جزئیات احداث زباله سوز ۶۰۰۰ تنی در پایتخت

پنجشنبه 02 آذر 1402 ساعت 11:34
جزئیات احداث زباله سوز ۶۰۰۰ تنی در پایتخت

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی جزئیات قرارداد احداث زباله سوز ۶۰۰۰ تنی را تشریح کرد.

پسماند ایران : نوید خاصه باف در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به دستاوردهای سفر شهردار تهران به چین گفت: شهردار تهران سفری برنامه ریزی شده به چین داشت و در جریان این سفر، بازدیدهایی از حوزه های حمل و نقلی، مسکن، پسماند و ... در چین داشت که این بازدیدها زمینه ساز انعقاد قرارداد احداث زباله سوز در تهران شد.

وی با بیان اینکه شهردار تهران و هیات همراه در سفر چین، بازدیدی هم از مجموعه بزرگ زباله سوز متعلق به یک شرکت بزرگ چینی داشتند، افزود: با توجه به جدیت شهرداری تهران در احداث زباله سوز، بلافاصله بعد از اعلام آمادگی شهرداری تهران و ارسال دعوتنامه، هیات چینی بازدیدی از وضعیت زباله های شهر تهران و روش امحا آن داشته و در جلسات مختلفی این موضوع را آنالیز کردند.

خاصه باف با اشاره به اینکه سرانجام در مدل مشارکتی سهم شهرداری تهران در راه‌اندازی این پروژه ۳۰ درصد است و ۷۰ درصد دیگر با سرمایه‌گذاری و مشارکت طرف چینی عملیاتی خواهد شد، ادامه داد: در این قرارداد آمده است که شرکت سرمایه گذار چینی طی مدتی که در مدل اقتصادی پیش بینی می شود، فعالیت کرده و بعد از آن تجهیزات را به صورت اورهال شده تحویل شهرداری تهران خواهد داد که امیدواریم در کمتر از سه ماه آینده این تفاهم به یک قرارداد برسد.

وی ادامه داد: ارزش این پروژه  احداث زباله‌سوز، بیش از ۶۰۰ میلیون دلار برآورد شده است که البته جزئیات فنی و رژیم تأمین مالی بعد از نهایی شدن قرارداد دقیق خواهد شد که این کارخانه پسماند سوز می‌تواند روزانه تا دو هزار و ۴۵۰ مگاوات برق ناشی از سوزاندن زباله‌های تهران تولید کند.

خاصه باف با اشاره به اینکه از آخرین تکنولوژی روز دنیا برای احداث این زباله سوز استفاده خواهد شد، افزود: بر اساس ظرفیت زباله های پایتخت، نوع زباله و شرایط آب و هوایی این زباله سوز فعال خواهد شد و امید است ظرف ۲ تا ۲.۵ سال آینده این زباله سوز فعالیت خود را آغاز کند.