کاغذ باطله و کارتن بیشترین میزان پسماند خشک در قزوین

شنبه 07 آذر 1394 ساعت 11:40
کاغذ باطله و کارتن بیشترین میزان پسماند خشک در قزوین
طبق آمار و اطلاعات، 42 درصد پسماندهای خشک شهر قزوین را کاغذ ، کارتن و مشتقات کاغذی تشکیل می دهد.

 

مجتبی منتظری، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین گفت: طبق آنالیز صورت گرفته بیشترین میزان پسماند خشک از میان زباله های خشک شهروندان قزوینی کاغذ باطله و کارتن است.
منتظری اعلام کرد: طبق آمار و اطلاعات، 42 درصد پسماندهای خشک شهر قزوین را کاغذ ، کارتن و مشتقات کاغذی تشکیل می دهد. کاغذ- روزنامه – مجلات و کارتن اغلب در همه محیط ها از جمله ادارات، منازل، مراکز آموزشی، مدارس و دانشگاه ها و اصناف وجود دارد که نیازمند فرهنگ سازی و آموزش در خصوص کاهش مصرف میباشد که اولین توصیه در این حوزه بحث جلوگیری از اسراف و استفاده بهینه از کاغذ است.
وی افزود: از جمله اقدامات این سازمان برای جمع آوری پسماندهای خشک به ویژه کاغذ ،طرح جمع آوری کاغذ های باطله ادارت ، مدارس ، بانكها و شرکت ها ی سطح شهر میباشد که با توزیع و در اختیار قرار دادن مخازن ویژه جمع آوری کاغذ به این مراکز و جمع آوری آن طبق برنامه زمانبندی شده در سطح شهر اجرا می شود.
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین افزود: علاوه بر مخازن کارتن پلاست توزیع شده در سنوات گذشته، در سال جاری نیز در مجموع تعداد 2350 مخزن (کارتن پلاست )مخصوص کاغذ باطله به ادارات ، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی و مدارس تحویل شده است به طور یکه ماهانه حدودا 140تن کاغذ و کارتن از سطح شهرجمع آوری می گردد.
منتظری در ادامه خاطر نشان کرد:با پیگیریهای انجام شده و همكاری مطلوب مراكز فوق ، مقدار كاغذهای باطله جمع آوری شده در 8 ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد افزایش داشته است .
وی تصریح کرد: طرحهای دیگری نیز در دست تهیه و اقدام است كه بواسطه آن می توان اكثر كاغذ باطله ها و كارتن و مقواهای موجود در سطح شهر، مدارس و ادارات را جمع آوری نمود كه از این طرح ها می توان به طرح كلبه بازیافت در مدارس، طرح استفاده از مخازن بازیافت كاغذ در در كنار دكه های روزنامه فروشی و ... اشاره كرد .
وی در پایان خاطر نشان کرد:در برقراری سیستم‌ها و روش‌های جمع‌آوری پسماندهای خشک، سعی بر آن است که گزینه‌های مختلفی اندیشیده شود تا با پوشش مناسب،حجم پسماند های خشک قابل بازیافت به حداکثر برسد. در همین راستا در بخش جمع‌آوری پسماند خشک در جهت جلب حداکثری مردم ،از اوایل آذر ماه سال جاری مخازن جمع آوری پسماند خشک به صورت پایلوت در برخی از معابر سطح شهر نصب خواهد شد، امید است شهروندان با مشارکت هر چه بیشتر در امر جداسازی پسماند خشک از تر ما را در اجرای هر چه بهتر این طرح یاری رسانند و با مراقبت و استفاده بهینه از این مخازن ،مشوق ما در اجرای گسترده این طرح در تمامی معابر شهر باشند.