۱۱ میلیون تن پلاستیک در بستر اقیانوس‌ها وجود دارد

جمعه 17 فروردین 1403 ساعت 17:28
۱۱ میلیون تن پلاستیک در بستر اقیانوس‌ها وجود دارد

نتایج تحقیقی که نخستین بار در جهان انجام شده نشان می‌دهد حدود ۱۱ میلیون تن زباله‌های پلاستیکی در کف اقیانوس‌ها وجود دارد.

به گزارش پسماند ایران؛ نتایج تحقیقی که نخستین بار در جهان انجام شده نشان می‌دهد حدود ۱۱ میلیون تن زباله‌های پلاستیکی در کف اقیانوس‌ها وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری شینهوا، در مطالعه‌ای که روز جمعه منتشر شد، تیمی از آژانس ملی علوم و صنایع استرالیا و دانشگاه تورنتو کانادا از دو مدل پیش بینی برای تخمین مقدار و توزیع پلاستیک در کف اقیانوس استفاده کردند.
دنیس هاردستی، دانشمند پژوهشگر ارشد آژانس ملی علوم و صنایع استرالیا که در این مطالعه مشارکت داشت، گفت که این اولین تخمین در جهان از میزان پایان پلاستیک در کف اقیانوس و محل انباشت آن است. وی در یک بیانیه رسانه‌ای گفت: "ما می‌دانیم که سالانه میلیون‌ها تن زباله پلاستیکی وارد اقیانوس‌های ما می‌شود، اما چیزی که نمی‌دانستیم این است که چه مقدار از این آلودگی به کف اقیانوس‌ها می‌رسد. ما متوجه شدیم که کف اقیانوس به محل آرام گرفتن یا مخزن بیشتر آلودگی‌های پلاستیکی تبدیل شده است و تخمین زده می‌شود بین ۳ تا ۱۱ میلیون تن پلاستیک در کف اقیانوس فرو می‌رود.
بر اساس این پژوهش توده‌های پلاستیکی در کف اقیانوس‌های سراسر کره زمین پراکنده هستند. ۴۶ درصد از کل این زباله‌ها در عمق بالای ۲۰۰ متر و ۵۴ درصد باقی مانده در اعماق بین ۲۰۰ تا ۱۱ هزار متر قرار دارد. در این مطالعه تخمین زده شد دریا‌های داخلی (دریا‌های محصور در خشکی) که ۱۱ درصد از سطح زمین را پوشش می‌دهند، به اندازه اقیانوس‌ها که ۵۶ درصد از سطح زمین را پوشانده اند، حاوی مواد پلاستیکی هستند.