زباله‌گردهای شهرکرد ساماندهی می‌شوند؟

یکشنبه 16 آذر 1399 ساعت 13:00

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد با بیان اینکه در مناقصه صورت‌گرفته برای تفکیک زباله، شرکت تابان صنعت پوریا برنده شده است، گفت: یکی از شروط این شرکت استفاده از افراد زباله‌گرد به‌عنوان نیرو است اما بسیاری از آنان حاضر نیستند برای شرکت کار کنند.

پسماند ایران :داوود مومنی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه روزانه حدود ۱۳۵ تن زباله از شهرکرد جمع‌آوری می‌شود، اظهار کرد: تقریبا ۲۰ هکتار زمین برای دفن زباله شهر شهرکرد، شهر کیان، شهر طاقانک و دهیاری بهرام‌آباد اختصاص داده شده که این مکان در منطقه منصوریه پس از منظریه جانمایی شده است.

وی با اشاره به اینکه انواع زباله‌های عمرانی- ساختمانی، عفونی و بیمارستانی در منصوریه در حال دفن است، افزود: عملیات دفن زباله توسط دو شرکت صورت می‌گیرد یک شرکت برای زباله‌های بخش خصوصی و یک شرکت زباله‌های بخش عمومی را دفن می‌کند.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد با بیان اینکه برای زباله‌های عفونی به‌صورت سکو ترانشه احداث می‌شود، گفت: قبل از دفن زباله‌های عفونی آهک ریخته و پس از جمع‌آوری نیز مجددا آهک بر روی زباله‌ها پاشیده می‌شود، درباره زباله‌های خانگی نیز باید گفت که مقداری از آن‌ها توسط ترانشه و بخشی به وسیله سکو پوشش داده می‌شوند.

مومنی با بیان اینکه به گفته مرکز بهداشت زباله‌های عفونی در مرکزی توسط اشعه بی‌خطرسازی می‌شوند، یادآور شد: بهترین استفاده از زباله، روش تفکیک از مبدا بوده که برای این امر مکان‌ها و بنرهایی در سطح شهر نصب شده است، طبق مطالعات و بررسی‌ها می‌توان گفت از طریق این روش‌ها حدود پنج درصد از زباله‌های قابل بازیافت را مجددا مورد استفاده قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۴ درصد از زباله شهرکرد، زباله خشک محسوب می‌شود، گفت: این بازیافتی‌ها دوباره به چرخه تولید بازگشته که صرفه اقتصادی، انرژی، اشتغالزایی و کاهش هزینه برای شهرداری را در پی خواهد داشت.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد یکی از ضروری‌ترین اقدامات برای شهرکرد را احداث شهرک بازیافت عنوان و تصریح کرد: حدود هشت سال شرکت طبیعت پاک زاگرس شروع به کار کرد، به‌دلیل برخی ناتوانی‌ها نتوانست شهرک را راه‌اندازی کند، البته ساخت این شهرک آغاز شده است.

مومنی اضافه کرد: شهرک بازیافت حدودا ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ۱۰ هکتار زمین از سوی منابع طبیعی برای این شهرک اختصاص داده شده است و این شهرک نیز در اراضی منصوریه مستقر خواهد شد، به دلیل ناتوانی در اتمام این پروژه، ادامه کار به شهرداری واگذار شده است و در صورت اتمام پروژه این شهرک زباله‌های شهرستان شهرکرد را پوشش خواهد داد.

وی با بیان اینکه در مناقصه صورت‌گرفته برای تفکیک زباله، شرکت تابان صنعت پوریا برنده شده است، ادامه داد: حدود هشت جایگاه از سوی این شرکت در سطح شهرکرد استقرار پیدا کرده و مشغول جمع‌آوری زباله‌ها و تفکیک آن‌ها است.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد یکی از شروط این شرکت را استفاده از افراد زباله‌گرد به‌عنوان نیروهای خود عنوان و تصریح کرد: با این افراد صحبت شده اما بسیاری از آنان حاضر نیستند برای شرکت کار کنند، البته حقوق کم و مسئله عادت نداشتن به سیستم اداری از جمله عوامل همکاری نکردن این افراد است، این در صورتی است که اگر همکاری داشته باشند نه تنها مسئله بیمه آنان حل می‌شود بلکه به بهداشت عمومی نیز کمک خواهد شد.

مومنی ممانعت از تردد زباله‌گردها را از اقدامات مورد توجه شهرداری عنوان و بیان کرد: رفت‌وآمد زباله‌گردها کار را برای شرکت طرف قرارداد شهرداری سخت می‌کند، به‌علاوه وضعیت بهداشت عمومی به مخاطره خواهد افتاد.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد مهم‌ترین عامل در تفکیک زباله را فرهنگ‌سازی مطرح و خاطرنشان کرد: کارشناسان محیط زیست و مرکز بهداشت، کار نظارت بر فعالیت‌های مربوط به زباله توسط شهرداری را برعهده دارند، موقعیت و نحوه دفن با همکاری این دو ارگان صورت می‌گیرد.