بازرس کل عنوان کرد: مدیریت نشدن پسماند و فاضلاب، عامل نابودی منابع آبی استان کردستان

چهارشنبه 24 آبان 1402 ساعت 19:03
بازرس کل عنوان کرد: مدیریت نشدن پسماند و فاضلاب، عامل نابودی منابع آبی استان کردستان

کردستان بازرس کل استان کردستان؛ عدم نظارت بر تولید فاضلاب و عدم مدیریت آلودگی‌های ناشی از پسماندها و زباله‌ها در ادوار گذشته را باعث آلودگی‌های شدید و نابودی منابع آبی از جمله سد ژاوه، سد قشلاق و ... دانست.

پسماند ایران : هواسی امروز (۲٤آبان) در ششمین جلسە کمیسیون علمی-تخصصی استان کردستان با هدف بررسی چالش‌های موجود در حوزە مدیریت فاضلاب، پسماند و پساب؛ با بیان این که کمیسیون علمی - تخصصی محل مباحث کارشناسی و مجادله و تضارب آرا است، اظهار کرد: مدیریت فاضلاب ایمن بیشتر از این که به عنوان یک منبع آبی مطرح باشد، در محافظت از اکوسیستم و محیط زیست نقش بسیار مهم‌تری دارد.

وی عدم نظارت بر تولید فاضلاب و عدم مدیریت آلودگی‌های ناشی از پسماندها و زباله‌ها در ادوار گذشته را باعث آلودگی‌های شدید و نابودی منابع آبی از جمله سد ژاوه، سد قشلاق و ... دانست و گفت: این امر باعث ایجاد هزینه‌های چندبرابری و خسارات سنگین شده است.

هواسی با طرح این پرسش که نتیجه و خروجی مطالعات قبلی در این حوزه‌ها چه بوده و آیا اصلا خروجی وجود داشته؛ نبود مطالعات و طرح‌های کارشناسی جدید را از مهم‌ترین چالش‌های مدیریت پساب و پسماند دانست.

بازرس کل کردستان در ادامە نبود و یا در مدار قرار نداشتن تصفیه‌خانه‌های مناسب در برخی شهرها، عدم جداسازی آب‌های سطحی از فاضلاب به منظور کاهش دبی ورودی آب به تصفیه‌خانه‌ها، عدم نظارت بر تخلیه نخاله‌های ساختمانی، نبود طرح‌های تبدیل زباله به انرژی چه به روش‌های حرارتی و چه غیر حرارتی و... را از دیگر مشکلات مهم این حوزه دانست و عنوان کرد: از هزار و ٦۷۷روستای استان، تنها ۲۰ روستا به شبکه فاضلاب متصل هستند که از قضا بسیاری از این روستاها در حوزه بالادست سدها و منابع آبی هستند.

در پایان جلسه هواسی خواستار بررسی طرح‌های امکان‌سنجی و مشارکت با بخش خصوصی جهت تزریق منابع مالی شد و از آمادگی دستگاه‌های نظارتی جهت همکاری با بخش اجرایی استان در بخش مدیریت حوزه پساب و پسماند خبر داد.

منبع خبر : ایسنا