بن بست ساماندهی زباله‌های عفونی رامسر

دوشنبه 29 آبان 1402 ساعت 10:37
بن بست ساماندهی زباله‌های عفونی رامسر

 اخلال در جمع آوری پسماند مطب‌های عفونی رامسر از سوی شرکت طرف‌قرارداد مدتی است که این شهرستان را با چالش زیست محیطی مواجه کرده، زباله‌ها برای مدت زمانی طولانی در مراکز درمانی انباشت می‌شود و هنوز نشانی از ساماندهی دایمی به چشم نمی‌خورد.

پسماند ایران : به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، اخلال در جمع‌آوری پسماند از سوی شرکت طرف‌قرارداد با مطب‌ها مدتی است که تعدادی از شهرهای غرب مازندران از جمله رامسر را با چالشی جدی در ساماندهی پسماند مواجه کرده است.

بنا بر اعلام منابع رسمی این اخلال از جایی شروع شد که سامانه امحاء پسماندهای عفونی شرکت سلامت گسترتنکابن واقع در پُرده‌سر توسط افراد ناشناس به آتش کشیده شد و در نشست کارگروه پسماند که در فرمانداری تنکابن با هدف رفعِ این چالش برگزار شد، مقرر می‌شود که با توجه به ظرفیت شرکت سلامت گستر این مجموعه پس از این صرفا پسماند پزشکی محدوده تنکابن را جمع‌آوری کند. این تصمیم درحالی گرفته شد که این شرکت ۲ ماه از زمان قراردادش با مطب‌های رامسر و عباس‌آباد دیگر شهرهای طرف قرارداد باقی مانده، است.

یکی از پزشکان رامسری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می‌گوید: مدتی است که شرکت طرف قرارداد با وجود افزایش قیمت پاسخگوی تماس‌ها نیست و یا اینکه پس از مدت زمان زیادی اقدام به جمع‌آوری پسماند می کند.

به گفته وی نظارت بر جمع‌آوری صحیح و اصولی پسماند مطب‌ها به عهده شبکه بهداشت و درمان است و این درحالی‌است که برخی مطب‌ها برای آنکه هزینه انتقال و جمع‌آوری پسماند را پرداخت نکنند از عقد قرارداد با شرکت‌های متولی شانه‌خالی می‌کنند و شبکه‌بهداشت نظارتی برای این موضوع ندارد.

عملکرد ضعیف شبکه‌بهداشت

رییس حفاظت محیط زیست شهرستان رامسر در همین ارتباط به خبرنگار ایرنا می‌گوید: جمع‌آوری و امحای زباله‌های پزشکی بخش خصوصی رامسر به دلیل مشکلاتی که برای سایت امحای زباله این شرکت سلامت گستر رخ داد برای مدتی ساماندهی پسماند در رامسر را با چالش جدی مواجه کرد.

محمدرضا نیاستی می‌افراید: دنبال این موضوع جلسات متعددی در فرمانداری شهرستان رامسر برگزار شد، در حال حاضر ۲ گزینه برای جمع‌آوری زباله‌های پزشکی مطب‌ها در حال بررسی است، و چنانچه برنامه‌های این ۲ شرکت مورد تایید اعضای کارگروه پسماند قرار گرفت از این به بعد زباله‌های پزشکی بخش خصوصی رامسر توسط این مجموعه جمع‌آوری و امحا می‌شود.

تداوم نارضایتی‌ها

نیاستی با اعلام نارضایتی از عملکرد نظارتی شبکه بهداشت بر شیوه جمع‌آوری و انتقال پسماندها پزشکی بخش خصوصی رامسر می‌گوید: طی یک سال گذشته تنها ۵۰ درصد از پزشکان بخش خصوصی پسماند خود را به شرکت سلامت‌گستر تحویل دادند و مابقی به بهانه‌های متعدد نظیر بالا بودن نرخ و موارد دیگر از این موضوع که ارتباط مستقیم با سلامت عمومی دارد، شانه خالی کردند.

نیاستی می‌افزاید: این موضوع چندین بار به شبکه بهداشت اعلام و خواسته شد که گزارش‌های مرتبط با این موضوع را در کارگروه پسماند اعلام و اقدامات مدیریتی و نظارتی بیشتری را برای ساماندهی کامل تمامی پسماندهای بخش خصوصی انجام دهد.

به گفته وی در حال حاضر پسماندهای پخش خصوصی تا مشخص شدن شرکت متولی ‌در محلی انباشت می‌شود.