌های عمومی در مدیریت پسماند فرهنگ‌سازی شود .

 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم از اجرای طرح احسان ماندگار از 22 بهمن تا 22 اسفند خبر داد و گفت: در قالب این طرح با مشارکت مردم لوازم مازاد منازل جمع‌آوری شده و در اختیار نیازمندان قرار داده می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی "پسماند ایران "، سیدعبدالله میرابراهیمی در نشست خبری اجرای طرح معنوی احسان ماندگار که در شهرداری قم برگزار شد، با بیان اینکه یکی از ضرورت‌های مدیریت شهری بحث مشارکت‌های اجتماعی است اظهار کرد: سازمان مدیریت پسماند فراتر از فعالیت‌های خدمات شهری از منظر ما یک سازمان فرهنگی و اجتماعی است.
وی خاطرنشان کرد: علت این است که اصل اول مدیریت پسماند پیشگیری و جلوگیری از افزایش تولید زباله است و موفقیت در این زمینه جز با استفاده از مشارکت عمومی با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای امکان‌پذیر نیست.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با بیان اینکه بحث‌های انگیزشی در ترغیب مردم بسیار مؤثر است گفت: فعالیت‌های خیرخواهانه در این زمینه بسیار تأثیر گذار است و بر همین اساس هفت سال است که مشارکت‌های عمومی را با مباحث خیرخواهانه همراه کرده و بتوانیم افزایش خواست عمومی داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه طرح‌ هبه، برترین سفره‌های هفت سین و.. را در مناسبت‌های مختلف در این زمینه اجرا کردیم گفت: اجرای این طرح‌ها برای این بود تا بتوانیم در این بخش موفقیت داشته باشیم و به غنای فرهنگی برسیم.
میرابراهیمی خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که شهروندان لوازم منزل مازاد را که استفاده ندارند با تماس با سامانه 137 و کسب اطلاعات لازم با همکاری نماینده سازمان بهزیستی مراجعه به درب منازل داشته و بازدید از لوازم داشته باشیم و در راستای حفظ شانیت نیازمندان اگر اقلام قابل استفاده و در خور باشد ثبت و هماهنگی برای جمع‌آوری آن‌ها صورت گیرد.
وی گفت: در ازای این جمع‌آوری حواله‌ای به شهروند تحویل می‌شود که می‌تواند نحوه تحویل آن به نیازمندان را پیگیری کند و از رسیدن آن به دست نیازمندان مطمئن باشد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم افزود: بهزیستی طوری برنامه ریزی کرده که تا پایان سال تمام اقلام قابل استفاده و بدون تعمیر اولیه در اختیار مردم قرار داده تا بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.
وی با بیان اینکه در پایان سال و تمیز کردن منازل قاعدتاً اقلام بدون استفاده بیشتر نمایان می‌شود گفت: مردم هم انتظار دارند تا سریع‌تر نسبت به جمع‌آوری اقلام اقدام شود و قول مساعد دادیم تا با همکاری بهزیستی ظرف 48 ساعت اقلام جمع‌آوری شود و شهروندان را در کار خیر شریک کنیم.
میرابراهیمی بیان کرد: شهروندان باید دقت کنند که لوازم خانگی که مازاد است را تحویل دهند، شهروندان بیشتر راغب هستند که لوازم چوبی را ارائه کنند اما باید دقت داشت که قشر نیازمند به لوازم دکوراتیو در این حجم نیاز ندارند و بیشتر به لوازم خانگی و ضروری نیازمندند که باید در این راستا همکاری بیشتری صورت گیرد.
وی با بیان اینکه سال گذشته 145 پیام در مجموعه سامانه 137 برای شرکت در طرح احسان ماندگار ثبت شد افزود: 135 مورد مراجعه صورت گرفت و 10 مورد نیز شهروندان حضور نداشتند و از این 135 مورد حدود 58 درصد کالای قابل استفاده داشتند و مابقی قابل استفاده نبود و به عنوان زباله حجیم باید جمع‌آوری می‌شد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: سال گذشته 10 درصد لوازم منزل برقی، 14 درصد لوازم چوبی، 7 درصد لوازم صوتی تصویری، 14 درصد لوازم آشپزخانه، 55 درصد هم سایر اقلام همچون بخاری، چرخ خیاطی، فرش و... جمع‌آوری شده است.
وی افزود: پیش بینی می‌کنیم که امسال با توجه به مناسبت‌های موجود مشارکت مردم نیز بیشتر شده و با استفاده از ظرفیت‌های اطلاع رسانی بتوانیم به دستاوردهای بیشتری در این طرح برسیم.
وی با بیان اینکه جمع‌آوری اقلام قابل استفاده در منازل را تاکنون نداشتیم خاطرنشان کرد: در مراسماتی که در طول سال انجام می‌شود از سوی دستگاه‌های مختلف لوازم نو دریافت می‌شود و این طرح برای جمع‌آوری لوازم غیرقابل استفاده است. میرابراهیمی با بیان اینکه سه شعار در سازمان داریم که بازکاهی، بازآفرینی و بازیافت است گفت: ابتدا سعی داریم کاهش پسماند داشته باشیم که به دنبال فرهنگ سازی خرید کیفی و به اندازه هستیم.
وی بیان کرد: پس از آن به دنبال بازآفرینی و استفاده مجدد از اقلام قابل استفاده و یا تغییر کاربری آن‌ها هستیم تا کاهش زباله‌ها را داشته باشیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم رویکرد دیگر این سازمان را بازیافت عنوان کرد و گفت: به دنبال این هستیم که پس از طی مراحل قبلی بتوانیم زباله‌ها را بازیافت کرده و دوباره به کار بگیریم.
وی با تاکید بر اینکه از مشارکت هر سازمانی در راستای ارتقاء طرح احسان ماندگار استقبال می‌کنیم اضافه کرد: این کار اجتماعی و وظیفه شهروندی است و در کنار آن مباحث خیرخواهانه نیز همراه شده تا بتوانیم ظرفیت‌های شهر را افزایش دهیم. میرابراهیمی با اشاره به مهلت مشارکت عمومی در طرح احسان ماندگار افزود: از 22 بهمن تا 22 اسفند سامانه 137 فعال بوده و ثبت تماس انجام می‌دهد و کار عملیاتی تا پایان اسفند زمان خواهد برد تا جمع‌آوری کامل صورت گیرد.
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مدیریت پسماند برنامه ریزی در تولید، جمع‌آوری، پردازش، دفع و دفن و... است گفت: هرکدام از این بخش‌ها اگر دچار خللی شود در مباحث مدیریت پسماند حداقل به مشکلات زیست محیطی بر می‌خوریم.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: مدیریت پسماند اتفاق نمی‌افتد جز با مشارکت شهروندان و بسیج عمومی توان شهروندان و شکل‌گیری نظام مؤثر در کاهش تولید مصنوعات تولید کننده پسماند.
وی با تاکید بر اینکه نیاز است که وزارت صنعت و محیط زیست به صورت ملی در بحث مدیریت پسماند و تولید ورود کنند گفت: باید بتوانیم با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها مشارکت عمومی در مدیریت پسماند را جلب کنیم.
میرابراهیمی با تاکید بر اینکه بسیاری از تولیدکنندگان عوارض زیست محیطی را پرداخت نمی‌کنند خاطرنشان کرد: این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا تولیدکنندگان محصولات شامل عوارض زیست محیطی هزینه‌های حفظ محیط زیست را پرداخت می‌کنند.
وی با بیان اینکه با عدم پرداخت این هزینه‌های زیست محیطی اقدام زیست محیطی کامل نیز انجام نخواهد شد افزود: اگر هزینه‌ها به درستی پرداخت نشود چرخه مدیریت پسماند با اختلال روبه رو می‌شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با تاکید بر اینکه صندوق محیط زیست باید در قانون پیش بینی شود افزود: با تشکیل این صندوق عوارض را مرتب اخذ کرده و یارانه آن را به صنایع حافظ محیط زیست پرداخت می‌شود.
وی با اشاره به مشکلات نگاه مصرف گرایانه در کشور خاطرنشان کرد: در کنار این مساله مشکلاتی با نگاه مصرف گرایانه‌ در کشور داریم؛ امروز اگر به هر فروشگاهی مراجعه کنیم احترام به مشتری با هزینه دادن در حوزه محیط زیست همراه است و غالب فروشگاه‌ها کیسه‌های پلاستیکی را در اختیار مردم قرار می‌دهند که مشکلات زیست محیطی فراوانی را به دنبال دارد.
میرابراهیمی با بیا ناینکه هشت درصد پسماند شهری نایلون‌ها هستند گفت: بازگشت این نوع پسماند به طبیعت بیش از 300 سال طول می‌کشد و درصد عمده‌ای نیز از پسماندها را ظروف یکبار مصرف شامل می‌شوند و علاوه بر مشکلات بهداشتی مشکلات زیست محیطی دارند.
وی گفت: شهرداری‌ها با وجود محدودیت منابع نمی‌توانند به صورت جدی در این بخش وارد شوند و سعی کردیم امسال به دنبال فرهنگ‌سازی در مراسمات مذهبی بوده و با همکاری هیئات طرح جایگزین ظروف گیاهی را اجرا کنیم که با محدودیت اعتباری نتوانستیم به طور کامل طرح را اجرا کنیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با اشاره به طرح جایگزینی ظروف یکبارمصرف گیاهی به جای ظروف پلیمری خاطرنشان کرد: این طرح با استقبال چشمگیر هیئات روبه رو شد ولی به دلیل کمبود منابع و اعتبارات نتوانستیم به همه خدمات بدهیم و به دنبال هستیم تا سال آینده بتوانیم با گستره بیشتری طرح را در سطح شهر قم و با حمایت هیئات اجرا کنیم.