نماینده رشت: برنامه منسجمی برای حل مشکل زباله های سراوان وجود ندارد / بودجه هست اما کار انجام نمی شود

شنبه 10 اردیبهشت 1401 ساعت 05:32

 
معضل محل دفن زباله‌ در استان های شمالی کشور از دهه‌ها قبل و با افزایش جمعیت و همچنین رشد بافت شهری مدام جدی تر شده است. در حال حاضر یکی از این محل ها که بیشترین مشکل را برای اهالی محل و همچنین اکوسیستم منطقه ایجاد کرده محل دفن زباله در سراوان گیلان است که باعث شد تا اهالی این روستا متحصن شده و در سه هفته اخیر از دفن هرگونه زباله در این منطقه جلوگیری کنند.
 

اقتصادآنلاین - سهند اینانلو؛ البته اخباری که از استان گیلان مخابره می‌شود حاکی از پایان یافتن تحصن اهالی سراوان پس از ۱۸ روز است. به نظر می رسد که دفن زباله بار دیگر به‌زودی در این محل از سر گرفته خواهد شد، این در حالیست که مشکل هنوز حل نشده و محلی مناسب جهت دفن زباله‌های رشت و شهرهای اطراف این کلانشهر شمالی کشور در نظر گرفته نشده است.

 
مکاتبه با دولت برای حل مشکل
جبار کوچکی‌نژاد نماینده حوزه انتخابیه رشت در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین به موضوع معضلات پیرامون محل دفن زباله در سراوان رشت اشاره کرده و توضیح داد: این مسئله باعث شده تا مردم دچار مشکلاتی جدی شده و به ناچار جلوی انتقال زباله به محل دفنی که از سالها پیش در این محل بوده جلوگیری کنند. در همین راستا ما وارد مذاکره و مکاتبه با رییس جمهوری، وزارت کشور و دستگاه‌های اجرایی شدیم اما انتظار داشتیم که به این موضوع رسیدگی فوری شود.

وی ادامه داد: خصوصا که آقای رییس جمهوری هم دستور اکید داده بودند که به موضوع زباله‌ها در سراسر کشور هرچه سریعتر ورود کرده و مشکلات در این زمینه را حل کنند، از همین رو انتظار می‌رفت حتی وزیر کشور شخصا به این موضوع ورود کنند اما متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداد.

 
بودجه هست اما کار انجام نمی‌شود
این نماینده مجلس یادآور شد: از سوی دیگر منابع هم در بودجه سال ۱۴۰۱ برای حل این مشکل پیش‌بینی شده و در سفر آقای رییس جمهوری هم بودجه ۶۰۰ میلیارد تومانی برای این مسئله در نظر گرفته شد. ولی متاسفانه دستگاه‌های مسئول که باید هرچه زودتر در راستای تصمیم‌گیری اقدام کنند، دچار سردرگمی شده و ناتوان از اخذ تصمیمات هستند.

 
 
وی افزود: همین تعلل باعث شده تا مردم واقعا دچار مشکلات زیادی شوند، در حال حاضر هم که زباله به منطقه سراوان منتقل نمی‌شود، شاهد دپوی زباله در منطقه لاکان هستیم که اتفاقا منطقه مسکونی گسترده‌ای را نیز شامل می‌شود. پس از اندک زمانی طبیعتا این منطقه نیز دچار بحران خواهد شد و نمی‌توان برای همیشه به این کار ادامه داد.

راهکار مقطعی دردی را دوا نمی‌کند
کوچکی‌نژاد با اشاره به نبود هماهنگی بین دستگاه های ذیربط برای حل معضل زباله های سراوان رشت، عنوان کرد: بنابراین باید رشته اقداماتی همه‌جانبه و جدی در دستور کار قرار گیرد تا مشکل به صورت پایدار حل شود. راهکارهای مقطعی نمی‌تواند دردی از مردم دوا کند، متاسفانه زباله شهرهای زیادی از اطراف رشت به سراوان منتقل می‌شد که حجم قابل توجهی را شامل می‌شود، اما اقدامات آنچنانی و رضایت بخشی انجام نشده که بتواند موجبات خشنودی و رضایت مردم را نیز فراهم کند.

وی ادامه داد: آقای رییس‌جمهوری و همچنین وزیر کشور باید دستور دهند تا برای جل این مشکل یک تیم ویژه تشکیل شود، در حال حاضر هیچ هماهنگی، انسجام و همدلی بین دستگاه‌های ذیربط و مقامات وجود ندارد و همین امر نیز باعث شده با وجود تخصیص بودجه، کاری از پیش نرود.

کدام دستگاه‌ها دخیل هستند؟
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی به دستگاه هایی که در این پرونده دخیل هستند اشاره کرده و به اقتصادآنلاین گفت: دستگاه‌های دخیل نیز اعم از وزارت کشور، شهرداری و همه ارگان‌هایی است که در موضوع پسماندها دخیل هستند. وقتی می‌گوییم وزارت کشور یعنی کلیت این وزارتخانه، فرمانداری رشت و استانداری گیلان که هریک در این موضوع مسئولیت‌هایی مستقیم داشته و باید به وظایف خود عمل کنند.

او افزود: سازمان حفاظت محیط زیست هم باید به مسئله ورود کند و نقش نظارتی خود را ایفا کند؛ برای مثال باید اماکن دیگری که می‌توان به عنوان محل جمع‌آوری و یا دفن پسماند انتخاب کرد را شناسایی و معرفی کنند تا هم آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود و هم زندگی مردم دچار مشکل نشود.

تولید زباله رشت به‌زودی دو برابر می‌شود
این نماینده مجلس با اشاره به افزایش قریب الوقوع حجم سفرها به استان گیلان در پی تعطیلات روزهای آتی، بیان کرد: اگر این دست اقدامات انجام نشود مشکلات عدیده‌ای ایجاد خواهد شد، در حال حاضر بسیاری روستاها هستند که محل انباشت زباله شده که باعث مختل شدن زندگی مردم عادی شده است.

نماینده رشت در مجلس بر دو برابر شدن حجم تولید زباله های رشت اشاره کرده و یادآور شد: ایام تعطیلات را هم در روزهای آتی داریم که به دلیل موج مسافرت‌ها، تولید زباله در منطقه دو برابر خواهد شد. برای مثال اگر در حال حاضر روزانه یک هزار تن زباله تولید می‌شود در صورت آغاز تعطیلات و شروع سفرها، قطعا این مقدار به دو هزار تن خواهد رسید که اگر فکری برای این موضوع نشود قطعا زندگی مسافران و همچنین اهالی محل مختل می‌شود و این مسئله در شان نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست که ما دست روی دست بگذاریم و این فجایع ایجاد شوند.

وی افزود: بازهم تاکید می‌کنم که به لحاظ قانونی و همچنین بحث منابع لازم جهت امان بخشیدن به این معضل هیچ کاستی وجود نداشته و فقط با یک انسجام مدیریتی می‌توان در راستای حل مشکل اقدام کرد.

کوچکی‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: برنامه منسجمی در کار نیست، البته چند تن از معاونین وزرای دولت زحمت کشیدند و به منطقه سفر کردند، شورای تامین هم در این زمینه جلسه ترتیب داده و بحث های خوبی را مطرح می‌کنند اما عملا هیچ کار مشخص و عملی روی زمین انجام نگرفته که بتوان نسبت به حل اصولی مشکل امیدوار بود.