نیمی از زباله‌های شهر بیرجند ظرفیت تبدیل به کمپوست را دارد

سه شنبه 05 دی 1402 ساعت 08:12
نیمی از زباله‌های شهر بیرجند ظرفیت تبدیل به کمپوست را دارد

 رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بیرجند گفت: روزانه ۱۱۰ تا ۱۳۰ تن زباله وارد سایت پسماند شهرداری می‌شود که نیمی از آن ظرفیت تبدیل به کمپوست و کود را دارد.

پسماند ایران ، محمود ظهوری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تبدیل زباله به کود تکمیل کننده زنجیره سایت پسماند محسوب می‌شود و راه اندازی خط تولید کمپوست از برنامه‌های پیش روی شهرداری است.

کمپوست به مواد آلی تجزیه شده گفته می‌شود که حاوی سطح بالایی از مواد مقوی و مناسب برای رشد گیاهان است.

وی گفت: سایت مدیریت پسماند شهرداری بیرجند از چند قسمت تشکیل شده که یکی از آنها نگهبانی بوده و تنها سایت مدیریت پسماند شرق کشور هستیم که نگهبانی آن ۲۴ ساعت فعال است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بیرجند ادامه داد: سایت متمرکز پردازش و دفع پسماند شهرداری حدود ۸۶ هکتار وسعت دارد و کل این محوطه حصارکشی شده است.

وی گفت: کارخانه تفکیک صنعتی ۱۵۰ تنی پسماند هم راه اندازی شده که کار تفکیک در مقصد را انجام می‌دهد و زباله‌هایی که از سطح شهر جمع آوری می‌شوند به این کارخانه منتقل و به شکل صنعتی تفکیک می‌شوند لذا یک کار زیست محیطی است و تلاش می‌کنیم که محل‌های دفن را محدود کنیم.

ظهوری پوشش روزانه پسماندها را یکی از اقدامات مهم زیست محیطی برشمرد و یادآور شد: پوشش روزانه پسماندهای شهری با حفر ترانشهای در عمق ۱۰ متری زمین انجام می‌شود و برای این منظور یکی از بولدوزرهای قوی در سایت مستقر است که کار حرفه‌ای ترانشه‌ها را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به مزایای پوشش روزانه پسماندها گفت: این کار از انتشار بو، گازها، پراکنش زباله‌ها و وجود جوندگان جلوگیری می‌کند.