سال گذشته دویست هزار ۲۸ تن پسماند در کرمانشاه تولید شد

یکشنبه 20 فروردین 1396 ساعت 12:09
 سال گذشته دویست هزار ۲۸ تن پسماند در کرمانشاه تولید شد
طبق قانون شهرداری باید این هزینه را از مردم بگیرد که در این زمینه به ازای هر نفر سه تا چهار هزار تومان هزینه می کند، که سهم کمک های مردم کم است.

 

مدیر عامل شرکت بازیافت و پسماندهای شهر کرمانشاه بیان کرد: شهر کرمانشاه در سال ۹۵، دویست هزار و ۲۸ تن پسماند به پروژه انتقال یافت که میانگین روزانه ۶۳۰ تن و حدود ۵۰ تا ۶۰ تن در روز نیز توسط زباله گردها جمع آوری می شود، که بالغ بر ۷۰۰ تن زباله روزانه در سطح شهر کرمانشاه تولید می شود.
هایده شیرزادی امروز در گفتگو با خبرنگار تابناک از کرمانشاه، اظهار داشت: ما پسماندی را که تحویل می گیریم، به طور کامل پردازش کرده که از این میزان ۷۰ درصد تبدیل به کود، پنج درصد هم سهم مواد بازیافتی و در نهایت ۲۵ درصد دیگر از مواد را که دارای ارزش حرارتی بوده و می توان به عنوان سوخت در کارخانه سیمان، استفاده کرد.
وی تصریح کرد: در این پروژه بخشی از پسماند های سطح شهر را تفکیک در مبدا، کردیم که مشارکت مردم با توجه به نقشی که در حفظ محیط زیست دارند کم تر از۲۵ درصد بوده که هزینه ی بسیار هنگفتی در مبدا دارد و سال گذشته این پروژه بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان هزینه داشته است.
کارآفرین کرمانشاهی با بیان اینکه من به استان کرمانشاه در بازیافت پسماندها در بین استان های کشور نمره ی اول را می دهم، خاطرنشان کرد: در این پروژه هیچ ماده آلی دفع نمی شود که سبب ایجاد شیرابه و گاز گلخانه ای شود آماری که در دست دارم نشان می دهد سهم استان کم تر از ۱۵ درصد بوده درحالیکه آمار وزارت کشور ۲۰ درصد، است.
شیرزادی ادامه داد: براساس این آمار ما ۸ درصد سهم کشوری را از این ۱۵ یا ۲۰ درصد داریم و اگر پروژه کرمانشاه تعطیل شود، این آمار درکشور پایین آمده، که مشکل عمده کرمانشاه در بازیافت پسماندها مسئله مالی آن است.
وی با بیان اینکه بار مالی در جمع آوری و انتقال پسماندها به محل پروژه برعهده ی شهرداری است، اظهارداشت: طبق قانون شهرداری باید این هزینه را از مردم بگیرد که در این زمینه به ازای هر نفر سه تا چهار هزار تومان هزینه می کند، که سهم کمک های مردم کم است.
شیرزادی خاطرنشان کرد: ما در انتقال پسماندها دچار مشکل مالی هستیم و چون شهردا ی نمی تواند این هزینه را پرداخت کند ما نمی توانیم به موقع پروژه ها را توسعه بدهیم که عدم تعامل بین بخش ها و واحدها و همچنین پدیده شنیع آور زباله گردی در سطح شهر نیز روند را کند می کند.
او در پایان گفت: شهرداری به تنهایی نمی تواند در تامین هزینه جمع آوری و انتقال پسماند ها کارکند و تامین مخزن کنار خیابان ها نیازمند بودجه است که اگر مخزن ها کنار خیابان نباشد، مانند سی سال قبل کشورهای در حال توسعه در هر واحد آپارتمان مردم دو مخزن برای دفع زباله داشته که شهرداری در جمع آوری زباله ها هزینه آنرا بگیرد.