۷۰ کیلومتر از حریم جاده‌های مهاباد پاک‌سازی شد

سه شنبه 29 اسفند 1402 ساعت 12:53
۷۰ کیلومتر از حریم جاده‌های مهاباد پاک‌سازی شد

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: ۷۰ کیلومتر از حریم جاده‌های این شهرستان در قالب «پویش ملی مسیر سبز - ایران پاک» از وجود زباله و نخاله پاک‌سازی شد.

پسماند ایران، فاروق سلیمانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بهبود سیمای شهر، استقبال از مسافران نوروزی و حذف زباله ها و نخاله های ساختمانی از اهداف این طرح بود که با همکاری ادارات و فعالان زیست محیطی شهرستان و با استفاده از ادوات مخصوص صورت گرفت.

وی اضافه کرد: تاکنون عملیات پاک‌سازی مسیرها از وجود زباله و برداشــت نخاله‌های ساختمانی جاده در محورهای مهاباد - سردشت، مهاباد - ارومیه، مهاباد - میاندوآب و جاده برهان طی چند برنامه انجام شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد با قدردانی از دستگاه های اجرایی و دوستداران محیط زیست که در قالب «پویش ملی مسیر سبز ایران پاک» با این اداره همکاری دارند، ادامه داد: پس از اتمام پاک‌سازی حریم جاده های اصلی، این پویش در جاده های فرعی و حتی در مسیرهای روستایی نیز تداوم خواهد داشت.

سلیمانی اظهار کرد: هدف از برگزاری این پویش اشاعه فرهنگ زیست محیطی و حس مسوولیت پذیری بیشتر در میان مردم است بنابراین پیام این پویش این است که بگوید طبیعت متعلق به همه است و هر کس آن را آلوده کند باید خود آن را تمیز و پاکیزه کند.

وی گفت: زباله به خصوص انواع پلاستیک سالیان سال تجزیه نمی‌شود و همچون سمی مهلک در طبیعت می‌ماند که هم بقای عرصه ‌های مرتعی و جنگلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هم نفس حیات وحش را به شماره ‌می‌اندازد.

وی تاکبد کرد: این طرح با توجه به ضرورت پیشگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست، حفظ سیمای محیط طبیعی و شرایط بوم شناختی رودخانه‌ها همچنین حفظ و پاکسازی سواحل اجرا می‌شود و ضرورت دارد بسترهای لازم برای بهره‌مندی مسافران و گردشگران از ظرفیت‌های موجود و برخورداری از محیط زیستی پاک و سالم در سال جدید فراهم کنند.