ابتکار: دولت حمایت های جدی از حوزه مدیریت پسماند داشته است

جمعه 01 اردیبهشت 1396 ساعت 19:19
 ابتکار: دولت حمایت های جدی از حوزه مدیریت پسماند داشته است
فرهنگ مصرف گرایی که امروز زندگی ما را تحت الشعاع قرار داده است با فرهنگ دینی و تمدنی ما مغایرت دارد و باید اصلاح شود.

 

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به حمایت های جدی دولت از حوزه مدیریت پسماند این حوزه را از اولویت های سیاستگذاری دولت در مدیریت شهری و مناطق روستایی ذکر کرد. معصومه ابتکار روز جمعه در آستانه روز جهانی زمین در مراسم پاکسازی حاشیه رودخانه جاجرود افزود: با توجه به رویکرد جهانی و ملی تلاش می کنیم هر روز، روزی برای زمین پاک باشد. وی اظهار داشت: دولت سیاستگذاری جدی را برای مدیریت پسماندها به عنوان یک اولویت در مدیریت شهری و مناطق روستایی در دستور کار قرار داده و برای این موضوع مصوبات متعدد و تسهیلات و حمایت های مختلفی را از فعالیت های مرتبط با مدیریت پسماندها انجام داده است. معاون رییس جمهوری افزود: از سال 92 طرح مسیر سبز – ساحل پاک بر اساس یک تفاهم نامه جامع و کاربردی با استانداری ها، مهمترین مسیرهای گردشگری و تفرجی کشور به منظور پیشگیری از آسیب به طبیعت و فرهنگ سازی در این حوزه به اجرا در آمد.
ابتکار تصریح کرد: در خصوص مدیریت پسماندها اقدامات خوب و رو به جلویی برداشته شد، اما کافی نیست و ما همچنان راه طولانی در پیش داریم.
وی گفت: معضلات محیط زیستی و جمع آوری پسماندها و زباله ها از محیط زیست یکی از مشکلات این حوزه است که باید در این زمینه بیش از پیش فرهنگسازی کرد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که شهرداری ها، شوراهای شهر، روستاها، دهیاری ها، فرمانداری ها و بخشداری ها و در نهایت مردم در این موضوع نقش مهمی دارند، گفت: مشکل اصلی در مدیریت پسماند کنترل و کاهش میزان آلودگی از مبدا و اسراف در بسیاری از موادی است که می توانیم پس از بازیافت دوباره استفاده کنیم اما متاسفانه تبدیل به دور ریز و زباله می شوند.
وی افزود: فرهنگ مصرف گرایی که امروز زندگی ما را تحت الشعاع قرار داده است با فرهنگ دینی و تمدنی ما مغایرت دارد و باید اصلاح شود.
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که در این زمینه فعالیت های آموزشی موثر و هدفمندی انجام شده است، اظهار داشت: در سال های اخیر در سطوح مختلف تحصیلی موضوع مدیریت پسماند و اصلاح الگوی مصرف مورد توجه قرار گرفته است.
ابتکار همچنین به موضوع مدیریت پسماندهای صنعتی اشاره کرد و گفت: مدیریت این گونه پسماندها نیز از موضوعات مهم و اساسی است و سازمان حفاظت محیط زیست برنامه ها و اقداماتی را در این خصوص داشته است.
وی تصریح کرد: بیمارستان ها و مراکز درمانی بر اساس قوانین موجود در حوزه زباله های بیمارستانی تکالیفی دارند که باید براساس شرایط و ضوابط خاص پسماندهای خود را مدیریت کنند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: امروزه با استفاده از فناوری های نوین، روش های بهتر و کارآمدتری برای مدیریت پسماند و بازیافت وجود دارد و باید برنامه ریزی های فنی و مهندسی ما در حوزه مدیریت پسماندها به این سمت گرایش داشته باشد.
ابتکار گفت: درخصوص بازیافت وسایل الکترونیکی مانند تلفن های همراه و باتری که موضوع بسیار مهمی است در حال برنامه ریزی و امضای تفاهم نامه همکاری های مشترک با وزارت ارتباطات هستیم.
معاون رییس جمهوری گفت: ما برای حفاظت از زمین و داشتن زمین پاک قانون مدیریت پسماند را که شامل آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی است در اختیار داریم، همچنین بازنگری قانون مدیریت پسماندها به همراه پیشنهادات سازمان حفاظت محیط زیست در این رابطه نیز درحال تهیه است.