طلای کثیفی که با کم کاری شهرداری قزوین خاکستر می‌شود

سه شنبه 08 تیر 1400 ساعت 16:03

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: درحالی‌که انتظار داشتیم عملیات اطفای حریق «پسماند محمدآباد» به‌صورت ۲۴ ساعته صورت بگیرد اما متوجه شدیم این عملیات فقط ۸ ساعت در طی هر روز انجام‌ می‌شد و همین امر منجر شد به طولانی شدن زمان اطفای حریق شد.

قدرت‌الله مهدیخانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آتش‌سوزی سایت پسماند محمدآباد، تصریح کرد: آتش‌سوزی سایت محمدآباد که شش روز پیش رخ‌ داده است اطفا شده و دودی که از این مرکز بلند می‌شود ناشی از زباله‌های تر موجود در سایت است.

وی افزود: روز گذشته بازدیدی از سایت انجام دادم اما متأسفانه آن‌طور که باید کار پیش نرفته بود، درحالی‌که انتظار داشتیم به‌صورت ۲۴ ساعته اطفای حریق و خاک‌ریزی صورت بگیرد اما این امر در ۸ ساعت انجام‌شده بود درواقع از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۱۵ یا ۱۶ عملیات اطفا را انجام می‌دادند و باقی کار به فردا موکول می‌شد، همین امر باعث شده که اطفای آن همچنان کار تمام نشود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین اظهار کرد: با شهردار قزوین و معاونین شهردار جلسه‌ای برگزار کردیم که طی آن قول دادند ظرف ۲ روز آینده کار جمع شود و یک نفر به‌عنوان مدیر به‌صورت ثابت در سایت بماند.

وی یادآور شد: ۱۲ دستگاه لودر، بلدوزر و کامیون واحد عمرانی در این منطقه مشغول به کار هستند که برای تسریع در کار ۱۲ دستگاه دیگر از ماشین‌آلات راهداری، بنیاد مسکن و شهرداری‌های دیگر به مجموعه اضافه‌ شده است.

مهدیخانی بیان کرد: برای آتش‌سوزی باید سه کار انجام دهیم، مرحله اول جداسازی، سپس خنک‌سازی و نهایتاً خفه کردن آتش با خاک است، روی زباله‌ها باید خاک بریزند اگرچه قبلاً این کار اتفاق افتاده و بین زباله‌ها لایه‌لایه خاک ریخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: این آتش‌سوزی نه‌تنها در سایت محمدآباد بلکه در مکان‌های دیگر هم اتفاق می‌افتد، معمولاً این نوع آتش‌سوزی به علت وجود خورده شیشه‌ها، سی‌دی‌ها و حتی بطری‌های پلاستیکی در بین زباله‌ها و تابش نور خورشید به آن‌ها به وجود می‌آید.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین یادآور شد: امروز با چند شهرداری و فرماندار بوئین‌زهرا نیز مکاتبه کردیم که اگر لازم باشد از امکانات آن‌ها نیز استفاده کنیم تا هر چه زودتر آتش‌سوزی تمام شود، این حادثه بزرگ نیست اما ناهماهنگی‌هایی که به وجود آمده باعث زمان‌بر شدن این موضوع شده است.

 وی با اشاره به حجم زیاد زباله و عدم امکان جداسازی به دلیل زمان‌بر بود؛ تأکید کرد: برای مهار آتش اقدامات خوبی صورت گرفته است اما اگر امکانات موجود خوب مدیریت می‌شد زودتر شاهد پایان آتش‌سوزی بودیم؛ با اینکه مسائلی مانند وسعت محل، گرمای هوا و دودی که منتشر می‌شود در حجم آتش تأثیرگذار است اما عملیات اطفا آن‌طور که باید به نحو احسن صورت می‌گرفت، انجام‌نشده است.