مدیریت پسماند‌های عادی در شادگان وظیفه شهرداری‌ها است

یکشنبه 04 آبان 1399 ساعت 10:46

مجدمی مدیریت پسماند‌های عادی در شادگان را وظیفه شهرداری‌‌ها عنوان کرد و گفت: بهره مندی از محیط زیست سالم حق مردم است.

رحیم مجدمی رئیس اداره محیط زیست شادگان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به معضلات زیست محیطی شهر‌ها و روستا‌ها ناشی از فقدان مدیریت صحیح پسماند‌ها گفت: جمع آوری و مدیریت زباله‌های شهری بر عهده شهردار‌ها است.

او با بیان اینکه قبل از تصویب قانون مدیریت پسماند، این تکلیف در قانون شهرداری‌ها ابلاغ شده، افزود: از مهمترین حقوق شهروندان بهره مندی از محیط زیست سالم است.

مجدمی بیان داشت: همچنین بر اساس ماده ۷ قانون مدیریت پسماندها، مدیریت اجرایی پسماند‌های عادی در محدوده شهر‌ها بر عهده شهرداری‌ها بوده و به لحاظ مشکلات عدیده در نحوه دفن پسماند‌های عادی شهری و مسائل زیست محیطی سایت‌های دفن زباله شهری، خواستار نظارت دقیق‌تر شهرداری‌ها در امر مدیریت پسماند‌ها هستیم.

رئیس اداره محیط زیست شادگان اظهار داشت: در سطح کشور به جز چند استان شمالی کشور، در سایر استان‌ها به منظور مدیریت پسماند‌ها از روش دفن زباله و خاکپوشانی با خاک استفاده می‌شود، در صورتیکه مدیریت اجرایی پسماند، مسئول برنامه ریزی، ساماندهی، مراقبت و اجرای عملیات مربوط به تولید، جمع آوری، ذخیره سازی، حمل و نقل، بازیافت، پردازش و دفع پسماند‌ها است.

این مقام مسئول تصریح کرد: به منظور از دفع پسماند، همه روش‌های از بین بردن یا کاهش خطرات ناشی از پسماند‌ها از قبیل؛ بازیافت، دفن بهداشتی، تولید کمپوست و… بوده و جایز نیست شهرداران صرفاً به دفن زباله اقدام نمایند و باید از سایر روش‌های دفع نیز استفاده کنند و لازم است رویکرد شهرداری در مدیریت پسماند‌ها اصلاح شود.

او ادامه داد: یکی از سیاست‌های سازمان حفاظت محیط زیست در طول برنامه ششم توسعه، پیگیری و نظارت مستمر بر وضعیت پسماند‌های کشور است، ضمن اینکه علاوه بر پیگیری نحوه مدیریت پسماند‌های عادی، راه اندازی مراکز مدیریت و امحای پسماند‌های ویژه، مدیریت صحیح پسماند‌های عفونی در مراکز درمانی، ساماندهی پسماند‌های کشاورزی و سموم دفع آفات از اولویت‌های مهم سازمان به شمار می‌رود.

مجدمی بیان داشت: مصوبات جلسات کارگروه مدیریت پسماند به طور جدی پیگیری و در صورت هرگونه بی توجهی وفق قوانین و مقررات، موضوع از طریق مراجع قضایی و به استناد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی اقدام می‌شود، ضمن اینکه ساماندهی جایگاه ضایعات و مدیریت پسماند عفونی در سطح شهرستان شادگان با هماهنگی کارشناسان بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان، تعیین تکلیف جایگاه دفع زباله در شهر دارخوین و ... در دستورکار است.