بدهی 9 میلیاردی شهرداری‌ها و دهیاری‌های شرق گلستان به سازمان پسماند

پنجشنبه 08 تیر 1402 ساعت 17:33

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداریهای گلستان گفت: در مجموع ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بدهی شهرداری‌های شرق و دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بدهی‌های دهیاری‌های شرق به این سازمان است.

به گزارش پسماند ایران، حسن ملک شاهکویی در جلسه کارگروه پسماند شرق گلستان با حضور دادستان‌ها و شهرداران شرق گلستان و مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های گلستان در محل سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان آزادشهر اظهار کرد: با توجه به بوی نامطبوع و آزار دهنده و پرشدن ظرفیت فعلی سایت زباله آزادشهر، در سفر استاندار گلستان به این شهرستان مصوب شد تا از پذیرش هرگونه پسماند و زباله در این سایت جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: در سفر سال گذشته استاندار به این شهرستان، ۱۵ تصمیم با موضوع سایت زباله تصویب شد که تا به امروز ۱۰۰ درصد این مصوبات اجرا شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های گلستان خاطرنشان کرد: انتقال ۱۴۰ هزار لیتر مترمکعب شیرابه پیرامون این سایت به سایت آق‌قلا، پوشش خاکی برای زباله‌هایی که بصورت یکجا دفن شده بود، پرکردن گودال ۶ هزار متر مربعی با عمق حدود ۶ متر از جمله اقدامات انجام شده در این سایت است.

وی ادامه داد: روزانه بطور میانگین ۳۰۰ تن زباله وارد سایت زباله آزادشهر می‌شد که این میزان در سایت زباله آق‌قلا به حدود ۹۰۰ تن در روز می‌رسد با اینحال در سایت زباله شهرستان آزادشهر دو خط‌ پردازش هریک به ظرفیت ۲۵۰ تن زباله فعال بوده در صورتی که در سایت زباله آق‌قلا یک خط‌ پردازش قدیمی وجود دارد و خط‌ پردازش دوم سایت آق‌قلا بزودی راه‌اندازی می‌شود.

 

مکان یابی اشتباه سایت پسماند و ایجاد تهدید زیست محیطی

ملک شاهکویی گفت: مکان‌یابی اشتباه مدیران گذشته سبب چنین تهدیدی در منطقه شده و ۱۳ هکتار از بهترین اراضی در مسیر اصلی جاده مواصلاتی تهران به مشهد مقدس در نزدیکی شهر و روستاهای شهرستان به این پروژه اختصاص داده شده‌‌ بود.

وی بیان کرد: احداث چنین سایت زباله با شرایط امروزی به بیش از یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و برای جابجایی این سایت به مکان دیگر مبلغ ۱۶۸ میلیارد تومان نیاز داریم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های گلستان ابراز کرد: با توجه به تصمیم اشتباه مدیران ۲۰ سال گذشته، استاندار گلستان تاکید ویژه برای مطالعات کامل و کارشنایی مکان جدید سایت‌ زباله داشته و طرح مطالعاتی مکان جدید این سایت بیش از پنج ماه با در نظر گرفتن ۵۷۸ مورد و حدود یک میلیارد تومان اعتبار انجام شد.

وی افزود: در هفته آینده مجریان این طرح در حضور مسئولان اداره‌کل حفاظت محیط‌ زیست استان مرحله دفاعیه خود را پشت‌ سر گذاشته و در صورت نهایی شدن طرح، مراحل اجرایی آن توسط ادارات مرتبط انجام می‌شود.

ملک‌شاهکویی یادآور شد: کارگروهی در دستگاه قضایی استان تشکیل و بر تعطیلی این سایت و ممنوعیت دفن زباله تاکید شد.

وی گفت: تاکنون برای به‌سازی محیط سایت زباله آزادشهر ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شده و خوشبختانه یک هماهنگی و همدلی مناسبی بین مدیران استانی و شهرستانی مبنی بر تعطیلی این سایت و انتقال آن به مکان دیگر وجود دارد.

 

بدهی 9 میلیاردی شهرداری‌ها و دهیاری‌های شرق گلستان به سازمان پسماند

دیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های گلستان خاطرنشان کرد: بعد از پر کردن گودال موجود در سایت زباله آزادشهر که یکماه طول کشید، تعداد ۲ هزار نهال در این مکان غرس شد.

وی ادامه داد: طرح توسعه سایت زباله شهرستان آق قلا به مساحت ۱۰۰ هکتار در دستور کار بوده که با توسعه آن وسعت این سایت به ۲۰۰ هکتار افزایش پیدا می‌کند و این اراضی حدود ۸۰ کیلومتر از شهر و روستاهای شهرستان آق‌قلا فاصله داشته و هیچگونه تهدیدی در خصوص مکان‌یابی آن وجود ندارد.

ملک‌شاهکویی با گلایه‌مندی از شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌های شرق گلستان ابراز کرد: متاسفانه این ارگان‌ها بدهی‌های زیادی به سازمان مدیریت پسماند داشته و با اینکه این بدهی‌ها مربوط به سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بوده اما تاکنون تسویه نکردند.

وی افزود: در مجموع ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بدهی شهرداری‌های شرق و دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بدهی‌های دهیاری‌های شرق به این سازمان بوده که از این مبلغ( بیش از ۶ میلیارد تومان) تنها 2 میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بدهی شهرداری گنبدکاووس به این سازمان است.

منبع خبر : خبرگزاری فارس از شهرستان آزادشهر