نشست هم انديشي وزير دادگستري با شهردار و مديران شهرداري تهران

چهارشنبه 01 آذر 1402 ساعت 22:53
نشست هم انديشي وزير دادگستري با شهردار و مديران شهرداري تهران

وزير دادگستري: اجراي قانون مديريت پسماند گام اصلي در كنترل معضل زباله‌گردي است

پسماند ایران : به گزارش روابط عمومي وزارت دادگستري، امين حسين رحيمي وزير دادگستري عصر آخرين روز آبان 1402 ميهمان ويژه نشست شهردار تهران و شهرداران و مديران مناطق 22 گانه شهر تهران بود.
وزير در اين دادگستري در اين نشست كه با حضور تركي معاون حقوق عامه دادستان كل كشور، مهبودي معاون دادستان تهران و جلاليان معاون حقوق بشر و امور بين‌الملل وزارت دادگستري همراه بود با گراميداشت هفته بسيج، به شرايط وخيم و ناگوار كودكان، زنان و مردم مظلوم غزه اشاره كرد و گفت: كشورهاي غربي كه ادعاي حقوق بشري آنها گوش فلك را كر كرده است و حقوق بشر را دستاويز و اهرمي براي فشار به ساير كشورها و دخالت در امور آنها قرار داده‌اند، به راحتي از كنار جنايات رژيم صهيونيستي عليه كودكان زنان و مردم مظلوم غزه مي‌گذرند و چشم بر نسل‌كشي و اقدامات غيرانساني رژيم اشغالگر قدس مي‌بندند.
رحيمي آگاهي و اعتراضات مردم دنيا از وقايع غزه علي‌رغم سانسور خبري شديد را عامل موضع‌گيري‌هاي هرچند ضعيف دولت‌هاي غربي و نهادهاي حقوق بشري برشمرد و گفت: هر چند رژيم صهيونيستي ثابت كرده است كه به هيچ قاعده و قانون انساني پايبند نيست اما بايد همه تلاش خود را براي توقف اين جنگ وحشيانه و نسل‌كشي مردم مظلوم غزه به كار ببنديم.
وزير دادگستري در بخش ديگري از سخنان خود حضور محمدرضازاكاني شهردار تهران و شهرداران و مديران مناطق 22 گانه شهر تهران در اين نشست را ناشي از روحيه بالاي جهادي و اهتمام ويژه به رفع آسيب‌هاي اجتماعي تهران عنوان و اظهار اميداري كرد تا با هم‌افزايي و همگرايي، اقدامات مثبت و موثري در حوزه رفع آسيب‌هاي اجتماعي تهران انجام شود.
رحيمي موضوع جمع‌آوري و ساماندهي معتادين متجاهر به عنوان اولين اولويت شهرداري تهران در حوزه كنترل آسيب‌هاي اجتماعي را بسيار مهم و ضروري برشمرد و گفت: لايحه اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر در دولت تصويب شده و براي بررسي و تصويب نهايي به مجلس شوراي اسلامي ارسال شده كه به علت هم‌زماني با بررسي لايحه برنامه هفتم توسعه در آينده نزديك مورد بررسي قرار خواهد گرفت، در اين لايحه موضوع معتادان متجاهر به طور كامل تعيين تكليف شده است.
وي افزود: كنترل و رفع آسيب‌هاي اجتماعي نياز به هم‌افزايي و همت جمعي دارد و اين موضوع به تنهايي از عهده يك دستگاه خارج است، مديريت و فرماندهي واحد در اين حوزه با هدف پيشگيري از فعاليت جزيره‌اي و موازي كاري موضوعي حياتي و اثرگذار است كه با توجه به دستور رئيس جمهور مديريت واحد در حوزه كنترل و رفع آسيب‌هاي اجتماعي به شهردار تهران تفويض شده و اختيارات گسترده‌اي در اين زمينه وجود دارد. از اين منظر نيز تصميمات شهردار تهران در حوزه كنترل آسيب‌هاي اجتماعي حكم تصميم رئيس جمهور را دارد.
وزير دادگستري موضوع كودكان كار و خيابان و كودكان زباله‌گرد را از جمله آسيب‌هاي اجتماعي آشكارا و قابل مشاهده عنوان كرد و گفت: پيگيري موضوع كودكان كار و خيابان و كودكان زباله‌گرد به لحاظ آسيب‌هاي فراواني كه هم به خود كودكان و به چهره شهر و اعتماد عمومي وارد مي‌كند بسيار مهم است، اين موضوع حتي در بعد بين‌المللي هم دستاويزي براي آسيب به وجهه كشور مي‌باشد.
وي اجراي قانون مديريت پسماند را گام اصلي در كنترل و مديريت معضل زباله‌گردي برشمرد و گفت: مديريت پسماند و تفكيك زباله از مبدا سهم بزرگي در كنترل و رفع اين آسيب‌ اجتماعي دارد و طرح‌هايي در اين حوزه در برخي مناطق تهران و شهرهاي ديگر انجام شده، وزارت دادگستري آمادگي دارد در هم‌افزايي با شهرداري تهران همه ظرفيت‌ خود را براي كمك به رفع آسيب‌هاي اجتماعي و مشكلات موجود به كار بندد. 
وزير دادگستري با اشاره به موضوع راه‌اندازي مجتمع‌هاي شوق زندگي و واگذاري كودكان بي‌سرپرست و بدسرپرست به خانواده‌هاي واجد شرايط و فراهم شدن ظرفيت و امكان جمع‌آوري كودكان كار و خيابان و زباله گرد و تعيين تكليف آنها مراكز بهزيستي، از دادستاني تهران درخواست كرد موضوع شبكه‌ها و باندهاي سوء‌استفاده كننده و بكارگيري كودكان كار و زباله‌گرد را پيگيري و اقدام قانوني لازم را در اين زمينه انجام دهد.
رحيمي در پايان سخنان خود گفت: با توجه به روحيه جهادي شهرداري تهران آمادگي داريم همه استعداد و ظرفيت خود را در قالب همگرايي و هم‌افزايي براي رفع آسيب‌هاي اجتماعي و كنترل آنها به كار ببنديم، در اين زمينه حمايت دستگاه قضايي، هماهنگي وزارت دادگستري و مديريت شهرداري تهران مي‌تواند زمينه‌ساز كنترل و رفع آسيب‌هاي اجتماعي تهران باشد.
پيش از سخنان وزير دادگستري، زاكاني شهردار تهران نيز گزارش كاملي از اقدامات انجام شده در كاهش و پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي و نقش دولت و قوه قضاييه در هم‌افزايي و همگرايي با شهرداري تهران در اين زمينه ارايه كرد.
جلاليان معاون حقوق بشر و امور بين‌الملل وزير دادگستري، تركي معاون حقوق عامه دادستان كل كشور و مهبودي معاون دادستان تهران نيز در اين نشست در خصوص موضوع آسيب‌هاي اجتماعي تهران مطالبي را ارايه و بر رفع و كنترل اين آسيب‌ها تاكيد كردند.