طرح مطالعات مکان‌یابی سایت جدید پسماند آزادشهر تحویل محیط زیست شد

سه شنبه 13 تیر 1402 ساعت 08:03
طرح مطالعات مکان‌یابی سایت جدید پسماند آزادشهر تحویل محیط زیست شد

مدیرعامل سازمان پسماند گلستان گفت: طرح مطالعاتی برای مکان‌یابی سایت جدید پسماند آزادشهر تحویل اداره کل محیط زیست استان شد و منتظر صدور نظر نهایی این مجموعه هستیم.

به گزارش پسماند ایران، حسن ملک شاهکویی در نشست کارگروه پسماند شرق استان گلستان در آزادشهر اظهارکرد: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به عنوان مجری طرح برای دفاع از آن با مسئولین و کارشناسان محیط زیست استان نشست خواهد داشت تا بعد از صدور نظر نهایی از سوی اداره کل محیط زیست مراحل اداری لازم انجام شود.

وی پسماند را یکی از چالش‌های مهم جوامع بشری دانست و گفت: در صورت نبود مدیریت علمی، پسماند به یک تهدید تبدیل می‌شود که نمونه آن می‌توان به جانمایی غیرعلمی سایت پسماند آزادشهر اشاره کرد که نتیجه آن بروز معضلات زیست محیطی برای شهرستان بوده است.

مدیر عامل سازمان پسماند گلستان افزود: در گذشته پسماند در ۵۶ نقطه استان دپو می‌شد و هر شهرستان مستقل جمع‌آوری، حمل و دفن را انجام می‌داد اما امروزه به صورت متمرکز فقط در ۲ نقطه شرقی و غربی به محوریت سایت آزادشهر و آق‌قلا انجام می‌شود.

شاهکویی بیان کرد: یک سری مشکلات در سایت آزادشهر مانند بوی بد باعث آزار مردم شد که تمام دستگاه‌ها برای حل مشکل وارد عمل شدند و اقدامات خوبی در این مدت صورت گرفت که از جمله‌ آن می‌توان به اجرایی کردن کامل مصوبات نشست استانی پسماند سال ۱۴۰۰ با حضور استاندار و سایر مسئولان اشاره کرد.

وی جمع آوری نزدیک به ۱۴۰ هزار لیتر مکعب شیرابه و انتقال آن به سایت پسماند آق‌قلا، ساماندهی پوشش تلمباری زباله و فعالیت ۲ خط پردازش هر کدام ۲۵۰ تن در این سایت را از جمله این مصوبات دانست و گفت: به دلیل نزدیکی فاصله سایت زباله آزادشهر با مناطق شهری و زمین‌های کشاورزی با وجود ۶ هزار متر مربع گودبرداری متاسفانه شیرابه از این گودال به زمین‌های کشاورزی ورود کرد و باعث مشکلات برای مردم شد و یک ماه زمان برد تا این گودال پر و ۲ هزار نهال درخت در آن فضا کاشته شود.

مدیر عامل سازمان پسماند گلستان افزود: کارگروهی با حضور دستگاه قضا تشکیل و مصوبه‌ای مبنی بر دفع نشدن زباله در این سایت تصویب شد که مورد اجرا قرار گرفت.

شاهکویی گفت: سایت پسماند آق‌قلا دارای ۱۰۰ هکتار وسعت است و ۱۰۰ هکتار دیگر هم از زمین‌های منابع طبیعی برای این سایت گرفتیم اما فضای سایت پسماند آزادشهر کم است و حداقل به ۵۰ هکتار زمین نیاز داریم.

وی پیشنهاد کرد برای مدیریت هزینه‌های شهرداری‌ و دهیاری‌های شرق استان در مرحله نخست زباله‌ها جمع آوری و در سایت آزادشهر پردازش شود و بعد از کاهش وزن به سایت آق‌قلا انتقال یابد.

مدیرعامل سازمان پسماند گلستان با اشاره به بدهی ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی شهرداری‌ها و ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان دهیاری‌های شرق استان بیان کرد: ۴۴۱ روستا در شرق استان وجود دارد که فقط ۲۰۱ مورد از این روستاها با سازمان قرارداد دارند و ۲۴۰ روستای دیگر از سال ۱۴۰۰ دیگر قرارداد نبستند که ۱۲۶ مورد از این روستاها مربوط به گنبدکاووس است.