«انقلاب زباله ها» به سبک اروپایی در نیویورک

یکشنبه 12 فروردین 1403 ساعت 18:10
«انقلاب زباله ها» به سبک اروپایی در نیویورک

علاوه بر برج‌های بلند و تاکسی‌های زرد رنگ، زباله‌ها نیز بخشی از دکوراسیون شهر نیویورک آمریکا هستند، اما این انباشت کیسه‌های سیاه رنگ که موش‌ها را به وجد می‌آورند به زودی به تاریخ خواهد پیوست.

پسماند ایران : پایتخت اقتصادی آمریکا راه اندازی سیستمی از سطل‌های زباله را بر اساس الگوی شهر‌های اروپایی را برای نظافت خیابان هایش آغاز کرده است که مقامات محلی آن را "انقلاب زباله" نامیده اند.

بیش از ۲۰۰ هزار رستوران و فروشگاه مواد غذایی ملزم شده اند از ابتدای مارس حدود سه میلیارد تن زباله‌ای را که هر سال تولید می‌کنند، در سطل‌های زباله قرار دهند.
مردم شهر نیز تا سال ۲۰۲۶ فرصت دارند تا خود را با این نوع سطل زباله وفق دهند. شهرداری نیویورک با الگوبرداری از پاریس، مادرید و بوئنوس آیرس، برنامه آزمایشی خود را در هارلم، محله‌ای در شمال منطقه منهتن، راه اندازی کرده است.
در مجموع، بیش از ۱۵۰ هزار جای پارک در سراسر نیویورک، به کانتینر‌ها اختصاص داده خواهد شد که به نگرانی مردم در شهری که بسیار شلوغ و پرجمعیت است، دامن زد، اما نگرانی‌ها به سرعت با اولین نتایج عملیات از بین رفت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، رون جیمز یکی از ساکنان هارلم می‌گوید: «این یک تغییر است. قبلا وقتی غروب برمی گشتم، اغلب باید به جای پیاده رو از خیابان رد می‌شدم تا از بین موش‌ها رد نشوم. حالا تقریبا دیگر آنها را نمی‌بینم.»
نیویورک با هشت و نیم میلیون نفر جمعیت و میلیون‌ها گردشگر، در روز حدود ۲۰ میلیون تن زباله تولید می‌کند که بیش از نیمی از آن از محل کسب و کارهاست.
این زباله‌ها اگر به خط مستقیم چیده شوند ۴۳ کیلومتر را در بر می‌گیرند که معادل بیش از محیط منهتن است، جزیره‌ای با یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت.
در یکی از پرجمعیت‌ترین شهر‌های جهان با ساختمان‌های عظیم چسبیده به هم، شهرداری زباله‌های خانگی و مؤسسات دولتی را مدیریت می‌کند و شرکت‌ها سیستم جمع آوری خصوصی خود را دارند.
این شهر همچنین برای استقرار کامیون‌های مناسب جهت بلند کردن کانتینر‌ها و تخلیه آنها آماده می‌شود، در حالی که در حال حاضر جمع آوری زباله هنوز با دست انجام می‌شود.
جسیکا تیش، رئیس بخش نظافت شهر، به خبرگزاری فرانسه گفت: «این کارگران لایق راه حلی هستند که از بدن آنها محافظت کند، همانطور که نیویورکی‌ها لایق این هستند که راهی برای تمیز کردن خیابان‌های آنها پیدا کنیم.»
از زمان بسته شدن بزرگترین محل دفن زباله جهان در استاتن آیلند در جنوب منهتن در سال ۲۰۰۱، تمام زباله‌های شهر به شبکه‌ای از تاسیسات تبدیل زباله به انرژی و محل‌های دفن زباله در سراسر کشور، از نیوجرسی گرفته تا کارولینای جنوبی فرستاده می‌شوند.
استیون کوهن، استاد دانشگاه کلمبیا، می‌گوید تفکیک این انبوه زباله «یک مشکل بزرگ» است.
این متخصص سیاست‌های توسعه پایدار به خبرگزاری فرانسه توضیح می‌دهد: «هیچکس نمی‌خواهد نزدیک یک تصفیه‌خانه زباله باشد».
به اعتقاد او، اکنون به ویژه به لطف هوش مصنوعی، زمانِ تبدیل زباله‌ها به منبع انرژی است، در حالی که کمتر از ۱۰ ٪" زباله‌ها بازیافت می‌شوند.
این شهر هم اکنون اجرای طرح تجهیز خود به سطل‌های مخصوص کمپوست را آغاز کرده است که از سال آینده اجباری خواهند بود.
استیون کوهن خاطر نشان می‌کند: «تغییر عادات زمان می‌برد، تغییری به این بزرگی، در شهری به این بزرگی، سال‌ها طول می‌کشد تا واقعا احساس شود.»

منبع خبر : سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از الجزیره انگلیسی