۸ درصد از حجم زباله‌های تولیدی قم ضایعات پلاستیکی است

چهارشنبه 23 فروردین 1396 ساعت 17:13
 ۸ درصد از حجم زباله‌های تولیدی قم ضایعات پلاستیکی است
لازم است برنامه‌ریزی در تولید ذخیره‌سازی، نگهداری، حمل‌ونقل و دفن زباله به‌صورت کامل تدوین شود

 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند قم ۸ درصد از حجم زباله تولیدی قم را مربوط به ضایعات پلاستیکی دانست و گفت: استفاده از کمپین‌ها و مشارکت مردمی راهکار موثری در کاهش تولید این نوع زباله دارد.
سید عبدالله میر ابراهیمی با اشاره به اینکه مؤلفه مهم در بحث خدمات شهری زباله و پسماند است، اظهار داشت: قوانین اولیه برای تعیین محل تخلیه زباله در نظر گرفته‌شده، و در سال 83 نیز قانون مدیریت پسماند تصویب‌شده است که مسئولیت این حوزه را شهرداری مشخص می‌کرد.
وی بابیان اینکه گام اول در این امر برنامه‌ریزی دقیق، مشخص، مستمر است، افزود: لازم است برنامه‌ریزی در تولید ذخیره‌سازی، نگهداری، حمل‌ونقل و دفن زباله به‌صورت کامل تدوین شود، چراکه ایجاد خلل در هرکدام از این مراحل، مشکل‌آفرین می‌شود.
میر ابراهیمی با تأکید بر اینکه تولید زباله با مشارکت مردم و بسیج عمومی انجام می‌شود، تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی مؤثری در این زمینه انجام شود و وزارت صنایع، آموزش‌وپرورش، صداوسیما و سایر ارگان‌های مربوطه با ما همکاری داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه عوارض زیست‌محیطی مربوط به پسماند و زباله در ایران پرداخت نمی‌شود، ادامه داد: باید فرایند باز شهری در کشور اتفاق افتاده و هزینه‌های بازیافت و دفن پسماند که سبب آلودگی در کشور می‌شوند، از تولیدکنندگان و صاحبان صنایع دریافت شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم تولید و مصرف زباله‌های پلاستیکی را مورداشاره قرارداد و عنوان کرد: با توجه به نگاه مصرف گرایانه، باید میزان استفاده از کیسه‌های پلاستیکی با استفاده از کمپین‌ها و مشارکت مردمی کاهش یابد، چراکه حدود 8 درصد از حجم زباله تولیدی را به خود اختصاص داده و آلایندگی شدیدی دارد.
وی بابیان اینکه ظروف پلاستیکی یک‌بارمصرف مشکلات عدیده بهداشتی و زیست‌محیطی ایجاد می‌کنند، افزود: با توجه به اینکه شهرداری محدودیت مالی دارد، سعی کردیم تا نگاه متفاوتی را در مراسمات و عزاداری‌ها ترویج دهیم و به این منظور، طرح جایگزین ظروف گیاهی و پلیمری به‌جای ظروف یک‌بارمصرف ایجاد و با استقبال خوبی همراه بود.